۰

نرخ تلفن ثابت در صورت تغییر چقدر می‌شود؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۴
نرخ تلفن ثابت در صورت تغییر چقدر می‌شود؟
نرخ تلفن ثابت در صورت تغییر چقدر می‌شود؟

آی‌تی‌من- خبرهای رسمی ‌از تلاش مدیران شرکت مخابرات برای تصویب فرمول تعرفه‌گذاری شورای رقابت درباره تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حکایت دارد.
در صورتی که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، بپذیرد به زودی تغییراتی در فیش تلفن ثابت مشترکان مخابرات حادث خواهد شد.
«مدل تعرفه‌گذاری تلفن ثابت متعلق به 12 سال پیش است». «تعرفه‌های تلفن ثابت از سال 1384 تغییر نکرده است.» این‌ها جملات پرتکراری است که از چندین سال پیش از سوی مسوولان شرکت مخابرات ایران شنیده می‌شود. ماجرای ضرر شرکت مخابرات ایران، از زمانی که این شرکت از دولت به بخش خصوصی منتقل شد، جدی‌تر شد. تقریبا از آن زمان توسعه در این شرکت متوقف شد و سهامداران آن همواره عدم تناسب تعرفه‌ها و هزینه‌های این شرکت را علت عدم توسعه و نبود سرمایه لازم برای توسعه در این شرکت عنوان می‌کردند.
مجید سلطانی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران درباره جزییات تعرفه‌گذاری جدید مربوط به تلفن ثابت، می‌گوید: به هیچ وجه به دنبال افزایش تعرفه نیستیم و فقط بحث حداقل هزینه نگهداری برای هر خط تلفن مطرح است.
وی گفت: شورای رقابت پذیرفته است که درآمد‌های ما کفاف هزینه را نمی‌دهد. همه اسناد و مدارکمان را به شورای رقابت تقدیم کردیم و شورای رقابت هم استدلال‌های ما را پذیرفت و قرار شد این فرمول به تایید کمیسیون تنظیم مقررات هم برسد تا ما بتوانیم به قول‌هایی که در خصوص افزایش کیفیت توسعه به مردم داده ایم عمل کنیم.
سلطانی در توضیح استدلال برای افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت، گفت: هر خط تلفنی که اکنون در سراسر کشور کار می‌کند چه مشترک مورد نظر کار کند و چه کار نکند برای مخابرات هزینه دارد، چون ما نمی‌توانیم دستگاه‌ها را خاموش کنیم و دائم باید نگهداری انجام شود بنابراین بحث نگهداری در موضوع زیرساخت و شبکه اصلی مخابرات باید انجام شود و بسیار هزینه بر است و این ارتباطی به کارکرد مشترک ندارد و شبکه عظیم چهارلایه مخابرات باید شبانه روزی کار کند.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: ما بر همین اساس به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جدولی را پیشنهاد کردیم که بر اساس آن مناطق کشور بر اساس اقلیم و جغرافیای کشور متفاوت باشد و اگر این جدول به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات هم برسد ما بر اساس آن می‌توانیم حداقل هزینه نگهداری را لحاظ کنیم.
سلطانی افزود: در خط تلفن ثابت این که مشترک چقدر کار می‌کند هزینه‌های خود را دارد، اما در بخش مکالمه پیشنهاد ما این است که هر جایی و با هر عددی که مصوب شد مشترکان تا آن حد از دادن تعرفه و هزینه مکالمه معاف باشند و سعی ما این است که تا آن عدد، شارژ هزینه مکالمه بر اساس پالس یا دقیقه نداشته باشیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: با توجه به جلسات امیدوارکننده‌ای که با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشته‌ایم افق را بسیار روشن می‌بینیم و انتظار داریم با شرکت مخابرات سریع و فوری مساعدت شود.
بنابراین مشخص شده است که مخابرات به دنبال تصویب فرمول تعرفه‌گذاری شورای رقابت برای تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است.
اما برای مشترکان این توضیحات باید با یک عدد همراه شود تا متوجه شوند که این تغییرات قرار است چه تغییری در فیش تلفن آنها داشته باشد و اساسا موضوع تا چه اندازه دارای اهمیت است؟
مدل تعرفه‌گذاری شورای رقابت براساس دقیقه و مبلغ پایه ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخلی شهری است. این فرمول کف تعرفه را تعیین می‌کند.
براساس این فرمول، حداقل دقیقه‌ای که مخابرات برای مشترکان منظور خواهد کرد، ۳۵۰۰ دقیقه در شهرهای بزرگ، ۲۵۰۰ دقیقه در سایر شهرها و ۱۵۰۰ دقیقه در روستاها است. یعنی مشترک از تلفن استفاده کند یا نکند مخابرات ۳۵۰۰ دقیقه را برای او منظور می‌کند. به عبارت دیگر اگر مشترک کمتر از ۳۵۰۰ دقیقه در ماه از  خط تلفن ثابت خود استفاده کند باید همان ۳۵۰۰ دقیقه را بپردازد و اگر مشترک بیشتر از ۳۵۰۰ دقیقه در ماه از خط تلفن ثابت خود استفاده کند باید هزینه عدد بالاتر را بپردازد. رقم این افزایش از حاصل ضرب میزان دقائق مکالمه در قیمت هر دقیقه مکالمه (۴۵ ریال) به دست می‌آید.
این مصوبه هنوز در کمیسیون تخصصی است و وارد کمیسیون اصلی نشده است.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۷۴۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما