۰

گوشی ما به چه میزان حافظه نیاز دارد؟

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۳
گوشی ما به چه میزان حافظه نیاز دارد؟
گوشی ما به چه میزان حافظه نیاز دارد؟

آی‌تی‌من- ظرفیت حافظه یکی از معدود ویژگی‌های گوشیهوشمند است که امکان انتخاب آن را دارید.

برای مثال شما نمی‌توانید در جدیدترین گوشی‌های سامسونگ، پردازنده را انتخاب کنید اما می‌توانید بین مدل‌هایی با ظرفیت حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایتانتخاب کنید.

این انتخاب به میزان مصرف شخصی از یک تلفن اندرویدیبستگی دارد. هر کدام از کاربران عادت مصرف متفاوتی دارند. برایبعضی ۱۲۸ گیگابایت کافی است، در حالی که کاربران دیگرممکن است در مدل یک ترابایتی گلکسی اس ۲۲ هم فضا کم بیاورند. میزان فضای ذخیره سازی مورد نیاز به چند عامل بستگی دارد.

• چه چیزی فضای ذخیره سازی را پر می‌کند؟
در ابتدا باید دید چه چیزهایی عمده فضای ذخیره سازیگوشی را اشغال می‌کنند. این هم تا حدودی به نحوه استفاده از گوشی بستگی دارد. با این حال دو مصرف کننده بزرگ حافظه در گوشی همه، فایل‌های سیستم و اپلیکیشن‌ها و بازی‌هاهستند. فایل‌های سیستم، شامل سیستم عامل و هر چیزی که تلفن را قابل استفاده می‌کنند، هستند. اپلیکیشن‌ها می‌توانندپس از دانلود شدن، فایلهایی را ایجاد کنند و بازی‌ها گاهی نیازبه فایل‌های زیادی دارند.

مصرف کننده بزرگ بعدی فضای ذخیره سازی در گوشی‌ها،عکس‌ها و ویدیوها هستند. عکس‌های کیفیت بالا و ویدیوهای تلفن‌های اندرویدی پیشرفته می‌توانند فضایزیادی را اشغال کنند. اگر در میان افرادی باشید که هرگز چیزیرا حذف نمی‌کنند، احتمالا به ظرفیت حافظه بیشتری نیازدارید.

مورد بعدی، آهنگ‌ها، اسناد و دانلودها هستند. همه چیز واقعا به کاربر گوشی بستگی دارد. اگر از سرویس‌های پخش موسیقیاستفاده کنید، احتمالا نیازی به فایل‌های آهنگ در تلفن خود نخواهید داشت. افرادی که با فایل‌های پی دی اف زیادی کار می‌کنند، ممکن است انبوهی از این فایل‌ها داشته باشند.

در مجموع، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها، عکس‌ها، ویدیوها، آهنگ، اسناد و دانلودها، مواردی هستند که حافظه گوشی را اشغال می‌کنند اما امکان کنترل آنها وجود دارد.

• روش بررسی فضای اشغال شده در گوشی
بررسی فضای ذخیره سازی که در گوشی اندرویدی خود استفاده می‌کنید، راحت است. برای این کار ابتدا منوی پایینرونده را از بالای گوشی به پایین کشیده و در گوشه سمت راست بالای گوشی، روی آیکون چرخ دنده بزنید. 

سپس به قسمت "ذخیره سازی" (Storage) بروید. در گوشی‌هایسامسونگ، باید به قسمت "باتری و مراقبت دستگاه" (Battery and Device Care) مراجعه کنید. در اینجا می‌توانید ببینیدچه میزان از ظرفیت ذخیره سازی را استفاده کرده‌اید و چه میزان آزاد مانده است و چه چیزهایی بیشترین حافظه را تصرف کرده‌اند. معدودی موارد است که باید به آنها توجه کرد.

مهمترین نکته که باید توجه داشت این است که از حافظه موجود، چه میزان مصرف شده است. به عنوان مثال، در یکگوشی اندرویدی با ظرفیت حافظه ۱۲۸ گیگابایت، اگر با گذشت یک سال ۸۹ گیگابایت از ظرفیت گوشی را استفاده کرده‌اید که ۱۷ گیگابایت آن عکس است و اسناد و بازی‌هایکمی دارید و آهنگ را در سرویس‌های پخش موسیقی گوش میکنید، می‌توانید مطمئن باشید که ۱۲۸ گیگابایت ظرفیتحافظه برای گوشی بعدی شما مناسب خواهد بود.

• چقدر فضای ذخیره سازی نیاز است؟
اکنون می‌توانید از این اطلاعات برای تصمیم گیری درباره میزان فضای ذخیره سازی مورد نیازتان، استفاده کنید. اگر خیلی اهل عکس گرفتن نیستید و بخواهید عکس‌ها و ویدیوهای ضبط شده را نگه دارید، ۱۲۸ گیگابایت احتمالا برای شما کافی خواهد بود. همچنین اگر عکس زیادینمی‌گیرید، اما فایلهای آهنگ‌هایتان را نگه می‌دارید، احتمالا ۱۲۸ گیگابایت برای شما کافی است.

اما وقتی همه این موارد کنار هم قرار می‌گیرند، مسلما به ظرفیت ذخیره سازی بیشتری نیاز است. گرفتن عکس‌ها و ویدیوهای زیاد و نگهداری همه آهنگ‌ها در گوشی، فضایزیادی را به سرعت اشغال می‌کند. اجرای بازی‌های سنگینی و دانلود هر روزه فایل‌های بزرگ هم فضای ذخیره سازی را به سرعت محدود خواهد کرد.

بر اساس گزارش سایت How-togeek، یک قاعده کلی این است که اگر همه ظرفیت حافظه استفاده شده مربوط به یکی از اینبخش‌ها می‌شود، شاید ۱۲۸ گیگابایت برای شما کافی باشد. در غیر این صورت باید پول بیشتری برای فضای ذخیره سازیبزرگتر صرف کنید.

البته باید به این مهم نیز توجه کنید که گوشی‌هایی با پردازنده و دوربین‌های پیشرفته‌تر، قطعا امکان عکاسی و فیلمبرداری با باکیفیت‌تری دارند و این تصاویر و فیلم‌ها با حجم بیشتری داخل گوشی‌های موبایل ثبت و ذخیر می‌شوند بنابراین هر چه گوشی‌ شما پیشرفته‌تر باشد، به میزان حافظه بیشتری در این دستگاه‌هانیاز دارید و از سوی دیگر همانطور که در بالا اشاره شد، به نوع استفاده و کاربرد این گوشی‌ها هم بستگی دارد؛ مثلا کاربری که اهل بازی است قطعا به حافظه بیشتری روی گوشی هوشمندشنیاز دارد و نیز کاربری که در بنا به شغل و حرفه‌اش نیاز است اسناد و مدارک زیادی روی گوشی هوشمندش داشته و همیشه همراهش باشد، به میزان حافظه بیشتری روی تلفن خود نیاز دارد.

با این حال هنوز هم بسیاری از گوشی‌های پرچمدار از امکان افزایش حافظه بهره می‌برند و می‌توان با استفاده از کارت‌های حافظه میکرواس‌دی میزان حافظه داخلی گوشی را افزایش داد و از سوی دیگر این کارت حافظه را بعد از تعویض گوشی بدون نقل و انتقال فایل‌ها یا نگرانی از دست رفتن و گم‌شدن همیشه نگه‌داشت.

اما باید به این نکته هم توجه کرد که برخی از گوشی‌های پرچمدار مثل آیفون‌های اپل از امکان افزایش حافظه با کارت میکرواس‌دیپشتیبانی نمی‌کنند؛ بر این اساس باید هنگام خرید گوشی به این نکته توجه کنید که ممکن است امکان افزایش حافظه در گوشی وجود نداشته باشد.
 
 
کد مطلب : ۲۷۸۶۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما