۰
آلمان نگران سرایت تقابل سایبری است

ورود اوکراین به مرحله جدید جنگ سایبری با روسیه

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۲
ورود اوکراین به مرحله جدید جنگ سایبری با روسیه
ورود اوکراین به مرحله جدید جنگ سایبری با روسیه

آی‌تی‌من-  پولیتیکو نوشت: در هفته‌های اخیر دو شرکت امنیت سایبری آمریکا هشدار دادند که روسیه قصد دارد حملات سایبری خود به اوکراین را افزایش دهد.

گروه تحلیل تهدیدهای گوگل مدعی است، مسکو «حملات مخرب» سایبری خود را در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد داد به ویژه اگر جنگ به نفع اوکراین تغییر یابد. شرکت امنیتی تهدیدات سایبری رکوردد فیچر (Recorded Future) نیز در این ماه پیش بینی کرد که مجرمان سایبری روسیه مطمئنا از فشار نظامی‌بزرگ بعدی روسیه علیه اوکراین حمایت خواهند کرد. پولیتیکو مدعی شد حملات جدید سایبری روسیه حتی می‌تواند به مناطقی از اوکراین گسترش یابد که مسکو نتوانسته به صورت فیزیکی آنها را به تصرف در آورد و این امر درگیری در اوکراین را با توجه به تقویت نظامی‌کی یف با سلاح‌های متحدان ناتو تشدید خواهد کرد. حملات گسترده سایبری همچنین می‌تواند به کشورهای عضو ناتو گسترش یابد. در بخشی از این گزارش آمده است: در حالی که دولت روسیه و گروه‌های سایبری در سال ۲۰۲۲ پی درپی به اوکراین حمله کردند، کی یف بسیاری از این حملات را خنثی کرد و این نگرانی که روسیه شبکه انرژی اوکراین را از بین ببرد یا در ارتباطات نظامی‌وقفه ایجاد کند، محقق نشد. اما با طولانی شدن جنگ، روسیه اکنون فرصت دارد تا در راهبرد خود تجدیدنظر و آمادگی بیشتری کسب کند.

مارک مونتگومری کارشناس ارشد نوآوری سایبری و فناوری در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، گفت: در فوریه ۲۰۲۲، نیروهای سایبری روسیه زمان زیادی برای انجام حملات پیچیده نداشتند. مسکو می‌تواند این کاستی‌ها را با «حملات سایبری شدید جبران کند.» کریستوفر آلبرگ مدیر عامل شرکت امنیت سایبری رکوردد فیوچر گفت: روسیه در سال ۲۰۱۷ یاد گرفت حملاتی که اوکراین را هدف قرار می‌داد می‌تواند به کشورهای دیگر سرایت کند. این تجربه با گسترش باج افزار نوت پتیا به سامانه‌های رایانه ای جهان بدست آمد و روسیه را تشویق کرد دفاع دیجیتالی خود را در اولین سال جنگ بشدت تحت کنترل در آورد.

به نوشته پولیتیکو، با طولانی تر شدن جنگ، روسیه می‌تواند حملات پیچیده تری را برنامه ریزی کند. با منزوی شدن روسیه، این کشور ممکن است نگرانی کمتری درباره گسترش حملات سایبری به خارج از اوکراین و واداشتن دیگر کشورها به حمایت نظامی‌از کی یف داشته باشد.

این گزارش با بیان کمک‌های نظامی‌گسترده غرب به کی‌یف به نقل از یک مقام امنیتی هلندی فاش کرد که حملات سایبری بیشتری علیه ناتو و اوکراین علنی شده است.

مقام‌های آمریکایی و اوکراینی هشدار می‌دهند با وجودی که کی یف توانسته برخی از این حملات را خنثی کند نباید آن را به منزله رفع کامل تهدیدها در این حوزه قلمداد کرد.

یک کارشناس امنیتی شرکت مایکروسافت هشدار داده که حملات سایبری – از جانب روسیه یا غیره- می‌تواند تاثیری در تغییر بازی در درگیری‌های آینده داشته باشد.

 نگرانی آلمان از حملات سایبری روسیه
در خبر دیگری در همین رابطه وزیر کشور آلمان با توجه به تداوم جنگ اوکراین درباره اقدامات خرابکارانه سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در کشورش هشدار داده و در این باره ابراز نگرانی کرد. به گزارش تسنیم به نقل از "ان تی وی” آلمان، با توجه به تهاجم مسکو به اوکراین، نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان درباره اقدامات خرابکارانه سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در آلمان ابراز نگرانی کرد. وی تاکید کرد که این شامل حملات سایبری و همچنین عملیات‌های جاسوسی و خرابکاری می‌شود. این مقام آلمانی گفت: ما در مسابقه‌ای با روش‌های جدید حمله و فناوری‌ها هستیم. به این ترتیب فایزر با توجه به ادامه جنگ روسیه در اوکراین، نسبت به خطر بالای اطلاعات نادرست، جاسوسی و خرابکاری روسیه هشدار داده است. وی در مصاحبه ای با روزنامه‌های گروه رسانه ای فونکه گفت: وضعیت امنیت سایبری در نتیجه جنگ ( اوکراین) بدتر شده است. حملات هکرهای طرفدار روسیه افزایش یافته است. خطر فعالیت‌های جاسوسی و خرابکاری تحت کنترل دولت روسیه نیز همچنان بالاست. وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که دولت‌های فدرال و ایالتی باید با هم با تهدیدات سایبری مبارزه کنند و به طور مداوم مهارت‌های خود را توسعه دهند.  وی تاکید کرد: ما در رقابتی با انواع حملات و فناوری‌های جدید هستیم و به همین دلیل ابزار جدیدی ایجاد می‌کنیم که مقامات امنیتی می‌توانند با استفاده از آن حملات سایبری را متوقف کرده و آنها را بهتر بررسی کنند . وزیر کشور آلمان گسترش اداره فدرال امنیت اطلاعات (BSI) را به عنوان نمونه ذکر کرد.

فایزر با بیان وضعیت امنیتی آلمان و اروپا گفت: جنگ پوتین علیه اوکراین به طرز بسیار تلخی نشان می‌دهد که ما برای مدت طولانی در اروپا احساس امنیت بیش از حد کرده ایم، امروز امنیت داخلی و خارجی به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند . با این وجود، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، موفق نشده است از طریق تبلیغات جنگی خود، درگیری را به جامعه ما وارد کند و مردم با ریشه‌های روسی یا اوکراینی را علیه یکدیگر قرار دهد. وی همچنین گفت: حتی اگر برخی از صداها و رای‌های برجسته روایات روسی را پخش کنند، پس از یک سال می‌توان گفت: دروغ‌های پوتین به جایی نمی‌رسد. اما این نیز مستلزم اقدام مداوم در برابر اطلاعات نادرست است.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۰۸۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما