۰

موساد چگونه از جاسوس افزار پگاسوس استفاده کرد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷
موساد چگونه از جاسوس افزار پگاسوس استفاده کرد
موساد چگونه از جاسوس افزار پگاسوس استفاده کرد

آی‌تی‌من- کارمندانی که به دلیل قراردادهای محرمانه خود با این شرکت خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که مقامات موساد در چندین نوبت از NSO خواسته‌اند تا تلفن‌های خاصی را برای آنها هک کند. کارمندان دلیل این هک‌ها را نمی‌دانستند.

به گفته این کارمندان ناشناس، مقامات موساد، گاهی اوقات برای اطلاع از جاسوس‌افزار و گاهی همراه با مقامات کشورهای خارجی برای فروش نرم‌افزار به آنها، اغلب از مقر شرکت در هرتزلیا (Herzliya) بازدید می‌کردند. در زمان کوهن، موساد و NSO روابط نزدیکی داشتند و آژانس درها را به روی شرکت باز و محصولات آن را در آفریقا و خاورمیانه به بازار عرضه کرد؛ در یک مورد، مقامات موساد مهمانانی را به دفاتر NSO آوردند تا جاسوس‌افزار پگاسوس را به سرویس‌های اطلاعاتی یک کشور عربی بفروشند، اما این تلاش شکست خورد.

کارشناسان معتقدند که مشخص نیست چرا موساد به پگاسوس برای هک کردن تلفن‌ها نیاز داشت، زیرا سازمان دفاعی ابزارهای هک خود را دارد. در واقع، نیروهای دفاعی اسرائیل، سرویس امنیتی شین‌بت (Shin Bet) و موساد این قابلیت را قبل از وجود NSO توسعه دادند و این شرکت از این ابزارهای موجود برای توسعه پگاسوس استفاده کرد که سپس در سراسر جهان فروخت.

یکی از احتمالات این است که موساد به دلایلی در هک کردن یک گوشی خاص با ابزارهای خود مشکل داشته باشد. دیگر اینکه به جمع‌آوری اطلاعات غیررسمی‌می‌پرداخت.

با توجه به روابط نزدیک بین موساد و NSO، مقامات موساد در جلسات اولیه شرکت اسرائیلی با مقامات سعودی و آنگولا برای بحث در مورد خرید پگاسوس به‌وسیله این کشورها حضور داشتند. موساد در ازای ژست‌های دیپلماتیک کشورهایی که اسرائیل به دنبال روابط نزدیک‌تر با آن‌ها بود، این نرم‌افزار جاسوسی را به عنوان یک «شیرین‌کننده» پیشنهاد کرد.

وبگاه اسرائیلی‌ هاآرتص (haaretz) ادعا کرد که این واقعیت که اسرائیل جاسوس‌افزار را تحت فشار قرار می‌داد یکی از دلایلی است که NSO از تصمیم واشنگتن برای قرار دادن این شرکت در لیست سیاه سازمان‌هایی که منافع ملی آمریکا را تضعیف می‌کنند، خشمگین شد. NSO انتظار داشت که رژیم صهیونیستی این مشکل را برایش حل کند.

به گفته کارمندانی که با‌ هاآرتص گفت‌وگو کردند، خود کوهن هرگز در دفاتر NSO دیده نشده، اما زیردستان او علاقه زیادی به قابلیت‌های هک این شرکت نشان دادند. منابع ناشناس اظهار داشتند از زمانی که دوره مدیریت کوهن پس از 5 سال و نیم در ماه ژوئن امسال به پایان رسید، علاقه موساد به فعالیت NSO کاهش یافته است. دیوید بارنیا (David Barnea)، مدیر فعلی موساد، آژانس را از شرکت دور و دخالت موساد در دسیسه‌های منطقه‌ای را محدود کرده است.

ماه گذشته، روزنامه مالی کالکالیست (Calcalist) گزارشی تحقیقاتی منتشر کرد مبنی بر اینکه پلیس بدون مجوز از پگاسوس برای هک کردن تلفن‌های اسرائیلی‌هایی که نه مجرم بودند و نه تحت تحقیقات جنایی بودند، استفاده کرده است. پلیس صهیونیستی ادعا کرد که در تحقیقات هیچ مدرکی مبنی بر استفاده آنها بدون حکم از این نرم‌افزارهای جاسوسی پیدا نشده، اما قبل از پایان دوره ریاست کوهن، آویچای مندلبلیت (Avichai Mendelblit)، دادستان کل سابق، تیمی‌را برای بررسی این اتهامات منصوب کرد.

کالکالیست هفته گذشته گزارش دیگری منتشر کرد که پلیس از این نرم‌افزارهای جاسوسی برای هک کردن تلفن‌های افراد زیادی از جمله مقامات منتخب، کارمندان ارشد دولتی، شاهدان یکی از پرونده‌ها علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، یائیر (Yair)، پسر نتانیاهو و تاجران برجسته، روزنامه‌نگاران و افراد اجتماعی استفاده کرده است. فعالان این روزنامه اظهار داشتند که همه این هک‌ها بدون حکم انجام شده و برخی اهداف به هیچ چیز مشکوک نبوده‌اند.
 
مرجع : سایبربان
کد مطلب : ۲۷۸۲۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما