۰
عضو کمیسیون برنامه مجلس:

نسخه‌ الکترونیکی را بدون زیرساخت اجرا کردند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۳
نسخه‌ الکترونیکی را بدون زیرساخت اجرا کردند
نسخه‌ الکترونیکی را بدون زیرساخت اجرا کردند

آی‌تی‌من- اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی که با هدف تسهیل و تسریع درمان بیماران طراحی شده است، این روزها با اما و اگرهایی مواجه شده که غالباً حکایت از ضعف زیرساخت‌های فنی و الکترونیکی دارد. به باور منتقدان «اجرای بد یک طرح خوب» می‌تواند اصل طرح را مورد تردید قرار دهد و بر این اساس معتقدند که باید در اسرع وقت برای حل مشکلات زیرساختی این طرح، تدابیر اساسی اندیشیده شود. برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ ولی‌الله فرزانه عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس رفتیم و دیدگاه وی را در این زمینه جویا شدیم.

این نماینده مجلس با تایید سرگردانی مردم در برخی از مناطق کشور می‌گوید: آنچه که مشخص است، این است که زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی فراهم نشده است. ای کاش مانند طرح پزشک خانواده ابتدا در چند استان به صورت آزمایشی انجام می‌شد و پس از برطرف کردن معایب طرح، در نهایت آن را در کل کشور اجرا می‌کردند.

وی افزود: در حال حاضر همه گله‌مند هستند به این دلیل که زیرساخت‌های مناسب فراهم نیست. در برخی شهرها اینترنت وجود ندارد و یا بعضاً سامانه به صورت کامل راه‌اندازی نشده است. از سوی دیگر برخی از داروخانه‌ها و یا پزشکان آموزش ندیده‌اند و آمادگی ندارند. اجرای این طرح یکی از بندهای قانون برنامه توسعه است ولی اینکه به یکباره و بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های مناسب بخواهند این طرح را اجرا کنند، حرکت حرفه‌ای نبوده است.

وی همچنین ضعف اینترنت را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود برای اجرای این طرح دانست و افزود: زمانی که سیستم الکترونیکی و زیرساخت لازم فراهم نیست، مشخص است که افراد سردرگم و گرفتار می‌شوند. اصل این طرح مورد تأیید همگان است و یکی از بندهای مهم قانون برنامه و لازم‌الاجراست ولی عدم برخورداری از زیرساخت مناسب را نباید نادیده بگیریم. ای کاش در اجرای این طرح عجله‌ای صورت نمی‌گرفت. در حال حاضر بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مطب‌های پزشکان همگی دچار مشکلاتی هستند که متأسفانه در نهایت فقط بیمار دچار مشکل می‌شود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی‌با بیان فواید الکترونیکی شدن سیستم اداری کشور اظهار داشت: وقتی قرار است کشور را به سمت الکترونیکی شدن ببریم، یکی از مسیرها هم اجرایی شدن همین طرح است. در آینده قرار است همه کارها به صورت الکترونیکی اجرا بشود و حتماً هم باید بشود. اگر قرار است در ساختار نظام سلامت و درمانی کشور تحولی ایجاد بشود، باید از دولت الکترونیکی تبعیت بکند. در این صورت فساد و رانت از بین می‌رود؛ کمتر شاهد نسخه‌های صوری خواهیم بود و درباره داروهای بیماران خاص هم شفاف‌سازی می‌شود. بنابراین برای الکترونیکی کردن دولت همه ما اعم از خود دولت، نمایندگان و سایر قوا باید کمک کنیم اما ابتدا باید زیرساخت‌های الکترونیکی دولت نیز تقویت بشود.

وی با تأکید بر ضرورت رفع مشکلات زیرساختی افزود: به عنوان مثال برای استفاده از برنامه «شاد» که مربوط به آموزش مجازی دانش‌آموزان در دوران کرونا است، دانش‌آموزان در روستاها دچار مشکلات زیادی هستند. برای الکترونیکی کردن نسخه‌نویسی هم شرایطی باید مهیا بشود و شرط اجرایی شدن نسخه‌نویسی الکترونیکی این است که بیمار بین مطب، پزشک، بیمارستان و داروخانه سرگردان نباشد و با توجه به مزایای شفافیت نسخه‌نویسی هر چه سریع‌تر مشکلات باید برطرف شود تا مشکلی برای مردم پیش نیاید.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۸۱۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين