۰
دردسر تهاجم روسیه به اوکراین برای کاربران ایرانی اینترنت

400 گیگ از ظرفیت بین‌الملل اینترنت ایران قطع شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۲
400 گیگ از ظرفیت بین‌الملل اینترنت ایران قطع شد
400 گیگ از ظرفیت بین‌الملل اینترنت ایران قطع شد

آی‌تی‌من-  مهدی سالم، رییس مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دیروز در توییتر با اعلام این خبر نوشت: بنا به اعلام مرکز عملیات شبکه، 400 گیگ از ظرفیت اینترنت کشور که از طریق شرکت روس‌تلکام و از مسیر کشور اوکراین تامین می‌شود، از ساعت 18 روز شنبه 14 اسفندماه قطع شده است.

وی افزود: با توجه به اختلالات مسیر شبکه از اوکراین، وزارت ارتباطات در حال برقراری لینک‌های جایگزین از طریق سایر مسیرهای بین‌المللی است.
بر اساس این گزارش، دیروز بسیاری از کاربران از کاهش چشمگیر سرعت اینترنت گلایه داشتند که با توییت‌های رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات، مشخص شد این مشکل به دلیل اختلالات ناشی از درگیری‌های روسیه و اوکراین  و قطع پهنای باند خریداری شده از طریق روس‌تلکام بوده است.

این در حالی است که یک روز پیش از آن نیز، اینترنت تهران و کرج به دلیل وقوع آتش‌سوزی در ساختمان انقلاب اسلامی (LCT) زیرساخت با اختلال مواجه شده بود.

در ماه‌های اخیر، کشور همواره با کمبود پهنای باند بین‌الملل مواجه بوده و این مساله نارضایتی کاربران را در پی داشته است.

در همین حال دسترسی به پلتفرم‌های خارجی به‌ویژه اینستاگرام بسیار کند شده است.

همه اینها موجب شده که کاربران در مورد دلایل این کاهش سرعت به گمانه‌زنی پرداخته و آن را اجرای خاموش طرح صیانت تعبیر کنند.

در همین حال، حمید فتاحی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، دیروز درباره آتش‌سوزی صورت گرفته و افت کیفیت و سرعت اینترنت در روز جمعه گذشته گفت: با وجود این که تدابیر لازم برای امنیت سامانه‌های ارتباطاتی به طور کامل دیده شده، اما برخی مواقع شاهد اتفاقاتی از جمله اتفاق روز گذشته هستیم.

فتاحی، درباره قطع شدن اینترنت در روز جمعه گذشته در برخی مناطق تهران و کرج که برای برخی‌ها و به ویژه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی مشکل ایجاد کرده بود افزود: در پی حادثه قطع برق در یکی از مراکز شرکت ارتباطات زیرساخت و در پی آن ایجاد حریق در سامانه‌های برق رسانی در زیرساخت شرکت، برای ساعاتی برخی از ارتباطات خدمات دهنده‌های مخابراتی کشور دچار اختلال شد که ظرف یکی دو ساعت با همکاری همکارانم و همچنین کارکنان سازمان آتش نشانی، حریق، مهار و اقدامات فنی برای بحث بازیابی مسیر‌ها انجام شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این حادثه سابقه داشته است؟ گفت: مشابه این اتفاق بسیار کم می‌افتد و شبکه‌های برق و قدرت، حیاتی هستند و تدابیر لازم برای سامانه‌های ارتباطاتی به طور کامل دیده شده است و در هر حال اشکالی فنی رخ داد و در گذشته هم اختلالاتی به صورت یک دو ساعت داشتیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت آتش سوزی افزود: فشار و اختلالی که در یکی از سامانه یو پی اس آن مجموعه رخ داد باعث آتش سوزی شد.

وی درباره مناطق درگیر بر اثر این حادثه گفت: عمدتا اپراتور‌هایی که در شهر تهران و کرج خدمت می‌دادند بیشتر دچار اختلال شدند.

فتاحی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به کندی اینترنت در چند ماه اخیر، چه برنامه‌ای برای افزایش پهنای باند اینترنت دارید؟ افزود: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی‌شان مفصل به این موضوع در این ایام اشاره داشته‌اند، اما عوامل مختلفی موجب شده است کاربران احساس نارضایتی داشته باشند.

فتاحی گفت: در هر حال ما عقب ماندگی در بخش توسعه اینترنت ثابت داریم و زمانی که کاربران در منزل هستند ترجیح می‌دهند که از ارتباطات پهن باند موبایل شان استفاده کنند در حالی که همه جای دنیا رسم و ترجیح است که وقتی در محل ثابتی هستیم برای ارتباط اینترنت از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند.
 
کد مطلب : ۲۷۸۴۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما