۰

برجسته‌ترین پیشرفت‌های علم و فناوری در سال ۲۰۲۱

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۲
برجسته‌ترین پیشرفت‌های علم و فناوری در سال ۲۰۲۱
برجسته‌ترین پیشرفت‌های علم و فناوری در سال ۲۰۲۱

آی‌تی‌من- پیشرفت‌های علمی در همه ابعاد از پروازهای فضایی گرفته تا میکرورباتیک و هوش مصنوعی بسیار زیاد است و نمایی اجمالی از جهانی را ارائه می‌دهد که در آن بشریت گونه‌ای چند سیاره‌ای است.

در این گزارش بهترین پیشرفت‌های علمی و فناوری در سال ۲۰۲۱ ارائه شده است.

 اسپیس ایکس موشک استارشیپ خود را فرود آورد
اگرچه اسپیس ایکس در تلاش برای پرواز و فرود نمونه اولیه موشک استارشیپ خود چند شکست چشمگیر داشت، اما اولین تلاش موفقیت آمیز این شرکت فضایی بسیار شیرین تر بود. به گفته اسپیس ایکس، این شرکت قصد دارد از موشک استارشیپ برای ارسال افراد به ماه و مریخ استفاده کند.

 اولین پرواز مینی بالگرد روی مریخ
در حالی که دیدن چرخیدن مریخ نوردها در مریخ امری عادی به نظر می رسد، اما در سال ۲۰۲۱ شاهد آغاز پیشرفت های حرکتی در این سیاره سرخ بودیم. به طوری که اولین پرواز مینی بالگرد نبوغ روی مریخ در روز ۱۹ آوریل سال ۲۰۲۱ انجام شد. این پرواز اگرچه کوتاه بود، اما به دلیل سفر طولانی مدت با فضاپیمای «استقامت» و نیز پرواز در اتمسفر فوق رقیق مریخ، یک پرواز استثنایی به شمار می رود.

 شرکت گوگل دیپ مایند هر پروتئین شناخته شده را توالی‌یابی می‌کند
در ژوئیه سال جاری، شرکت گوگل دیپ مایند اعلام کرد که یک «چالش بزرگ» را در زیست شناسی به نام «مشکل تاخوردگی پروتئین» حل کرده است. دیپ مایند با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته خود به نام AlphaFold، ساختار ۳۵۰ هزار پروتئین را منتشر و اشاره کرد که این فناوری در نهایت قادر به شناسایی و درمان بیماری ها خواهد بود.

 ساخت میکروربات‌های شناور بر باد 
مهندسان در سرتاسر جهان روی روش هایی برای کوچک کردن ربات‌ها کار می‌کنند. نماد تلاش‌های امسال، ربات‌های «میکروفلایر» هستند که می‌توانند روی باد شناور شوند. این ریزپرنده ها چیزهایی مانند تغییرات آب و هوا و گسترش بیماری را ثبت می کنند.

 ارگانوئیدهای مغز اکنون چشم دارند
همانطور که از نام آنها پیداست، ارگانوئیدهای مغزی بسیار شبیه مغزهای کوچک انسان هستند. این واقعیت باعث شد که محققان در آگوست سال جاری با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs)، ارگانوئیدهای مغزی را برای ایجاد ساختارهای ابتدایی چشم که می‌تواند نور را حس کرده و سیگنال‌هایی را به دیگر قسمت‌های مغز ارسال کند، ایجاد کنند. این ارگانوئیدهای چشمی، اگرچه تا حدودی آزاردهنده هستند، اما امید می رود که به درمان اختلالات مادرزادی شبکیه و حتی شخصی سازی آزمایش دارو کمک کنند. 

 تولید لباس‌های هوشمند
لباس‌های «هوشمند» که می‌توانند تمام حرکات انسان را حس کرده و ضبط کنند و همچنین وضعیت بدنی کاربر را اعلام کنند اکنون به لطف مهندسان موسسه فناوری ماساچوست ابداع شده اند. اگرچه لباس های هوشمند کاملاً جدید نیست، اما لباس‌های هوشمند ابداعی مهندسان فناوری ماساچوست منحصربه‌فرد هستند، زیرا از نخ‌های رسانای ساده و بافتنی تشکیل شده‌اند که قابلیت تولید انبوه را دارند.

 میمونی که به صورت تله پاتی بازی ویدیویی انجام داد
در نهم آوریل سال ۲۰۲۱، شرکت «نورالینک» متعلق به «ایلان ماسک» از تراشه مغز خود در یک میمون رونمایی کرد. این تراشه به میمون امکان بازی کردن با رایانه تنها با قدرت مغز را می‌داد. این دستگاه در مغز حیوان در طول بازی داده‌های عصبی را ضبط و حرکات را پیش‌بینی می‌کرد. دستگاهی که در مغز این حیوان وجود داشت، اطلاعات مربوط به شلیک نورون‌ها را در حین بازی ثبت کرد.

ماسک گفت: اساساً، میمون عادی به نظر می‌رسید اما در حال انجام یک بازی ویدیویی به صورت تله پاتی است.

این تراشه کامپیوتری از هزار و ۲۴ سیم‌هایی انعطاف‌پذیر تشکیل شده است و به وسیله یک ربات به مغز وصل می‌شود. این دستگاه سیگنال‌هایی را در مغز دریافت می‌کند که سپس به کنترل‌های موتور تبدیل می‌شوند.
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۷۹۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما