۰
تهران؛ رتبه نخست نصب دکل‌ در دنیا

شورای شهر عوارض دکل‌های مخابراتی را بالاتر برد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۶
شورای شهر عوارض دکل‌های مخابراتی را بالاتر برد
شورای شهر عوارض دکل‌های مخابراتی را بالاتر برد

آی‌تی‌من-  در جریان بررسی لایحه  اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و دریافت نصب و بررسی دوره دکل‌های تهران، مهدی بابایی  رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی‌شهر تهران با بیان اینکه عوارض بر اساس فرمولی محاسبه می‌شود، گفت: پیشنهاد شهرداری این است که اگر اپراتوری که در خواست دکل دارد و بعد از نصب درخواست صدور دکل دهد، جریمه شود.

وی با بیان اینکه  پیشنهاد افزایش قیمت صدور و تمدید مجوزها هم در این لایحه آمده است. تاکید کرد: این فرمول به صورت اتوماتیک سال به سال بالا می‌رود.

وی نسبت به ایرادی که صادقی وارد کرد، گفت: این ایراد در ظاهر درست بود و شهرداری باید این مبلغ را به حساب شرکت ارتباطات شهر واریز می‌کرده است اما این پول اکنون به حساب خزانه شهرداری واریز می‌شود و بنابراین این قیمت درست است و درخواست می‌کنم این قیمت را افزایش ندهیم.

بابایی درخصوص درخصوص منظر شهر هم  افزود: مشکل حوزه دکل‌ها این است که در تمام دنیا اینترنتی که به مردم و شهروندان ارایه می‌شود اینترنت ثابت است و در هیچ کجای دنیا اینقدر دکل و آنتن نداریم و تهران رتبه اول نصب دکل را در دنیا دارد.

 بابایی گفت: اصل عوارضی که از اپراتورها می‌گیریم در این فرمول محاسبه می‌شود. قیمت منطقه ای هر سال بالاتر می‌رود و عدد دیگر هم خارج از عرف افزایش می‌برد و عدد 2 میلیون تومان و یک میلیون تومان باعث اثر روانی و رد آن در فرمانداری را به دنبال دارد.

 بسیاری از دکل‌های مخابراتی تهران بی‌شناسنامه‌اند
عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دوره ای بر دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در شهر تهران نسبت به وجود دکل‌های فاقد شناسنامه انتقاد کرد.

احمد صادقی گفت: سیطره ای که اپراتورها بر دکل‌های شهری دارند خودش را در این پیشنهاد شهرداری نشان می‌دهد. که با کاهش قیمت مجوز مواجهیم که باعث درامدهای شهرداری کاهش می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه فاوا بلاتکلیف است و با سرپرست اداره می‌شود و یکی از دلایل این شرایط بلاتلکلیفی این معاونت است و پیشنهاد من این است که 3 میلیون تومان عوارض نصب دکل در سال 98 به 5 میلیون تومان افزایش یابد و هزینه تمدید مجوز که بدون تغییر بوده است، به 2 میلیون برسد.

صادقی با انتقاد از ایجاد آلودگی بصری نصب  بی رویه آنتن‌های مخابراتی در سطح شهر تهران، گفت: خیلی از دکل‌های مخابراتی نصب شده در تهران بدون شناسنامه هستند و پیشنهاد می‌کنم شهرداری به شناسایی فوری دکل‌های فاقد مجوز حداقل طی 3 ماه آینده اقدام کرد ه و یک بانک اطلاعاتی ایجاد کند.

صادقی پیشنهاد داد: هزینه صدور مجوز سال 98 که 3 میلیون بوده است به 5 میلیون و هزینه تمدید از 1.5 میلیون به 2 میلیون تومان افزایش یابد و  شهرداری مکلف شود نسبت به ساماندهی دکل‌های فاقد مجوز اقدام کند و دکل‌های تهران به روز رسانی شود.

افزایش عوارض نصب دکل منطقی باشد
ناصر امانی عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: افزایش عوارض نصب دکل‌های مخابراتی باید به میزانی باشد که نه با مخالفت فرمانداری مواجه شود و نه اپراتورها موضع بگیرند.

وی درباره « اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دوره ای بر دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در شهر تهران» گفت: این بحث طولانی میان شهرداری و اپراتورها است، ما راحت می‌توانیم تعرفه را  10 میلیون تومان کنیم و  کسی مخالف نیست اما کسانی که قرار است پرداخت کنند یعنی اپراتورها قطعا مخالف هستند. 

وی ادامه داد: شرکت ارتباط مشترک شهر یک شرکت سهامی‌با شهرداری تهران است؛ وقتی عوارض به یک مرتبه از دو میلیون تومان به 5 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند با مخالفت فرمانداری مواجه می‌شود، اپراتورها هم با فرمانداری رایزنی کرده و با این مقدار افزایش مخالفت می‌شود. در نتیجه افزایش به میزانی باشد که نه با مخالفت فرمانداری مواجه شود و نه اپراتورها موضع بگیرند.

 پیشنهاد شورای شهر برای ساماندهی دکل‌های مخابراتی
مهدی قائمی‌ دیگر عضو شورای شهر نیز گفت:‌ اپراتورها می‌توانند از دکل‌های مشترک،‌زیرساخت ارتباطی و برق استفاده کرده و BTS‌هایشان را در ارتفاع‌های متفاوت نصب کنند تا تعداد دکل‌ها در سطح شهر کم شود.

وی گفت: سرجمع عوارض شهرداری در طول یک سال از محل عوارض دکل‌های مخابراتی 10 میلیارد تومان است و در مقیاس بودجه شهرداری عدد چشمیگیری نیست.

وی با بیان اینکه در  نسل 5 جی، چیزی 4 برابر نسل فعلی نیازمند نصب آنتن است، گفت: دراین مساله رسالت شرکت ارتباطات  بیشتر پدیدار می‌شود که ضمن گرفتن عوارض، به اشتراک سایت‌ها اقدام کند که تا به حال بسیار  کم در تهران اتفاق افتاده است قائمی‌گفت: اپراتورها می‌توانند از دکل‌های مشترک، ‌زیرساخت ارتباطی و برق مشترک داشته باشند و BTS‌هایشان را در ارتفاع‌های متفاوت نصب کنند تا تعداد دکل‌ها در سطح شهر کم شود. وی افزود: بنابراین نیاز است طرح اساسی‌تری برای توسعه 5 جی مطرح کنیم، به گونه ای که منظر شهر هم آسیب نبیند.

در نهایت این لایحه به اتفاق آرای حاضران تصویب شد.
 
کد مطلب : ۲۷۸۱۶۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين