۰
پیش‌بینی زمان 7 ماهه برای تکمیل طرح!

کسانی‌که نسخه‌ الکترونیکی را اجرا نکنند، تنبیه می‌شوند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰
کسانی‌که نسخه‌ الکترونیکی را اجرا نکنند، تنبیه می‌شوند
کسانی‌که نسخه‌ الکترونیکی را اجرا نکنند، تنبیه می‌شوند

آی‌تی‌من-  جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان با بیان مزایای نسخه نویسی الکترونیکی گفت: ما نه تنها در بحث نسخه نویسی بلکه در همه‌ خدماتی که الان مورد نیاز است، ناگزیر هستیم که به سمت استفاده از بسترهای الکترونیکی حرکت کنیم. مثلاً اسنپ، آموزش در دانشگاه‌ها و مدارس، بایگانی پرونده‌ها در ادارات، استفاده از اینترنت و موتورهای جست‌وجو در زندگی روزمره، همه و همه نشان دهنده‌ لزوم استفاده از آی تی است. یکی از چیزهایی که قانون وزارت بهداشت را مکلف کرده است که در آن از بسترهای الکترونیکی استفاده کند، نسخه نویسی است. در قانون برنامه‌ی توسعه‌ی ششم صراحتاً به بحث پرونده الکترونیکی اشاره شده است. این یک تکلیف قانونی است که باید انجام شود و از حدود 5 سال قبل، مجلس این الزام را برای وزارت بهداشت به وجود آورده است.

وی ادامه داد: وقتی بیماری به پزشک مراجعه کند و از نسخه نویسی الکترونیکی  برای ارایه‌ خدمات به او استفاده شود، عملاً یک پرونده‌یالکترونیکی برای او ایجاد‌ می‌شود. این اقدام مزایای قابل توجهی دارد. با نسخه نویسی به روش جدید، تمامی‌اطلاعات ثبت‌ می‌شود و در مراجعات بعدی، امکان دسترسی به سوابق پزشکی بیماری وجود دارد. بنابراین، سیر بیماری، داروهایی که فرد استفاده کرده است و روند درمان به خوبی قابل مشاهده است. مشخص‌ می‌شود که بدن بیمار به کدام دارو جواب داده و کدام دارو برایش موثر نبوده است. تمامی‌این مسایل به ارایه‌ی خدمات بهتر به بیماران منجر‌ می‌شود.

به گفته‌ این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مزیت دیگر نسخه نویسی الکترونیکی برای بیمه گذار، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و معاونت‌های غذا و دارو است که به راحتی‌ می‌توانند به سیاست گذاری بپردازند. از سوی دیگر، امکان پایش و رصد اقدامات انجام شده به وجود‌ می‌آید. اینکه کدام پزشک داروی اضافی تجویز کرده است و یا تداخل‌های دارویی را رعایت نمی‌کند، مشخص‌ می‌شود. به طور کلی، ارتقای مراقبت از بیمار را با استفاده از نسخه نویسی الکترونیکی خواهیم داشت.

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: نهایتاً با اجرای نسخه نویسی الکترونیکی دو اتفاق خوب در کشور‌ می‌افتد، اول موفقیت درمان بیشتر خواهد شد و موضوع دوم اینکه، هزینه‌های درمان کاهش‌ می‌یابد. پزشکان نیز با استفاده از این زیرساخت‌ می‌توانند در کوتاه ترین زمان تصمیمات بهتری بگیرند و بیماری را به نحو بهتری درمان کنند.

میرمحمدی افزود: نکته‌ دیگر این است که برخی از بیماران از امراض مزمن رنج‌ می‌برند و با الکترونیکی شدن نسخه نویسی نیازی به مراجعه‌ مکرر آنها به مطب نیست. در قالب سیستم نتایج آزمایش‌ها و گزارش‌های دیگر به پزشک اعلام‌ می‌شود و پزشک نیز تصمیمات لازم را اتخاذ‌ می‌کند.

به گفته‌ی میرمحمدی، نسخه نویسی الکترونیکی باعث تسهیل کار داروخانه‌ می‌شود. قبلاً در نسخه نویسی دستی با مشکلاتی از قبیل خوانا نبودن نسخه روبه‌رو بودیم که گاهی اوقات داروها اشتباهی به بیمار داده‌ می‌شد، در روش جدید این مشکلات رفع‌ می‌شود. به طور کلی خطاهای پزشکی با نسخه نویسی الکترونیکی از بین‌ می‌رود.

این نماینده مجلس در مورد افزایش شفافیت در نظام پزشکی کشور با اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیکی افزود: یکی از مسایل مهم این است که بیماران مرتب به پزشکان مختلف مراجعه‌ می‌کنند و داروهای متفاوتی برای آنها تجویز‌ می‌شود، این به معنای افزایش هزینه‌های درمان برای مراجعان است. بعضی مواقع داروهای غیرمرتبط یا بیش از حد نوشته‌ می‌شود و بعضاً اقدامات تشخیصی غیرضرور تجویز‌ می‌شود. این مسایل نیز با نسخه نویسی الکترونیکی از بین‌ می‌رود و شفافیت اقتصادی افزایش‌ می‌یابد. در این سیستم، میزان زمانی که پزشک برای بیمار گذاشته است، داروهایی که تجویز کرده و مسایل دیگر درج‌ می‌شود و این به معنای بالا رفتن شفافیت است. امکان پایش و رصد اقدامات پزشکان توسط سازمان بیمه و معاونت‌های غذا و دارو نیز به وجود‌ می‌آید.

میرمحمدی ادامه داد: هر کاری در شروعش با یک سری موانع روبه‌رو است. به طور مثال، وقتی که بحث استفاده از کارتابل الکترونیکی در دانشگاه‌ها مطرح شد، مقاومت‌هایی در برابر آن وجود داشت اما به مرور استفاده از آنها به یک امر معمول تبدیل شد. به طوری که الان اگر بخواهیم به آن سیستم کاغذی برگردیم، در برابر آن مقاومت‌ می‌شود. در مورد نسخه نویسی الکترونیکی هم همین موضوع صادق است. من فکر‌ می‌کنم که در این زمینه مسیر رو به رشدی را داریم. بعضی از شهرها پوشش بالایی تا 90 درصد دارند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: تصور من این است که با استفاده از برخی مشوق‌ها و دادن آموزش‌های لازم به افراد‌ می‌توانیم به خوبی این قانون را اجرا کنیم. هدف این نیست که در یک بازه‌ی زمانی خیلی کوتاه به نتیجه‌ی صد در صدی برسیم. وی ادامه داد: فکر‌ می‌کنم در نظر گرفتن برخی مشوق‌ها برای پزشکانی که از این بستر استفاده‌ می‌کنند،‌ می‌تواند کمک کننده باشد. در نهایت، پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز تشخیصی ملزم به استفاده از این بسترهای الکترونیکی هستند و راهی ندارند جز اینکه به آن روی بیاورند.

میرمحمدی گفت: فکر‌ می‌کنم در 6 الی 7 ماه آینده نسخه نویسی الکترونیکی را به طور کامل در کشور داشته باشیم و علیه کسانیکه با آن همراهی نکنند، از اهرم‌هایی همچون عدم تمدید مجوز مطب استفاده خواهد شد. باید با استفاده از مشوق‌ها و الزامات گوناگون افراد و مراکز را به سمت استفاده از این بسترهای الکترونیکی و بهره‌مندی از مزایای بی‌شمار آن سوق دهیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: به طور کلی، هنوز در ابتدای راه اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیکی هستیم و بیمه‌ها و وزارت بهداشت به صورت تکلیفی به آن ورود نکرده‌اند. اما با این حال، شرایط خوبی داریم و روند رو به رشدی را طی کرده‌ایم. مراکز و افراد چاره‌ای جز استفاده از بسترهای الکترونیکی در بخش خدمات درمانی ندارند. البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که هنوز زیرساخت‌های آی تی به لحاظ نرم‌افزاری به صورت کامل برای این طرح آماده نیست که باید برای رفع آنها اقدامات لازم انجام شود.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۸۰۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين