۱
۰

برق دزدی ماینرها؛ کاسبی با برق و اینترنت یارانه‌ای

تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۵
برق دزدی ماینرها؛ کاسبی با برق و اینترنت یارانه‌ای
برق دزدی ماینرها؛ کاسبی با برق و اینترنت یارانه‌ای

آی‌تی‌من-  اگر تا چندی پیش ویلاهای غیرمجاز و گرفتن برق از پشت کنتور و یا چاه‌های غیرمجاز دغدغه تولیدکنندگان برق بود، امروز ماینرها روی دست سارقان سنتی رفتند و هزاران مگاوات از انرژی مازندران را به یغما برده اند.

چالش بی‌برقی در فصل سرد و غیرپیک بار مصرف در حالی است که تداوم این وضعیت در روزهای گرم سال، روزهای ناخوشی را برای صنعت برق در مازندران نوید می‌دهد. به راستی چاره کار چیست و چه باید کرد. آیا برقی‌ها با ماینرها کنار خواهند آمد یا باید به فکر افزایش توان تولید در فصل غیرپیک باشند.

در حالی حدود یک تا دو درصد انرژی برق مازندران در حال حاضر توسط ماینرها و دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال سرقت شده که در همین روزهای غیرپیک، برق بسیاری از صنایع و کارخانه‌های تولیدی قطع است و چرخ بسیاری از این واحدها از کار افتاده است.

 برق دزی مدرن شده است 
فرامرز سپری مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با بیان اینکه دستگاه‌های استخراج ارز غیرمجاز چالش شده است، افزود: در حال حاضر برق دزدی مدرن شده و ماینرها به جان انرژی برق افتاده اند که روند نگران کننده است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود سه هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال که غیرمجاز کارگزاری شده، شناسایی شده است، اظهار داشت: هر روز ۱۰ تا ۱۵ دستگاه ماینر غیرمجاز شناسایی می‌شود و این روند ادامه دارد.

وی درپاسخ به اینکه چقدر از برق تولیدی توسط این ماینرها بلعیده می‌شود، پاسخ داد: به طور تقریبی حدود یک تا درصد برق تولید توسط این دستگاه‌های غیرمجاز مصرف می‌شود اما از نظر ریالی ارزش خسارتی که برجای گذاشته می‌شود بسیار سنگین است زیرا این دستگاه‌ها از برق با تعرفه خانگی استفاده می‌کنند و سودهای کلانی را نصیب مالکان آن کرده‌اند.

سپری یادآور شد: ماینرها در مجموع به اقتصاد کلان ضربه می‌زنند زیرا به شیوه‌های مدرن اقدام به سرقت انرژی می‌کنند و برخی از ماینرها برق را از پشت کنتور می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با عنوان اینکه روند کنونی سرقت برق توسط ماینرها نگران کننده است، میزان مصرف برق را در حال حاضر ۸۳۴ مگاوات بیان کرد و گفت: هر روز بر شمار دستگاه‌های غیرمجاز افزوده می‌شود.

وی درپاسخ به اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از سرقت انرژی توسط ماینرها گفت: با مخابرات هماهنگی به عمل آوردیم تا مشترکانی که اینترنت دائم دارند را به ما اعلام کنند تا از این طریق نسبت به پایش و شناسایی دارندگان غیرمجاز ماینرها اقدام کنیم.

سپری گفت: این درحالی است برخی از مشترکان مستقیم از شبکه‌ها برق می‌گیرند که هنوز شناسایی نشده است و مردم باید در شناسایی دارندگان غیرمجاز ماینرها به ما کمک کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران یادآور شد: در حال حاضر و در این فصل سال محدودیت توان تولید برق نداریم ماینرها چنین مشکلاتی ایجاد کرده اند اما در روزهای تابستان و گرم سال، مشکلات فزون تر می‌شود.

وی درباره شیوه‌های شناسایی ماینرهای غیرمجاز گفت: از آنجایی که ماینرها نیازمند سیستم خنک کننده هستند بنابراین مردم اگر با صدای روشن بودن فن در ساعت‌های متوالی مواجه بودند آن را به شرکت توزیع برق اطلاع رسانی کنند.

سپری یادآور شد: همچنین اگر با انشعابات غیرمجاز برق مواجه شدند نیز آن را اطلاع رسانی کنند از سوی دیگر از مخابرات نیز خواستیم تا مشترکانی که دارای اینترنت مداوم و خطی هستند را با ما معرفی کنند زیرا این یکی از راه‌های شناسایی ماینرهای غیرمجاز است.

شناسایی انشعابات برق غیرمجاز و رمز ارز دیجیتال بیت کوین، آموزش فرهنگ یاران سایبری و ارتقای مهارت و دانش مشترکان از جمله برنامه‌هایی است که برای مقابله با سرقت انرژی در مازندران در دستور کار قرار گرفته است.

 دستگاه‌های استخراج ارز قانونی نیستند
سرهنگ محمدپور رییس پلیس امنیت اقتصادی انتظامی‌مازندران نیز با بیان اینکه طی سال گذشته هزار و ۲۰۰ دستگاه دستگاه دیجیتال ارز غیرمجاز در استان شناسایی شد، افزود: امسال نیز تعداد زیادی دستگاه‌های غیرمجاز کشف شده است.

وی با اظهار اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته از گمرکات استان هیچ یک از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال دارای مجوز نیستند، افزود: افرادی که اقدام به استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز می‌کنند بدانند که طبق قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز، هم دستگاهشان کشف می‌شود و هم به تناسب ارزش کالا، جریمه‌های سنگینی اعمال خواهد شد.

وی از شهروندان و هم استانی‌ها خواست تا دارندگان غیرمجاز ارزهای دیجیتال را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس امنیت اقتصادی معرفی کنند تا نسبت به اقدام و برخورد قانونی با آنان عمل شود.

 ماینرها برق یارانه‌ای را می‌بلعند
در حالی که دولت برق را به قیمت گزاف از نیروگاه‌های کوچک و بزرگ خریداری می‌کند و با قیمت بسیار نازلی به مشترکان خانگی می‌فروشد، دارندگان ماینرهای غیرمجاز نیز همانند دیگر مشترکان از این برق یارانه‌های استفاده می‌کنند.

حسین افضلی مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با بیان هزینه بالای تولید برق می‌گوید: انرژی را به قیمت ۴۷۵ تومان از نیروگاه خریداری و به قیمت ۷۵ تومان به مشترکان می‌فروشیم.

وی ادامه داد: در واقع برای تأمین برق مشترکان، انرژی را بورس انرژی می‌خریم و با قیمت یارانه‌ای به مشترکان تحویل می‌دهیم.

طبق پایش‌های صورت گرفته متخلفان بیشتر دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را در شهرک‌های صنعتی، کارگاه‌های تولیدی، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و کارخانه‌های متروکه بهره مند از برق یارانه‌ای نصب می‌کنند و با توجه به اینکه این دستگاه‌ها بیشتر از چین وارد می‌شود، سبب از دست رفتن سرمایه‌های ملی خواهد شد.

جولان ماینرهای غیرمجاز در کنار ۸۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز و ویلاهایی که برقشان را به صورت غیرقانونی از شبکه‌های برق و یا پشت کنتور می‌گیرند، هرسال زیان‌های اقتصادی بر شبکه‌ها و تأسیسات برق مازندران وارد می‌کند.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۵۴۵۳
نظرات شما
علی
Iran, Islamic Republic of
یعنی گاو پیش شماها مسئولین استان سرور و سالاره.
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما