۱
۰
رییس اسبق سازمان انرژی هسته‌ای:

حمله سایبری اخیر قابل پیش‌بینی بود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۲
حمله سایبری اخیر قابل پیش‌بینی بود
حمله سایبری اخیر قابل پیش‌بینی بود

آی‌تی‌من- فریدون عباسی در خصوص حمله سایبری به سامانه کارت هوشمند سوخت، گفت: ما کشوری هستیم که به دنبال استقلال و آزادی بوده و آرمان‌هایی داریم که ملت‌های دیگر را جذب می‌کند لذا همواره مورد تهاجم دولت‌های استکباری قرار خواهیم گرفت. این تهاجم می‌تواند به صورت حملات سایبری، پهپادی یا خرابکاری نفوذی‌ها باشد.

رییس اسبق سازمان انرژی هسته‌ای افزود: دشمنان از دانشمندان خود برای طراحی تهاجم علیه ایران استفاده می‌کنند لذا جمهوری اسلامی‌نیز باید مسایل امنیت سایبری را با دانشجویان در مراکز علمی‌و فنی در میان بگذارد و از دانش آنها برای جلوگیری از خرابکاری‌ها استفاده کند.

عباسی با تأکید بر اینکه باید این حملات سایبری و خرابکاری‌ها پیش‌بینی می‌شد، گفت: سازمان پدافند غیرعامل کار ستادی انجام می‌دهد و دستورالعمل‌هایی را برای افزایش ضریب امنیتی دستگاه‌های اجرایی صادر می‌کند. در سال‌های گذشته پیش‌بینی‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت و بودجه‌هایی در اختیار دستگاه‌های دولتی از طریق سازمان پدافند غیرعامل قرار داده شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در سال‌های اخیر به دلایل سیاسی به سازمان پدافند غیرعامل و تذکرات این سازمان پیرامون حملات سایبری توجهی نشد و بودجه‌ای در این خصوص مورد پیش‌بینی قرار نگرفت.

وی گفت: دستگاه‌های دولتی باید دستورالعمل‌های سازمان پدافند را اجرایی کرده و شوخی نگیرند. این حملات بعد از خرابکاری‌هایی که در حوزه هسته‌ای انجام شد، قابل پیش‌بینی بود.

نماینده مردم کازرون در مجلس ادامه داد: در حوزه سوخت و هر خدمت‌رسانی دیگری که از طریق الکترونیک و فضای مجازی انجام می‌شود، ضریب آسیب‌پذیری بالاست و باید سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که قابل هک و سرقت نباشند.

عباسی با بیان اینکه حملات سایبری زیادی تاکنون انجام شده که در مورد آنها اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است، گفت: دستگاه‌های پدافندی، عملیاتی و امنیتی حملات زیادی را در حوزه سایبری دفع کردند اما در مواردی مانند سامانه هوشمند کارت سوخت خطای سیستمی‌رخ داده و نتوانستند این حملات را دفع کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت در مورد حمله سایبری به سامانه هوشمند کارت سوخت به موقع اطلاع‌رسانی کرد و تلاش کرد اعتماد عمومی‌را جلب کند. بنده وقتی به پمپ بنزین در شهر کازرون مراجعه کردم، مردم صبورانه برخورد می‌کردند و اطمینان داشتند دولت می‌تواند مشکل را حل کند.
 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۴۴۶
نظرات شما
محمد بلاغی
Iran, Islamic Republic of
چی بگم والا
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما