۰
در دیدار با یک نماینده‌ مجلس

رییس نصر تهران: با پیکره طرح صیانت مخالفیم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۹
رییس نصر تهران: با پیکره طرح صیانت مخالفیم
رییس نصر تهران: با پیکره طرح صیانت مخالفیم

آی‌تی‌من- در ابتدای این نشست، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس شورای اسلامی‌ گفت: نظرات نمایندگان نصر تهران به عنوان سازمان صنفی وسیع و گسترده در کشور و به عنوان بازوی علمی ‌و اجرایی مهمی‌در حوزه کسب و کار می‌تواند بسیار مهم باشد.

حسن‌هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز بیان کرد: مخالفان طرح صیانت در کمیسیون حداقل هستند و تعداد آرای موافقان بیشتر است و شنیده‌های ما حاکی از این است در استان‌های مختلف اغلب از طرح صیانت حمایت کرده‌اند.

او افزود: به تازگی آقای زارع پور در خواست دادند تا به صورت یک لایحه طرح جدیدی را وارد مجلس کند و طبق شنیده‌های من آقای قالیباف هم جلو رفتن طرح به این شکل هستند اما اعضای کمیسیون خواستار تصویب آن هستند.

او با اشاره به مشکلاتی که آینده از سوی این طرح برای کسب و کارهای ایجاد می‌کند، گفت: نگاه دوستان موافق طرح، نگاه حال است. یعنی می‌خواهند مشکل حال را برطرف کنند در حالی که تاثیرات این تصمیمات در آینده به شدت منفی خواهد بود. اگر ما به کشورهایی مثل هند و پاکستان نگاه کنیم امروز می‌بینیم که حاکمانشان تصمیمات درستی گرفته‌اند. تا جایی که اکثر مدیران IT، مثل مدیران گوگل، مدیران علمی ‌در کشور هند هستند و ۳۹ میلیون دلار صادرات دارند و الان در کل دنیا در حوزه استارتاپی قرار گرفته و رشدشان فضایی است و در کار آفرینی‌شان تحول ایجاد کرده‌اند.

او ادامه داد: در اینجا آقایون دائما بر طبلی می‌کوبند و به نظر می‌رسد تمایلی به بیدار شدن ندارند چون خودشان را به خواب زده‌اند. اگر امروز IT ایران به اینجا رسیده زحمات بخش خصوصی بوده است.

در ادامه‌ این نشست، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس با اشاره به اینکه گرچه تعداد نمایندگان مخالف طرح از موافقان آن کمتر است، گفت: استدلال و عزم نمایندگان مخالف خیلی بیشتر است. از زمانی که این موضوع مطرح بوده از موافقین هیچ استدلالی نشنیده‌ایم. اگر قرار باشد مصوبات آن تصویب شود باید دو سوم آرا را داشته باشد یعنی از این ۲۳ نماینده‌ای که عضو هستند باید ۱۶ نفر به کلیات آن رای دهند تا رای بیاورد یعنی اگر ۸ نفر در آنجا مخالف جدی باشد به نتیجه نمی‌رسد.

او ادامه داد: حتما نظرات اصلاحی و پیشنهایتان را به صورت ماده به ماده ذکر کنید، اگر پیشنهاد شما حذف است بگویید باید به این دلیل حذف شود، اگر نظرات‌تان اصلاحی باشد که خیلی بهتر است چون پذیرش آن بیشتر است. حتی به نظر من نظام صنفی یک پیشنهاد را می‌تواند پیگیری کند و بقیه تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌هایی که در این عرصه فعال هستند هم کمک کنند و جداگانه همین نظرات را بنویسند. اگر یک روزی لازم شد ما همه اینها را می‌بریم و در کمیسیون مطرح می‌کنیم و می‌گوییم نیم متر پیشنهاد بوده و شما به آن توجهی نکردید.

 با تصویب کلی طرح مخالفیم
در ادامه نیما نامداری، عضو هیأت مدیره نصر تهران گفت: تنها بخشی در اقتصاد کشور که رشد مثبت پایدار دارد بخش کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و اطلاعات است. در بخش اقتصادی تلاش می‌کنیم تولید کنیم، توسعه محصولات بومی‌بدون ارتباط با زیر ساخت‌ها و خدمات خارجی غیر ممکن است.

او با بیان اینکه وقتی نتوانید با زبان فنی دنیا ارتباط برقرار کنید، صادرات هم از دست خواهد رفت، افزود: یکی از بزرگترین چالش‌ها این است که این محدودیت‌ها باعث می‌شود در بلک لیست سرویس دهنده‌ها قرار گیریم. دوم این است که ما در علم حقوق می‌گوییم هر جرمی‌که اتفاق می‌افتد دو مؤلفه دارد که یکی اقدام منصفانه و دیگری نیت منصفانه است. قانون گذار توجه نمی‌کند که خیلی از تبادلات بین المللی نیت و انگیزه‌شان توسعه سرویس است، اینکه ما بیاییم و بگوییم هرکس مجوز ندارد ایرانی‌ها حق ندارند با او کار کنند، اساسا قصاص قبل از جنایت است.

نامداری تأکید کرد: پیشنهاد ما در نظام صنفی این است که این طرح کلا تصویب نشود. البته شاید در فضای سیاست گذاری غیر ممکن باشد ولی من تصور می‌کنم دست کم مسکوت بودن این طرح به مدت ۶ ماه از بار روانی که روی صنعت گذاشته مقداری می‌کاهد. هر چیزی که تصویب شود جامعه و خصوصا صنعت IT آن را منفی تلقی می‌کند، من پیشنهاد می‌کنم اگر نمی‌توانید این طرح را از دستور کار خارج کنید پیشنهاد مسکوت ماندن آن شاید معقول باشد. مهم این است بتوانیم فضای صنعت IT را از این فضای منفی خارج کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر نصر تهران گفت: اگر مشخص شود که واقعا دغدغه موافقان طرح چیست راه حل‌های بهتری پیدا می‌شود.

او با اشاره به دیدار نمایندگان نصر تهران با سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: چرا کمیسیون فرهنگی برای بررسی این طرح انتخاب شده است؟ نیاز به یک خرد جمعی است، باید مضرات و مزایای داستان را بسنجیم و یک تصمیم منطقی بگیریم.

او ادامه داد: شما می‌گویید اگر فضای تلگرام باز شود مشکلات امنیتی و فرهنگی دارد و برای همین آن را فیلتر کردید و حتی وام دادید و پلتفرم‌های دیگری را شارژ کردید و در واقع آنهایی که آمدند درآمدهای بیشتری کسب کردند و یک ترافیک بالایی در حوزه فیلتر تلگرام به وجود آمد و عملا تبعات امنیتی مضاعف هم داشت. کشاورز با بیان اینکه لزوما ایجاد محدودیت راهکار حل دغدغه فرهنگی نیست، افزود: فکر می‌کنم بعضی از نماینده‌ها صادقانه متوجه مشکلات این طرح نیستند، باید بدانند طرحی که بخش زیادی از ابعاد زندگی مردم را درگیر کند را نباید پشت درهای بسته تصویب کرد. آنها باید تایید بخشی از نخبگان جامعه را برای تصویب داشته باشند.

 هزینه‌ نظام بالا می‌رود
حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز با اشاره به گفته‌های یکی از نمایندگان مجلس که بیان کرده بود هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت با موافقت بخش خصوصی بوده است، گفت: هنوز که طرح تایید نشده گفته‌اند که ما موافق هستیم، ما کجا موافقیم؟ کجا روحمان از موضوع خبر دارد؟ ما ۱۰۰ درصد مخالف پیکره و زیرساخت بندی و منشا و مبدا آن هستیم.

او تاکید کرد: این طرح اگر اصلاح هم شود نمی‌توانیم آن را بپذیریم. دوستانی که مخالف هستند جرات مخالفت در صحن را ندارند. ما بند بند به دلایل مخالفتمان اشاره کردیم در حالیکه ما را محکوم کردند که هیچ کس نیامده نقد درستی انجام دهد.

اسلامی‌ادامه داد: من به عنوان یک مدافع نظام می‌گویم هیچ نظامی‌ برای پیروزی هزینه خودش را بالا نمی‌برد. حتی اگر بند بند مصوبه درست باشد، سر ریز این مصوبه روی اعتبار نظام است یا مقابل اعتبار نظام است؟

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس نیز در ادامه گفت: کسانی که این طرح را نوشتند اگر دوستداران نظام هستند اطلاعات خیلی پایینی دارند و یا اینکه کسانی هستند که دنبال به بهم ریختن جامعه، فضای موجود و آرامش نسبی موجود هستند. چون روی نقطه خطرناکی دست گذاشتند و جامعه و مردم نسبت به این موضوع حساس هستند.

او ادامه داد: نیتی که من در دوستان و در موافقین در کمیسیون می‌بینم، این است که می‌خواهند با سرعت اینکار را تمام کنند و حتی به بودجه نرسد. آنها انگیزه محکمی‌دارند که حتما باید این‌طرف سال طرح را تمام کنند. خصوصی‌ترین بخش ما بخشی است که در IT دارد فعالیت می‌کند و می‌خواهند آن را دولتی کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه به اسم مرزبانی کل تشکیلات دولت را زیر ستاد نیروهای مسلح می‌برند، بیان کرد: اینها باید هماهنگ با نیروهای مسلح جلو بروند، تبعات خطرناکی دارد. زیرساخت‌های ارتباطی را نظامی می‌کنیم که اگر جنگی اتفاق افتاد اینها جزو اهداف نظامی‌باشد، تعرفه گذاری و جرم انگاری‌های شدید و جدیدی را وضع می‌کند، ایراد و اشکالات زیاد است.

 خلأهای قانونی داریم
در ادامه‌ این نشست نیما نامداری، عضو هیأت مدیره نصر تهران گفت: شتاب در این طرح باعث شده قوانین حقوقی که ما نیاز داریم زیر سایه قرار گرفته‌اند و ما جرات نمی‌کنیم وارد آن شویم، قانون جرایم رایانه‌ای نیاز به اصلاحیه دارد، ما در ایران قانونی نداریم ولی در اغلب کشورهای توسعه یافته قانونی وجود دارد که به آن قانون حمایت از حریم شخصی و داده‌های کاربر گفته می‌شود.

او ادامه داد: قانون سومی‌ که ما در ایران نداریم و در دنیا وجود دارد قانون استفاده سالم و شرافتمندانه از فضا و شبکه‌های ارتباطی است، ما این قانون را در ایران نداریم یعنی اگر الان کسی محتوای بدی پخش کند ما به قانون کلی که به جرایم آنلاین و فضای مجازی مربوط می‌شود استناد می‌کنیم.

در نهایت حسن‌هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بیان کرد: انتظار ما این است که موضوع شفاف‌تر بررسی شود و حق بخش خصوصی ضایع نشود، یک تصمیم اشتباه می‌تواند آینده بخش خصوصی را تحت شعاع قرار دهد. من مطمئنم توجه نیروی اطلاعات هم به این موضوع قرار خواهد گرفت و سرمایه گذاری در بخش خصوصی تحلیل خواهد رفت.
 
کد مطلب : ۲۷۷۷۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين