۰
سونامی مخالفت و انتقاد از شیوه تصویب طرح

164 امضا برای بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس جمع شد

وزیر ارتباطات: طرح صیانت مشکلات اساسی دارد
تاریخ انتشار
شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۳
164 امضا برای بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس جمع شد
164 امضا برای بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس جمع شد

آی‌تی‌من-  بر اساس اخبار تعداد امضای نامه متقاضیان بازگشت طرح صیانت به صحن علنی مجلس تا ظهر دیروز به 164 امضا رسیده بود.

در همین رابطه جلیل رشیدی کوچی، نماینده مرودشت و تنها عضو مخالف در جلسه رای‌گیری کمیسیون مشترک از ارسال نامه جمعی از نمایندگان به هیات رییسه به‌منظور بازگشت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به جلسه علنی خبر داد.

 ورود هیات‌رییسه مجلس به طرح صیانت
همچنین نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات‌رییسه مجلس گفت: معاونت قوانین مجلس ایراداتی به روند تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی وارد کرده است.

وی در خصوص به حواشی ایجاد شده پس از تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، گفت: بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی براساس رأی‌گیری در جلسه علنی مجلس به کمیسیون ویژه سپرده شد.

وی اضافه کرد: این کمیسیون با بهره بردن از نظرات اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس، موضوع را دنبال کرد، آنچه در این کمیسیون مصوب شده، قانونی است، چرا که نمایندگان پیگیری طرح را به این کمیسیون سپردند.

سخنگوی هیات‌رییسه مجلس گفت: البته مصوبات این کمیسیون مقطعی است، به این معنا که مصوبات کمیسیون در یک بازه زمانی مشخص به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

موسوی تأکید کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، آنچه کمیسیون ویژه باید بررسی کند، حتماً باید مطابق همان طرحی باشد که مجلس به این کمیسیون ارجاع داده است، معاونت قوانین مجلس ایراداتی به روند تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی گرفته است، باید هیات‌رییسه مجلس طبق گزارشی که معاونت قوانین ارایه کرده است، در این باره تصمیم‌گیری و و اعلام نظر کند.

وی افزود: مجلس در حال حاضر مشغول بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است و مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس، باید به صورت دو شیفت لایحه بودجه را بررسی کند؛ منتظر هستیم تا جلسه هیات‌رییسه مجلس تشکیل و گزارش معاونت قوانین بررسی تا در این باره تصمیم‌گیری شود.

 وزیر ارتباطات: طرح صیانت مشکلات اساسی دارد
وزیر ارتباطات نیز در پاسخ به سوال ایرنا درباره حضور فعال این وزارتخانه در طرح موسوم به طرح صیانت گفت: این طرح همچنان مشکلات اساسی دارد و از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم در بررسی آن، دغدغه‌های مردم و کسب و کارها را در نظر بگیرند.

عیسی زارع‌پور درباره حضور فعال وزارت ارتباطات در طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، موسوم به طرح صیانت افزود: از روزی که من در وزارت ارتباطات مستقر شدم، همه تلاشم را معطوف به رفع ایرادات این طرح کردم و شاهد بودید که عنوان طرح و برخی از مفاد آن تغییر کرد.

وی گفت: این طرح همچنان اشکالات اساسی دارد و باید برطرف شود و از همکارانم در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خانه ملت درخواست می کنم در بررسی جزئیات این طرح حتما به نظرات کارشناسی و دغدغه‌هایی که مردم و کسب و کارها دارند توجه کنند تا قاعده گذاری در این حوزه انجام شود.

زارع‌پور تاکید کرد: بیش از ۱۳ سال است که در حوزه فضای مجازی قانون گذاری نداشته‌ایم و آخرین قانون مربوط به همان جرایم رایانه‌ای است. اکنون فرصتی پیش آمده تا بتوانیم مبتنی بر تجربیات جهانی قاعده‌گذاری مناسبی در این حوزه انجام بدهیم تا در عین ساماندهی فضای مجازی، نگرانی‌های مردم و کسب‌وکارها را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: مردم حق دارند نگران باشند، ما نه تنها در این حوزه اظهار نظر می‌کنیم بلکه مشارکت فعال در این طرح داشتیم و در اغلب جلساتی که تشکیل شده نمایندگان ما حضور فعال داشتند و تلاش کردند تا این قاعده گذاری که بعد از یک دهه انجام می‌شود در مسیر درست و به نفع مردم باشد.

 ابطال کلیات طرح صیانت یک شوخی بی‌مزه است
در همین حال اما رضا تقی‌پور انوری رییس کمیسیون ویژه طرح صیانت در پاسخ به انتقادات موجود گفت: نسخه جدید طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی به دنبال درخواست وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی و با تصمیم گیری در جلسه‌ای با حضور آقای قالیباف و معاون قوانین مجلس تهیه شد و غیر قانونی نیست.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص نامه معاونت قوانین مجلس مبنی بر غیرقانونی بودن رای‌گیری درباره کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی نیز گفت: در نامه معاون قوانین مجلس آمده است؛ با توجه به اینکه نسخه‌ای که درباره کلیات آن رای‌گیری شد متفاوت از نسخه‌ای است ارجاع شده به کمیسیون ویژه یعنی نسخه ۲۶ تیرماه بوده بنابراین قابلیت رای‌گیری نداشته است.

وی افزود: معاون قوانین مجلس در این نامه صحبتی از ابطال نکردند، آقای پورسید خود نیز فردی حقوقی هستند و می‌دانند که ابطال رای کمیسیون امکان پذیر نیست مگر آنکه کمیسیون خود رای‌اش را عوض کند.

وی ادامه داد: در این نامه آمده است که امکان بارگذاری این طرح با نسخه جدید برای بررسی شور دوم در سامانه وجود ندارد که باید هیات رییسه برای این مشکل تدبیری بیاندیشد.

رییس کمیسیون ویژه طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی گفت: برخی رسانه‌ها از ابطال رای به کلیات این طرح گفته‌اند که یک شیطنت و خباثت رسانه‌ای است و امیدوارم رسانه‌ها در درج این عنوان دقت کنند به ویژه آنکه تعدادی از رسانه‌ها از این نامه با عنوان ابطال کلی طرح نام برده‌اند که یک شوخی بی‌مزه است.

تقی‌پور ادامه داد: کمیسیون فرهنگی همان نسخه ۲۶ تیرماه را مطابق اصل ۱۴۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس که با نظر مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده بود، به عنوان مصوبه مورد تایید کمیسیون به صحن ارسال کرد و نهایتاً با رای نمایندگان برای بررسی به صورت اصل هشتاد و پنج به کمیسیون ویژه ارسال شد.

وی گفت: در ابتدا ملاک بررسی ما در کمیسیون ویژه همین نسخه بود، اما تغییر این متن به دنبال ارسال نامه وزیر ارتباطات در ۲۵ آبان ماه و در پی آن جلسه‌ای بود که با حضور رییس مجلس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس مرکز ملی فضای مجازی، معاون قوانین مجلس، آقای یزدی خواه عضو کمیسیون ویژه بنده در اتاق جلسات رییس مجلس تشکیل شد.

رییس کمیسیون ویژه طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی افزود: در آن جلسه از ما خواستند که نسخه جدیدی بر مبنای نظرات مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تهیه شود، در اصل این کار به درخواست وزیر ارتباطات و مرکز ملی و با نظر رییس مجلس انجام گرفته است.

تقی‌پور گفت: ملاک قرار دادن نسخه ۲۶ تیرماه یعنی ما کل فعالیت‌های پنج ماهه گذشته کمیسیون ویژه را در نظر نگیریم و به نسخه ۲۶ تیرماه برگردیم؛ بازگشت به نسخه قبلی یعنی بی‌توجهی به تصمیمات آن جلسه که با حضور رییس مجلس گرفته شده بود و خود معاون قوانین مجلس نیز در آن جلسه حضور داشت.

وی افزود: مسیر ما درست بوده است کمیسیون بر مبنای جلسه ۹ آذر ماه (با حضور رییس مجلس) این طرح را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال کرد و تاکید شد که کارگروه مشترکی به ریاست آقای یزدی خواه این نسخه جدید را تهیه کند.

تقی‌پور گفت: چون کمیسیون ویژه خود این ماموریت را به کارگروه ویژه داده بود طبیعتاً صلاحیت دارد که در خصوص نسخه تهیه شده به در خواست خود، رای‌گیری کند.

وی یاد آور شد: در طی این مدت و با تغییر عنوان و متن این طرح تا کنون، از سوی معاونت قوانین چیزی به ما ابلاغ نشده بود و حتی نظرات اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بر اساس همین متن جدید بوده است.

تقی‌پور گفت: بنده حتما به صورت رسمی جواب نامه معاون قوانین مجلس را می‌دهم، اما برخلاف اتفاقی که افتاد که نامه قبل از اینکه به دست ما برسد، در فضای مجازی منتشر شد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۳۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين