۰

نفوذ به آنتن صداوسیما حمله سایبری یا خرابکاری داخلی؟

تاریخ انتشار
شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۵
نفوذ به آنتن صداوسیما حمله سایبری یا خرابکاری داخلی؟
نفوذ به آنتن صداوسیما حمله سایبری یا خرابکاری داخلی؟

آی‌تی‌من-  مسوولان فنی صداوسیما از احتمال هک خبر داده‌اند، همچنین معاون فنی صداوسیما در توضیحاتی که از شبکه خبر پخش شد احتمال داد که کشورهای صاحب تکنولوژی با استفاده از زیرساخت‌های موجود در تجهیزات این کار را کرده باشند، البته او تأکید کرد که هنوز هیچ کدام از احتمالات قطعی نیست و مسوولان امر در حال بررسی موضوع هستند.

خبرگزاری تسنیم اما نوشت با توجه به اینکه پخش شبکه‌ها از طریق و در بستر اینترنت صورت نمی‌گیرد و اگر هم ارتباطاتی از این دست باشد، اینترانتی است، لذا باید کنار سایر احتمالات، مساله امکان نفوذ عنصر انسانی را نیز در نظر گرفت و در این راستا تحقیقات لازم را انجام داد.

خبرگزاری صدا و سیما اما در گفت‌گو با یک کارشناس نرم افزار و هوش مصنوعی، موضوع را یک هک عنوان کرده و سابقه حمله سایبری به شبکه‌های تلویزیونی در کشورهای مختلف دنیا را از دهه 70 میلادی دارای سابقه دانسته است.

امیر مسعود حسینی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا وسیما، گفت: هنوز ابعاد فنی هک شبکه یک سیما مشخص نیست و نمی‌دانیم که از بدافزار یا نرم‌افزارهای جاسوسی استفاده شده یا عامل انسانی بوده است.

وی تاکید کرد: با این حال، این اتفاقی نادر نیست بلکه در کشورهای مختلف دنیا روی داده است به عنوان نمونه در یکی از روزهای سال 2019 شبکه هواشناسی در آمریکا از ساعت 6 تا 7 و 40 دقیقه مورد حمله سایبری واقع شد و عامل حمله از مردم درخواست پول کرد.

حسینی افزود: در فوریه 2013 نیز به شبکه کی آر تی وی در آمریکا حمله شد یا در سال 2006 عاملان حمله که برای سازمان دفاعی رژیم صهیونیستی کار می‌کردند به شبکه المنار حمله کردند.

کارشناس هوش مصنوعی اضافه کرد: در نوامبر 2016 نیز به شبکه‌های دو تا 10 رژیم صهیونیستی حمله شد و این اتفاق از دهه 70 میلادی در هر جایی که شبکه تلویزیونی وجود داشته بارها رخ داده است.

وی تاکید کرد: با این حال ما باید تا جایی که ممکن است محافظت کنیم تا این اتفاق کمتر در کشورمان رخ دهد و باید به« دنیای متن باز» اعتماد و از سازوکاری که قابل اعتماد مراکز امنیتی کشورمان است استفاده کنیم.

حسینی افزود: باید این ابزارها در اختیار سازمان حساسی مانند رسانه ملی قرار داده شود زیرا جمهوری اسلامی‌آماج شدید این چنین حملات است. وی گفت : ما هیچ گاه فراموش نمی‌کنیم که دو بدافزار استاکس نت و فلیم را برای ما ساختند هر چند نمی‌دانیم که چه کسی آن را ساخت اما شاید چند دولت با یکدیگر همکاری کردند تا این ویروس‌های را بسازند که در سازمان هسته‌ای ما تخریب‌گری کند.

کارشناس نرم‌افزار افزود: ما قهرمانانی مانند شهید احمدی روشن داریم که می‌توانند برای مقابله با این گونه تهاجم، کارکرد جدی داشته باشند.
 
کد مطلب : ۲۷۸۱۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما