۰
وزیر ارتباطات در افتتاح پروژه توسعه شبکه فیبر نوری:

مردم صبوری کنند؛ 20 میلیون پورت فیبرنوری تحویل می‌دهیم

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷
مردم صبوری کنند؛ 20 میلیون پورت فیبرنوری تحویل می‌دهیم
مردم صبوری کنند؛ 20 میلیون پورت فیبرنوری تحویل می‌دهیم

آی‌تی‌من-  با اجرای این پروژه تا ۳ سال آینده ۲۰ میلیون پورت پرسرعت فیبر نوری به منازل و کسب و کارها خواهد رسید. به این ترتیب در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون پورت، در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون پورت و در سال ۱۴۰۳ حدود ۸ میلیون پورت راه‌اندازی می شود.

همزمان با افتتاح این پروژه سایت پایش طرح به آدرس IRANFTTX.IR هم معرفی شد که مردم می‌توانند روند توسعه طرح و تعداد پورت‌های منصوبه را در این سایت ببینند. 

تا پایان دولت 20 میلیون پورت می‌دهیم
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات نیز در حاشیه این مراسم در خصوص سقوط ۷ پله‌ای در ارتباطات تلفن همراه گفت: این موضوع به خاطر سرعت سایر کشورها است؛ متأسفانه در حوزه توسعه ارتباطات ثابت عقب بوده ایم.
وزیر ارتباطات افزود: یکی از دلایل این موضوع این است که یک کار را نمی‌توان یک شبه پیش برد و نیاز به کار مداوم دارد. پروژه امروز توسعه دسترسی به اینترنت مبتنی بر فیبر نوری بوده که بنا داریم آن را با سرعت ادامه دهیم تا سرعت ارتباطات سیار و ثابت افزایش یابد.

وی تاکید کرد: مردم شریف ایران شایسته سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه هستند.

زارع پور گفت: اگر مردم کمی صبور باشند بنا داریم تا پایان دولت ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری پرسرعت را برایشان فراهم سازیم.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه نیاز به زیرساخت‌هایی دارد گفت: بسیاری از کشورها کمبود فیبر نوری دارند و تهیه برخی تجهیزات برای این موضوع از جمله چالش‌های پروژه در این کشورها است؛ ما برای رفع این چالش‌ها تدابیری اندیشیده‌ایم و بنا داریم با بومی سازی، نیاز به فیبرهای نوری و تجهیزات آن را برطرف سازیم.

وزیر ارتباطات در خصوص بودجه و هزینه تأمین پورت فیبر نوری طی ۳.۵ سال آینده گفت: پیش بینی کرده ایم که این پروژه به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: دولت قدم اول را برای تحقق بودجه این پروژه برداشته و حق السهم آن را اختصاص داده است؛ همچنین یک سوم اعتبار مورد نیاز پروژه در قالب‌های مختلف تسهیلاتی در نظر گرفته شده است اما موضوع اصلی پروژه به بخش خصوصی باز می‌گردد که باید در این زمینه نقش آفرینی کنند.
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در دنیا دولت، سرمایه‌گذار چنین پروژه‌هایی است افزود: به دلیل اینکه این پروژه‌ها کوتاه مدت نیستند دولت‌هایشان ۳۰ میلیارد دلار روی چنین پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند زیرا این سرمایه‌گذاری مربوط به آینده بوده و طولانی مدت است.

زارع پور با بیان اینکه با اجرای چنین پروژه‌هایی تا سه دهه آینده کشور بی نیاز می‌شود گفت: همه دولت‌ها اجرای چنین پروژه‌هایی را جدی گرفته اند و دولت سیزدهم هم اراده کرده که پروژه را به خوبی دنبال کند تا طعم شیرین فناوری را به مردم بچشاند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: اکنون در حال برنامه ریزی هستیم که امکانی را برای مردم فراهم کنیم تا مردم به شکل اقساطی تجهیزات فیبر نوری را تهیه کنند.

 با فیبرنوری دیگر محدودیت سرعت نداریم
در این مراسم صادق عباسی شاهکوه، رییس سازمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اگر فیبرنوری به منازل و کسب و کارها برسد دیگر چیزی به اسم محدودیت سرعت نخواهیم داشت؛ همچنین با توسعه فیبر نوری وضعیت تاخیر در شبکه هم بهبود می یابد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان رویکرد کشور در توسعه فیبر نوری گفت: آمارهای جهانی نشان می‌دهد که وضعیت برخی از کشورها در ضریب نفوذ پهن باند ثابت خوب است اما وضعیت آنها در ضریب نفوذ FTTX مناسب نیست. به عبارت دیگر این کشورها ضریب نفوذ پهن باند ثابت را به خوبی توسعه داده اند اما روی FTTX کار نکرده اند. ما هم در الگوی توسعه خودمان می توانیم به سمت افزایش ضریب نفوذ FTTX برویم.

وی توضیح داد: وقتی از  پهن باند ثابت صحبت می‌کنیم یعنی به سرعت‌های ۳۰ مگا بیت بر ثانیه و بالاتر اشاره دادیم که در این سرعت‌ها دیگر فناوری ADSL از چرخه خارج می شود و ۹ میلیون پورت ADSL  که در کشور موجود داریم جز ضریب نفوذ پهپاد ثابت محسوب نخواهد شد. 

وی درباره وضعیت اینترنت ایران در جهان گفت: در اینترنت موبایل رتبه ۷۷ و در اینترنت ثابت رتبه ۱۴۳ را داریم که این عدد‌ها نشان می دهد وضعیت اینترنت موبایل در ایران خوب است اما وضعیت اینترنت ثابت در ایران نسبت به جهان خیلی بدتر است.

عباسی ادامه داد: در گذشته در سنجش سرعت اینترنت در جهان، متوسط سرعت را محاسبه می کردند اما حالا می‌گویند که میانه شاخص بهتری است. اگر میانه را هم حساب کنیم در موبایل در حالی که میانه در جهان ۲۹ مگابیت بر ثانیه است اما میانه ۲۴ را دادیم. در اینترنت ثابت در حالی که میانه ۶۰ مگابیت بر ثانیه است ما ۱۰ مگابیت بر ثانیه را محقق کرده ایم.

عباسی ادامه داد: در حال حاضر می توانیم فقط به پنج درصد از خانوارها سرعت بالای ۲۵ مگابیت بر ثانیه را ارایه دهیم و با توجه به شرایط فعلی وزیر ارتباطات اعلام کردند که پروژه رساندن فیبر به منازل را در دستور کار قرار دهیم و این پروژه را تا رسیدن به ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری ادامه دهیم.

وی گفت: در بودجه سال آینده بندی درباره اختیارات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گنجانده شده که تعرفه‌های مصوب این سازمان درباره توسعه فیبر نوری، ملاک کار بخش‌های دیگر کشور قرار گیرد و برای مثال شهرداری با تعرفه‌های مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات به اپراتور‌ها سرویس دهی کند که اپراتورها بتوانند فیبر نوری را در کشور توسعه دهند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از پیش‌نیازهای به ثمر رسیدن این پروژه داشتن پروانه‌های همگرا است. از این رو پروانه‌ها در جهت به ثمر رسیدن این پروژه ملی ساماندهی می‌شوند؛ زیرا معتقدیم اگر بخش ثابت کشور رشد کند کیفیت بخش موبایل هم بهتر خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: همچنین طبق هدف گذاری انجام شده تا پایان دولت سیزدهم باید ۱۰ درصد از شبکه موبایل 5G شود. برای این کار سال آینده مزایده فرکانس 5G را خواهیم داشت. همچنین اصلاح مدل اقتصادی هم در برنامه قرار دارد.

عباسی افزود: در برنامه سه ساله ای که برای توسعه فیبر نوری در کشور تدوین شده، نقشه راه ترسیم شده است. به این صورت که در سال ۱۴۰۰ مصوبات لازم را به تصویب رساندیم که بخشی از آنها تصویب شده و بخشی دیگر هم تا پایان سال تصویب خواهد شد و امروز هم ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری را افتتاح کردیم. در سال ۱۴۰۱ کار در کلان شهرها ادامه پیدا خواهد کرد و ۵ میلیون پورت فیبر نوری واگذار می‌شود. البته واگذاری‌ها از سوی اپراتورها انجام خواهد شد و برنامه هر اپراتور با نظر خودش تنظیم می‌شود.

وی یادآور شد: راه‌اندازی این پروژه‌ها توسط اپراتورهای بخش خصوصی انجام می‌شود و وزارت ارتباطات بر فعالیت آنها نظارت حاکمیتی دارد. پورت‌هایی که امروز راه‌اندازی شد هم توسط شر کت‌های مخابرات، صبانت، فناپ تله کام و ایرانیان نت نصب شده است.

 افتتاح پروژه ملی فیبر نوری شاتل
در بخشی از این مراسم در ارتباط آنلاین با شهر قم، احمدرضا نخجوانی (مدیرعامل گروه‌ شرکت‌های شاتل) نیز به ارایه‌ توضیحاتی درخصوص پروژه‌ ملی شاتل بر بستر فیبر نوری پرداخت.

نخجوانی درباره پروژه FTTx شاتل گفت: ما در ابتدا پروژه‌ FTTC را از ۴ سال پیش آغاز کردیم اما متاسفانه با چالش‌هایی که با مخابرات داشتیم، با حمایت‌ها و راهنمایی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سعی کردیم به سمت فیبر برویم.

نخجوانی گفت: طبیعتا در این پروژه شهرداری‌ها نقش اساسی دارند و خوشبختانه در شهر قم با نگاه مترقی که شخص شهردار محترم و مدیران شهر داشتند، این پروژه پیشرفت خوبی داشته و امیدواریم این رویکرد مترقی به شهرداری شهرهای دیگر کشور تسری یابد.

او افزود: در فاز اول، شهرهای: تهران، قم، شیراز و مشهد در دستور کار شاتل قرار دارد و هم‌اینک عملیات اجرایی در دو شهر تهران و قم به شکل جدی آغاز شده است و امروز به شکل نمادین پروژه‌ شهر قم را افتتاح می‌کنیم.

پس از آن تست سرعت برای سرویس  FTTH یکی از کاربران در شهر قم، به صورت زنده انجام گردید که سرعت دسترسی آن بیش از ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه اندازه‌گیری شد.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۸۳۰۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما