۰
افزایش تعرفه اپراتورها ممنوع است

وزیر ارتباطات: دولت به کاربران فیبرنوری، یارانه می‌دهد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۴

آی‌تی‌من- عیسی زارع‌پور در حاشیه بازدید از نمایشگاه جانبی کنفرانس ظرفیت فیبرنوری درباره گرانی تجهیزات فیبر نوری که مانعی بر سر راه کاربردی شدن این سرویس است و وعده ارایه یارانه برای استفاده از این سرویس، گفت: موضوع هزینه‌های این سرویس هنوز در دست بررسی است، یک بخش از این بسته حمایتی که مد نظر داریم درباره این است که بخشی از بسته حمایتی دولت در اختیار شرکت FCP یا تلفن همراه قرار گیرد.

وی گفت: اگر اپراتورها پورت روشن به ما تحویل دهند به آنها یارانه تعلق می‌گیرد یعنی به ازای هر پورت روشن فیبر نوری دولت بابت آن پورت از اپراتور حق السهم نگیرد. این انگیزه‌ ای برای شرکت‌های ارایه کننده خدمات دسترسی ثابت و همراه برای ورود به بازار فیبر نوری خواهد بود تا کار توسعه فیبر نوری در کشور سرعت گیرد. 

زارع پور ادامه داد: همچنین در سمت مردم و کاربر نهایی هم، اگر نیاز باشد باز آمادگی داریم که تسهیلاتی برای کاربر قائل شویم تا مردم هزینه‌های کابل کشی داخل ساختمان و مودم هزینه را به صورت اقساط پرداخت کنند. وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال کمترین هزینه مودم فیبر نوری در این نمایشگاه 700 هزار تومان بود، میانگین این سرویس برای مردم چقدر تمام خواهد شد؟ گفت: علاوه بر هزینه مودم، این سرویس نیاز به فیبر کشی داخل ساختمان هم دارد که هزینه فیبر کشی هم به هزینه‌های سرویس اضافه می‌شود. همچنین در ساختمان باید یک تجهیز فنی دیگر هم نصب شود که آن هم هزینه دارد. پیش بینی این است که در مجموع هزینه تمام شده این سرویس ۳ میلیون تومان باشد که کاربران می‌توانند آن را به صورت اقساطی از اپراتور بگیرند یا وزارت ارتباطات این یارانه را به مردم می‌دهد و مردم می‌توانند سرویس را اقساطی تهیه کنند.

زارع پور همچنین درباره احتمال افزایش تعرفه‌های ارتباطی در پی افزایش 2 درصدی حق‌السهم دولت در اپراتورهای موبایل گفت: کسی به بهانه 2 درصد افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورهای موبایل حق افزایش تعرفه ندارد.

وی ادامه داد: 2 درصد عددی نیست که بخواهند به بهانه آن قیمت‌ها را افزایش دهند. سال گذشته که افزایش 10 درصدی حق السهم دولت از اپراتورها به تصویب مجلس رسیده بود که البته مشمول اپراتورها نشد و 2 درصد افزایش حق السهم که بهانه گرانی نمی‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سازمان تنظیم مقررات تعرفه‌ها را اعلام می‌کند و طبق روال معمول، تعرفه‌ها اصلاح خواهد شد نه براساس افزایش 2 درصدی حق‌السهم.

وی اظهار داشت:‌ البته در حال پیگیری هستیم که با نظر شورای نگهبان همین 2 درصد افزایش حق‌السهم دولت از اپراتورهای موبایل هم حذف شود.
وی گفت: در دولت سیزدهم به دنبال راه اندازی شبکه پرسرعت و باکیفیت در سراسر کشور هستیم. برای رسیدن به این هدف هم تنها راه توسعه شبکه فیبر نوری منازل و کسب و کارها است. برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری و تقویت توان تولید داخل برای این تجهیزات این پروژه برنامه ریزی کرده ایم و  بر این اساس از تولید تجهیزات بومی‌که از جمله الزامات این پروژه است حمایت می‌کنیم. زارع پور درباره حمایت دولت از تولیدکنندگان این حوزه، گفت: بازارسازی بزرگترین نوع حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات است. راه اندازی پورت فیبر نوری باعث به حرکت درآمدن چرخ صنعت در حوزه ارتباطات می‌شود سپس وقتی تقاضا ایجاد شود تولید هم رونق می‌گیرد.

وی گفت: برای اینکه تقاضا برای فیبر نوری در کشور ایجاد شود، دولت یک بسته حمایتی پیش بینی کرده است. در جلسه دیروز هیأت دولت اولین قدم برداشته شد و مصوب شد که دولت دیگر سه درصد حق السهم را از اپراتورهای ثابت نگیرد و در عوض این مبلغ صرف توسعه شود. اگر اپراتورها پورت فیبر نوری یا همان FTTH راه اندازی کنند از این معافیت بهره مند می‌شوند. همچنین بسته حمایتی دیگری هم در دستور کار است که امیدواریم در جلسه چهارشنبه هیات دولت برسد که اگر نرسد سال آینده در دولت مطرح می‌شود.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۸۴۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين