۰
در نامه رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به رئیس قوه قضائیه مطرح شد:

درخواست تقویت حمایت‌های قانونی از کسب و کارهای نوپا

تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۲
درخواست تقویت حمایت‌های قانونی از کسب و کارهای نوپا
درخواست تقویت حمایت‌های قانونی از کسب و کارهای نوپا

آی‌تی‌من- مشروح نامه «سیدحسن‌هاشمی» به محسنی اژه‌ای به این شرح است:

« دوست داشتم در فرصتی بهتر و در دیداری حضوری، همراه با جمعی از همکارانم در عرصه کسب و کارهای مجازی، خدمت جنابعالی برسیم و همانند بسیاری از گروه‌های صنفی دیگر در کشور، که شما را شنونده‌ای واقعی برای درد دل‌های‌شان یافته‌اند، ما هم زمانی را برای گفتگوی مستقیم با شما و بیان مشکلات و دغدغه‌هایمان داشته باشیم، اما از بدِ روزگار، بروز یک اتفاق تلخ در صنعت فاوا و مواجه شدن با پرونده محکومیت مدیر عامل سایت و اپلیکیشن «دیوار»، من را ناگزیر کرد تا برای جلوگیری از هدر رفت زمان و قبل از تشدید آسیب‌های ناشی از این اتفاق، چاره‌ای جز این نداشته باشم که بخشی از دغدغه‌های مهم خود و هم‌صنفانم را به صورت مکتوب، به استحضار حضرتعالی برسانم.

در ابتدای سخن، از ورود شخص شما به این پرونده و صدور دستور بررسی مجدد آن تشکر کرده و خدمتتان عرض می‌کنم که این اقدام شما، فعالان صنعت نوپای فاوا را امیدوار کرد که می‌توانند به حمایت‌های شما دلگرم باشند و در شرایط حساس و غیرقابل پیش‌بینی، پشتشان خالی نخواهد شد.

اما این فرصت را مغتنم می‌شمارم تا بخشی از درد دل‌هایمان را با شما در میان بگذارم. نخست اینکه، همانطور که مستحضرید، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر)، تنها نهاد قانونی بخش خصوصی در صنعت فاوا است که بیش از 20 هزار عضو در سراسر کشور را زیر چتر خود دارد و از آن‌ها حمایت می‌کند. ریاست این سازمان نیز توسط رئیس جمهور و از بین سه گزینه منتخب بخش خصوصی منصوب می‌شود تا پشتوانه قوی‌تری برای حمایت از فعالان صنعت نوپای فاوا داشته باشد. بر این اساس به عنوان رئیس سازمان نصر، وظیفه ذاتی و حقوقی خود دیدم که درباره شرایط پیش آمده برای آقای «اشکان آرمندهی» مدیرعامل سایت و اپلیکیشن دیوار، نکاتی را با شخص جنابعالی در میان بگذارم، چرا که اثبات کرده‌اید جلوگیری از آسیب دیدن کسب و کارها به خاطر برخی آرای قضایی بعضا ناصواب، یکی از راهبردهای جدی شماست و شخصا روی این موضوع نظارت دارید.لازم است این مهم را هم مدنظر داشته باشیم که بروز اتفاقاتی مانند آنچه برای «دیوار» رخ داده است، می‌تواند زمینه سوء استفاده دشمنان برای تخریب کسب و کارهای بزرگ و موفق حوزه فاوا در کشور را نیز فراهم سازد و آن‌ها را به سمت اقداماتی همچون نفوذ و حمله سایبری سوق دهد تا از خلاءهای قانونی و حمایتی بهره برده و فعالان این صنعت را دچار بحران کنند.

جان کلام اینکه، اقدامات تحول‌بخش حضرتعالی در همین چند ماه کوتاه تصدی ریاست قوه قضائیه، من و همکارانم را بسیار امیدوار کرده است که در این حوزه نیز ورودی جدی خواهید داشت و فارغ از مطرح بودن یک پرونده خاص، نسبت به تاثیرات مخرب حکم صادره در حوزه کسب و کارهای مجازی و بار روانی آن برای صدها هزار شاغل این صنعت، حساسیت نشان خواهید داد.

یک درخواست و پیشنهاد حقیر در این حوزه نیز، ایجاد شعب تخصصی برای بررسی پرونده‌های قضایی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که در آن با استفاده از نظرات کارشناسان مورد اعتماد قوه قضائیه، همه جوانب صدور احکام پرونده‌های مطروحه حوزه فاوا سنجیده شود و بتوانیم با همکاری و تعامل دو جانبه، در کنار تامین نظر مقام قضایی و همچنین توجه به اصل سازنده و بازدارنده بودن احکام، شرایط و ویژگی‌های خاص این صنعت نوپا را هم مد نظر قرار دهیم.

اما سخن دوم بنده، فراتر از موضوع یک پرونده خاص و مرتبط با کل فضای کسب و کارهای نوپای صنعت فاوا است که شاید بتوان گفت، از هیچ گونه حمایت قانونی برخوردار نیستند و در عرصه مجازی که هنوز برای بسیاری ناشناخته و مبهم است، تنها مانده‌اند؛ دنیایی که حضور در آن یک الزام و ضرورت جهانی است و خوشبختانه کشور ما نیز با اتکا به توان بخش خصوصی و جوانان باانگیزه، دستاوردهای بسیاری در آن داشته است، با این وجود سرعت ریل‌گذاری قانونی و تعیین چارچوب حمایت قضایی از فعالان این صنف، به کندی پیگیری شده و تلاش‌های فراوان ما طی سال‌های گذشته با نتیجه مورد انتظار همراه نبوده است. بنده به عنوان یکی از اعضای باسابقه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، شاهد تلاش‌های مکرر صنف، برای ارتباط هرچه نزدیک‌تر با دولت و مجلس بوده‌ام تا منجر به تعاملی دو سویه شود و ساز و کار قانون گذاری و سیاست‌های اجرایی حوزه کسب و کارهای نوپای فناوری اطلاعات و ارتباطات را مشخص سازد. بارها و بارها ضعف‌ها و کاستی‌های قانونی در این صنعت را به متولیان گوشزد کردیم و عاجزانه خواستیم شرایطی را فراهم کنند که جوانان با استعداد و با انگیزه ما، که جزو نخبگان علمی‌در سطح منطقه و جهان هستند، اطمینان خاطر بیشتری برای فعالیت در این عرصه داشته باشند و به حمایت‌های قانونی دلگرم باشند، اما توجهی به مطالبه بخش خصوصی نشد و نتیجه‌اش آن شد که می‌بینیم. ماجرای پیش آمده برای سایت و اپلیکیشن دیوار، ثمره همان کم توجهی‌ها است در حالی که اگر دست در دست این جوانان نخبه بگذاریم و حامی‌آن‌ها باشیم، بدون شک با چنین شرایطی مواجه نخواهیم شد. اگرچه که امید داریم رویکرد تحولی ایجاد شده در دولت، مجلس و قوه قضائیه، برای این مطالبه چندین ساله فعالان صنعت فاوا هم پاسخی مناسب داشته باشد و از دغدغه‌های آن‌ها بکاهد.

به هر حال در شرایط به وجود آمده، که ناشی از کاستی‌های قانونی و حمایتی است، شخص من، به عنوان رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و نماینده بزرگ‌ترین بخش خصوصی صنعت فاوا، با این که تنها 4 ماه از انتصابم گذشته است، اما خود را نسبت به همه کوتاهی‌های سالیان گذشته مسئولان کشور در قبال این صنعت و فعالانش، که منجر به بی پناهی قانونی آنها شده، مقصر می‌دانم و اعلام می‌کنم اگر قرار است خطاها و اشتباهات رخ داده در این حوزه را با برخورد قهری مجازات کنیم، من به عنوان نماینده بخش خصوصی این صنعت هم باید نسبت به کوتاهی‌ها پاسخگو باشم. و امیدوارم سایر مسئولان در جایگاه‌های قانون‌گذاری و اجرایی هم این شهامت را داشته باشند که کم‌کاری‌های خود نسبت به صنعت فاوا را بپذیرند و بیش از این پشت فعالان کسب و کارهای نوپا را خالی نکنند.

کلام آخرم اینکه، هزاران کسب و کار نوپای صنعت فاوا و صدها هزار جوان خلاق فعال آن، به جای مچ گیری و مجازات شدن به دلیل خطاهای رخ داده در یک صنعت نوپا، نیازمند پشتوانه‌های قانونی و اجرایی قوی هستند تا بتوانند نقش خود در رونق اقتصادی و کمک به توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور را پررنگ‌تر کنند. این‌ها، همان کارآفرینانی هستند که قرار است موتور محرک اقتصاد کشور در عصر دیجیتال باشند و فاصله ما با کشورهای پیشتاز این صنعت را کمتر و کمتر کنند؛ پس دست در دستشان بگذاریم و اجازه ندهیم خطاها و اشتباهات ناشی از خلاءهای قانونی، دچار بی‌انگیزگی و رخوتشان شود.»
 
کد مطلب : ۲۷۷۶۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما