۰

اپل در بازار جهانی جای شیائومی ‌را گرفت

تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۶
اپل در بازار جهانی جای شیائومی ‌را گرفت
اپل در بازار جهانی جای شیائومی ‌را گرفت

آی‌تی‌من- عرضه جدیدترین مدل آیفون به اپل کمک کرد بیش از ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود پیدا کند با این همه اختلال در تامین قطعات، فروش این شرکت را محدود کرد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در کنفرانس اعلام درآمدهای سه ماهه، برآورد کرد این شرکت از محدود شدن عرضه قطعات در سه ماهه جاری بیش از 6 میلیارد دلار ضرر خواهد کرد زیرا مصرف‌کنندگانی که اکنون برای خرید آیفون سفارش می‌دهند باید تا اواخر نوامبر یا حتی دسامبر برای دریافت گوشی خود منتظر بمانند.

شرکت سامسونگ همچنان بزرگترین سازنده تلفن هوشمند جهان ماند اما فروش این شرکت تحت تاثیر محدودیت‌های مشابه و تصمیم سامسونگ برای عدم عرضه گوشی گلکسی نوت در مدت مذکور، ۱۴ درصد کاهش یافت و به ۶۹ میلیون دستگاه رسید.
این غول کره‌ای که نیمه رساناهای خود و همچنین نیمه رساناهای شرکت‌هایی مانند انویدیا را تولید می‌کند، اعلام کرد انتظار دارد کمبود تراشه تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند و حاضر نشد درباره درآمدها و سرمایه گذاری‌های آینده پیش‌بینی کند.

سامسونگ اعلام کرد انتظار دارد فروش تلفن هوشمند در سه ماهه چهارم امسال کاهش پیدا کند و احتمالا اپل سال ۲۰۲۱ را به عنوان سازنده تلفن هوشمند شماره یک جهان به پایان می‌برد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، یکی از تغییرات استراتژیک کلیدی سامسونگ در این دوره، عرضه مدل‌های تاشو به عنوان معرفی گوشی‌های آخر تابستان و کامل کردن مدل‌های گلکسی بوده که هر ساله چند میلیون دلار فروش داشته است.
با این حال مدل‌های گران قیمت گلکسی زد فولد و زد فلیپ که حداکثر ۱۸۰۰ دلار قیمت دارند، میانگین قیمت فروش این شرکت را به فروش اپل نزدیک‌تر خواهند کرد.

در این میان شیائومی‌هم که در سه ‌ماهه دوم ۲۰۲۱، جایگاه دوم را در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند به‌دست آورد؛ اکنون به‌نظر می‌رسد که این جایگاه را از دست داده است. اگرچه، سامسونگ هنوز هم پیشرو است.

در پایان سه ‌ماهه دوم ۲۰۲۱ (جولای)، اخبار بسیار هیجان‌انگیزی شنیدیم. گزارش‌های مختلفی تأیید کردند که اپل جایگاه معمول خود را به‌ عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان از دست داده است.

شرکتی که اپل را شکست داد، شیائومی‌بود؛ اما در جدید‌ترین گزارشandroidauthority، به ‌نظر می‌رسد شیائومی ‌سلطه خود را در جایگاه دوم از دست داده و دوباره اپل این جایگاه را پس گرفته است.

طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی IDC، اپل در سه ‌ماهه سوم ۲۰۲۱، تعداد ۵۰٫۴ میلیون گوشی هوشمند فروخته که این رقم حدود ۶٫‍۱ میلیون دستگاه گوشی بیشتر از شیائومی‌در مدت مشابه است.

با استناد به معیار مذکور، شیائومی‌اکنون در جایگاه سوم قرار دارد.

بااین‌‌حال، بسیاری از عوامل دیگر وجود دارد که وضعیت پنج تولید‌کننده برتر گوشی‌‌های هوشمند در جهان را تعیین خواهد کرد.

برای مثال، ارسال محموله‌ها در سال احتمال دارد معیاری مهم‌تر از دوره سه‌ماهه باشد. درآمد و همچنین قیمت‌گذاری گوشی‌های پرچم‌دار، میان‌رده، اقتصادی و... جزو عوامل دیگر محسوب می‌شوند.

ناگفته نماند که سامسونگ با فروش ۶۹ میلیون دستگاه گوشی‌ هوشمند که تقریبا ۱۸٫۶ میلیون بیشتر از اپل و ۲۴٫۷ میلیون بیشتر از شیائومی‌است، با قدرت در جایگاه اول قرار دارد.

در جایگاه‌های چهارم و پنجم نیز تساوی بین اوپو و ویوو گزارش شده است.

این در حالی است که رتبه‌بندی قبل بسیار متفاوت بود.

هواوی بین پنج جایگاه برتر قرار داشت و حتی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه برای کسب جایگاه اول از سامسونگ پیشی گرفت.

اما اکنون به‌ دلیل مشکلاتی که دست ‌و پنجه نرم می‌کند، حتی دیگر در ده جایگاه برتر نیز قرار ندارد و احتمالا برای مدت طولانی هم حضور نخواهد داشت.

جالب است بدانید سونی هم که مدت زیادی در بازار موبایل دنیا حضور نداشت، حالا با انتشار گزارش مالی خود اعلام کرده که در طول سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته گوشی‌های هوشمند بیشتری به فروش رسانده است.

مدتی است که بخش گوشی‌های هوشمند سونی مانند گذشته پیشرفت نداشته و می‌توان گفت آخرین درخشش این شرکت به دهه ۲۰۰۰ برمی‌گردد.

این شرکت در سال‌های اخیر برای به‌دست آوردن جایگاهی محکم و سود‌آور در بازار تلاش کرده و به نظر می‌رسد استراتژی فعلی و تمرکز آن بر دستگاه‌های سطح بالا می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

طبق آخرین گزارش مالی سونی، بخش ارتباطات سیار آن در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ درآمد بالاتری را برای شرکت کسب کرده است.

بخش موبایل سونی در سه‌ماهه دوم مالی ۲۰۲۱ چیزی برابر ۹۹٫۱ میلیارد ین (۸۷۱٫۶ میلیون دلار) به‌دست آورده که در مقابل ۷۹٫۱ میلیارد ین (۶۹۵٫۷ میلیون دلار) سال ۲۰۲۰ مبلغ بیشتری است.

همچنین شرکت مذکور تأیید کرد که این افزایش درآمد نتیجه «افزایش فروش دستگاه» بوده است.

نکته جالب این است که افزایش سود سونی در بحبوحه کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها اتفاق افتاده است.

در چند ماه گذشته، این بحران منجر به کاهش فروش محصولات بعضی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های هوشمند شده است.

اما عملکرد کنونی سونی در مقایسه با سه‌ماهه قبلی چگونه بوده است؟
در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱، بخش تلفن همراه این شرکت ۱۲٫۸ میلیارد ین (۱۱۲٫۶ میلیون دلار) در مقایسه با سه‌ماهه اول ۲۰۲۰ زیان دید.

اگرچه سونی در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۹ در مقایسه با سه‌ماهه دوم ۲۰۱۸ شاهد شرایط بدتری بود؛ زیرا با افت ۳۷٫۱ میلیارد ین (۲٫۴ میلیارد دلار) از درآمد خود مواجه شد.

همچنین ۲۰۲۰ اولین سالی بود که پس از مدت‌ها ضرر، سونی به سود رسید و ظاهرا این روند در ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته است. بخش ارتباطات سیار سونی در نیمه اول مالی ۲۰۲۱ با افزایش ۷٫۱ میلیارد ین (۴۶۹ میلیون دلار) نسبت به سال قبل روبه‌رو شده است.

 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۷۴۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما