۰
تقابل الکترونیکی دنیا با حمله نظامی روسیه

استارلینک به مردم اوکراین اینترنت رساند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۰
استارلینک به مردم اوکراین اینترنت رساند
استارلینک به مردم اوکراین اینترنت رساند

آی‌تی‌من-  در جریان حملات روسیه، ارتباط اینترنت در برخی از نقاط اوکراین ضعیف یا قطع شده است. در حال حاضر، قطعی اینترنت در اطراف منطقه خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین که در شمال شرق این کشور و در فاصله ۲۵ مایلی (۴۰ کیلومتری) مرز روسیه واقع شده، متمرکز شده است. 

به گفته سخنگوی شرکت کلادفلر(Cloudflare)  بررسی‌ها روی ترافیک اینترنت نشان می‌دهد که سرویس‌های اینترنت اوکراین عمدتا بدون مشکل کار می‌کنند اما ارتباط در خارکیف مختل شده و ترافیک در این منطقه، ۵۰ درصد کمتر از حد نرمال است.

کلادفلر یک شرکت ایالات متحده است که یک شبکه تحویل محتوا، کاهش حملات DDoS سرویس‌های امنیتی اینترنت و سرویس‌های سرویس دهنده دامنه توزیع شده را فراهم می‌کند، بین بازدید کننده و ارائه دهنده سرویس دهنده کلودفلر به عنوان یک پروکسی معکوس برای وب سایت‌ها عمل می‌کند.بر اساس گزارش شرکت NetBlocks که وظیفه ردیابی قطعی‌های اینترنت در جهان را برعهده دارد، کاربران اپراتور شرکت تریولان (Triolan)، از قطع شدن دسترسی خود به اینترنت خط ثابت خبر داده‌اند در حالی که فعلا در تلفن‌های همراه این قطعی گزارش نشده است.تریولان یکی از سریع‌ترین اینترنت‌های موجود در اوکراین است (با سرعت حداکثر ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه). این شرکت کل مناطق کشور را تحت پوشش دارد از جمله کی‌یف، خارکیف، دنیپرو، اودسا و مناطق دیگر. خارکیف بزرگترین مشتری این شرکت است.پیامی ‌نیز صبح پنجشنبه در وب‌سایت این اپراتور منتشر شد و کاربران را نسبت به عدم دسترسی جزئی یا کامل به اینترنت در برخی شهرها آگاه کرد. به‌روزرسانی‌های ارسال شده در کانال رسمی‌این شرکت نیز نشان می‌دهد که سرویس اینترنت تا حد زیادی بازیابی شده است، اگرچه پاسخ‌های کاربران حاکی از آن بود که بسیاری از کاربران همچنان با قطع شبکه مواجه هستند.

به گزارش تسنیم،شواهد نشان می‌دهد که قطعی‌ها در خارکیف پس از شنیده شدن انفجارها در این منطقه آغاز شده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا در زمان حمله، به زیرساخت‌های مخابراتی نیز آسیبی وارد شده یا خیر. تلاش برای قطع دسترسی به اینترنت احتمالا شامل حملات هدفمند مشابه علیه سایر ISPها در سراسر اوکراین خواهد بود.

 اینترنت با ایلان ماسک
در همین حال، ایلان ماسک، میلیارد معروف آمریکایی و مدیر عامل شرکت فضایی اسپیس ایکس اعلام کرد که دسترسی به شبکه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در خاک اوکراین آزاد کرده است.

ماسک در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: سرویس استارلینک اکنون در اوکراین فعال است. پایانه‌های بیشتری در راه هستند.در حال حاضر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در 28 کشور در سراسر جهان از جمله در مناطق آمریکای شمالی و جنوبی، برخی از کشورهای اروپایی، استرالیا و نیوزلند در دسترس بود.اقدام ایلان ماسک پس از آن صورت گرفت که میخاییل فدوراف، معاون نخست وزیر اوکراین، در توییتی خطاب به ماسک از وی خواسته بود تا دسترسی این کشور به اینترنت ماهواره‌ای را فراهم کند.

 حمله ناشناس‌ها به روسیه
از سوی دیگر، گروه هکری Anonymous به دلیل عملیات نظامی‌ روسیه در اوکراین، حمله سایبری به این کشور را تایید و چند وب سایت را از کار انداخته است.

این گروه گفت که چندین وب سایت دولت روسیه، کرملین، دوما و وزارت دفاع را غیرفعال کرده است. همچنین مدعی شد که وب‌سایت شبکه تلویزیونی روسیه تحت حمایت کرملین را که در انگلیس پخش می‌شود، حذف کرده است.

در اوایل این هفته، این شبکه خبری توسط رهبر حزب کارگر، سر کیر استارمر به عنوان “ابزار تبلیغاتی شخصی” پوتین توصیف شد. اکنون دسترسی به این شبکه امکان پذیر نیست و پیام خطایی نشان می‌دهد که این سایت قابل دسترسی نیست. راشاتودی، این حمله را تایید کرد و گفت که برخی از وب سایت‌ها کند شده و برخی دیگر برای “مدت زمانی طولانی” آفلاین شده‌اند.

در پیامی ‌در یک حساب توییتری که ادعا می‌کند نماینده انانیموس است، آمده است: “گروه انانیموس رسماً در جنگ سایبری علیه دولت روسیه است. ” ۴۰ دقیقه بعد، این گروه گفت که وب سایت ایستگاه تبلیغاتی #روسیه RT News را حذف کرده است.

تصور می‌شود که این گروه از یک روش نسبتاً ساده به نام حمله انکار سرویس توزیع شده (DDos) استفاده کرده است. این حمله، شامل هجوم یک وب سایت با سیل ترافیک است تا زمانی که دیگر نتواند با آن مقابله کند.

گروه Anonymous، یک گروه هکتیویست غیرمتمرکز بدون رهبر است. هدف اصلی آن‌ها هدف قرار دادن ریاکاری و فساد تشکیلاتی است. این گروه در گذشته با طیف وسیعی از مسائل جهانی درگیر شده، و قبلاً حملاتی را به سیا، کلیسای ساینتولوژی و داعش انجام داده است.

این گروه حملات DDos را به Visa، Mastercard و Paypal به دلیل قطع خدمات خود به Wikileaks انجام داد. همچنین مسئولیت حمله به اداره پلیس مینیاپولیس پس از مرگ جورج فلوید را بر عهده گرفت.

 توییتر دسترسی روس‌ها را محدود کرد
توییتر نیز اعلام کرد دسترسی برخی کاربران در روسیه به پلتفرم‌اش مسدود شده است.

این درحالی است که روز جمعه، یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت این کشور اعلام کرد به دلیل سانسور رسانه‌های روسی، دسترسی به فیس بوک را محدود می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، توییتر اعلام کرد مشغول فعالیت است تا سرویس‌هایش را ایمن و قابل دسترسی نگه دارد. اما این شبکه اجتماعی به سوالی درباره آنکه آیا روسیه درباره انجام هر اقدامی‌اطلاع رسانی کرده یا خیر، پاسخی نداده است.

از سوی دیگر وب سایت «نت بلاکس» نیز محدود شدن توییتر در روسیه را تایید کرد.

اتفاقات مذکور در حالی روی می‌دهد که روسیه از مدت‌ها قبل سعی دارد کنترل خود بر شرکت‌های فناوری بزرگ را بیشتر کند. سال گذشته میلادی دولت این کشور سرعت توییتر را به عنوان یک اقدام تنبیهی کاهش داد زیرا محتوای غیرقانونی در این کشور را حذف نکرده بود.
 
کد مطلب : ۲۷۸۳۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما