۰

بلاتکلیفی نسخه‌ الکترونیکی با قطعی برق و اینترنت

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۷
بلاتکلیفی نسخه‌ الکترونیکی با قطعی برق و اینترنت
بلاتکلیفی نسخه‌ الکترونیکی با قطعی برق و اینترنت

آی‌تی‌من- علی سالاریان درباره نسخه‌نویسی الکترونیکی و برخی مشکلاتی که همچنان در این زمینه وجود دارد، گفت: درمورد نسخه الکترونیکی عجله وجود داشت و این عجله در اجبار نسخه الکترونیکی باعث نارضایتی‌های زیادی شد که هم مردم و هم همکاران پزشک آسیب‌هایی دیدند. قطعی اینترنت و مشکلات داخلی و فنی نسخه‌نویسی الکترونیکی از ابتدا وجود داشت و هنوز هم کماکان برطرف نشده است و خیلی‌ از آن مشکلات را همچنان همکاران پزشک مدیریت می‌کنند.

وی درباره امضای الکترونیکی پزشکان با تاکید بر اینکه موضوع امضای الکترونیکی پزشکان می‌بایست در کنار نسخه الکترونیکی از همان ابتدا انجام می‌شد، اظهار کرد: امضای الکترونیکی عاملی برای هویت‌سنجی و انکار ناپذیری است. زمانی که امضای الکترونیکی مطرح می‌شود دیگر پزشک نمی‌تواند نسخه مربوطه را انکار کند؛ بنابراین وجود امضای الکترونیکی برای حقوق بعدی بیمار و صحت نسخه‌ها لازم است. در این راستا سازمان نظام پزشکی کارت الکترونیکی بیش از صدهزار عضو سازمان را چاپ کرده و در اختیارشان قرار داده است، زیرا یکی از ملزومات و احتیاجات امضای الکترونیکی، کارت شناسایی الکترونیکی است.

سالاریان تاکید کرد: امضای الکترونیکی پزشکان هم از طریق کارت‌های شناسایی الکترونیکی و هم از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی جهت تسهیل موضوع، بزودی عملیاتی می‌شود. این در حالی است که ما می‌توانستیم خیلی زودتر هم این کار را انجام دهیم، اما پیش‌بینی فضاها و خدمات بعدی باعث شد با احتیاط بیشتری پیش رویم. در نهایت امضای الکترونیکی تا هفته‌های آتی محقق خواهد شد.

او درباره برخی اشتباهات در نسخه‌نویسی الکترونیکی، گفت: در زمینه اشتباه در نسخه‌نویسی الکترونیکی هم مشابه اشتباه در نسخه‌نویسی کاغذی و سنتی، عوارض انتظامی و حقوقی بر عهده پزشک است. البته ما مدت‌ها است تاکید داریم که باید نسخه الکترونیکی به شکلی باشد که کاربری آسان داشته باشد و کدهای مختلف و ... برای این امر است، اما بسترسازی درست در این رابطه انجام نشده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی با تاکید بر لزوم ارایه آموزش‌های کافی کار با سامانه‌های نسخه‌نویسی الکترونیکی برای پزشکان، اظهار کرد: حتی یک اشتباه کوچک هم سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بعد از آن پزشکی که دچار خطا شود هم دقیقا مشابه زمانی که در نسخه‌نویسی کاغذی اشتباه کند، باید پاسخگو باشد؛ اما همه ملاحظات صورت می‌گیرد تا امکان اشتباه کاهش یابد.

وی افزود: البته پس از آن هم قسمتی از مشاوره بر عهده مسوول فنی داروخانه است که باید بتواند برخی اطلاعات را به پزشک ارایه دهد. این درحالی است که الان رابطه پزشک و داروخانه یک سویه است و لازم است این ارتباط دو سویه شده و داروخانه هم بتواند اگر مشکلی را در نسخه‌نویسی متوجه شد به پزشک منتقل کند. در این زمینه نیز باید زیرساخت موضوع فراهم شود. در مجموع در موضوع نسخه‌نویسی الکترونیکی، بیمه‌ها سود کردند ولی وقتی کار بر اساس نظر کارشناسی نباشد، این اشتباهات پیش می‌آید. معاون سازمان نظام پزشکی همچنین درباره امنیت سامانه نسخه‌نویسی الکترونیکی، گفت: ما کشوری هستیم که در معرض هجوم حملات سایری قرار داریم، بنابراین باید در کلیت کار این موضوع را مد نظر قرار دهیم. در مورد سامانه نسخه‌نویسی الکترونیکی اوایل این مشکل وجود داشت که ممکن است محرمانگی به خوبی رعایت نشده باشد، اما اخیرا کارهایی برای رفع نواقص انجام شده است. قطعا سیستم باگ‌ها و نشتی‌هایی دارد که روز به روز با گزارشاتی که می‌آید، گرفته می‌شود و در نهایت به سرانجام رسیدن امضای الکترونیکی پزشکان باز هم درب ورود و هک سامانه را چند قفله‌تر می‌کند.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۹۶۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما