۰

چهارمین دوره گراف دی با معرفی مدیران ارشد ارتباط گر به کار خود پایان داد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۱
چهارمین دوره گراف دی با معرفی مدیران ارشد ارتباط گر به کار خود پایان داد
چهارمین دوره گراف دی با معرفی مدیران ارشد ارتباط گر به کار خود پایان داد

آی‌تی‌من- چهارمین رویداد گراف‌دی بیست و هفتم فروردین‌ماه با حضور جمعی از مدیران و فعالان حوزه روابط عمومی در عرصه‌های ارتباطی در سالن همایش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعید کریمی، دبیر این رویداد به تاریخچه این رویداد اشاره کرد و از معرفی 9 مدیرعامل تعامل گر از بین 25 مدیرعامل شرکت کننده در این رویداد خبر داد.
 
در مفهوم اقتصاد دانش بنیان دچار کژفهمی شده‌ایم
پس از آن سیاوش ملکی‌فر، معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه زیست بوم نوآوری محصول اقتصاد دانش بنیان است، گفت: اقتصاد دانش بنیان مفهوم‌پیچیده‌ای است که ما در مسیرهای مختلف درباره این مفهوم دچار کژفهمی‌ شده‌ایم. این امر در حالی است که شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت، حمل و نقل و... بار سنگینی از دوش شرکت‌ها برداشته‌اند. 

وی با اشاره به اینکه اگر تحریم هم نبودیم کسی به ما ونتیلاتور‌ نمی‌داد، افزود: با تلاش شرکت‌های دانش بنیان توانستیم به فناوری‌های مختلفی همچون ونتیلاتور دست یافتیم. بنابراین، مجموعه زیست بوم‌نوآوری و‌ فناوری را نباید ساده گرفت و شرکت دانش بنیان را محدود کرد، بلکه باید آن را درک و در جامعه جاری و ساری کرد.

پس از آن پنل مدیران ارشد، روابط عمومی و استراتژی تعامل این دو باوزی مهم با حضور محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات، داود زارعیان، رئیس شورای سیاست گذاری گراف‌دی، قاسم بی‌نیاز، مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمیایران، صدیقه ببران، از اساتید حوزه ارتباطات، امیر لعلی، مدیرسابق روابط عمومی‌ بانک ‌دی و به ریاست حمید شکری، دکترای جامعه شناسی ارتباطات برگزار شد.

خوانساری: مشغله‎های مدیران مانع از توجه به روابط عمومی است
در این پنل تخصصی، محمد خوانساری با بیان اینکه ما در دستگاه‌های که سابقه فنی دارند، مثل سازمان‌هایی تخصصی و دانش بنیان شاهد هستیم که برقراری ارتباط با مخاطب عام و حتی مدیریتی و خاص، پیچیده‌تر از سازمان‌های معمولی است، گفت: در سازمان‌هایتخصصی افراد به سختی با رسانه‌ها ارتباط می‌گیرند ‌و به همین دلیل با مخاطب عام ارتباط مناسبی برقرار نمی‌کنند. 

وی، مشغله‌های مدیران را یکی از موانع توجه جدی به ارائه دستاوردها با استفاده از ابزار روابط عمومی دانست و ادامه داد: در حالی که نقش روابط عمومی در برقراری ارتباط شرکت با محیط بیرون موثر است، اما دستگاه‌های ما نتوانسته‌اند استفاده مناسب را از مجموعه روابط عمومی برای انعکاس اقدامات خود از عملکردشان را داشته باشند.

معاون وزیر ارتباطات به اهمیت جایگاه روابط عمومی و ویژگی‌های آن اشاره کرد و گفت: روابط عمومی پل ارتباط سازمان با بیرون است و از درون سازمان هم باید بتواند انسجام را حفظ کند. بنابراین، یک روابط عمومی موفق باید در کنار پیوست رسانه‌ای به صورت پیوسته از زمان شروع اقدامات دارای ارزش برای مخاطب تا لحظه‌ای که به بار بنشینند، فعالیت داشته باشد و آن را ارزیاتی و اطلاع‌رسانی کند. 

بی‌نیاز: روابط عمومی سازمان باشید، نه رئیس!
در ادامه قاسم بی‌نیاز با بیان اینکه روابط عمومی یک علم است، اما در کشور ما به عنوان یک‌واحد شناخته می‌شود، گفت: تصور اینکه سازمانی در عصر حاضر بتواند بدون استفاده از ابزارهای رسانه‌ای، ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند، تصور اشتباهی است. در گذشته بریده جراید را روی بُرد قرار می‌دادیم یا نکات مهم که در رسانه‌ها مطرح می‌شد برای مدیر ایمیل می‌کردیم و با روش‌های مختلف نقطه نظرات در رسانه‌ها را به اطلاع مدیر می‌رساندیم. اما اکنون با ابزارهای مختلف امکان ارسال مطالب در کوتاه‌ترین زمان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در همه دولت‌ها شاهد بوده و هستیم که برخی مدیران ارشد بویی از ارتباطات نبرده‌اند، ادامه داد: کمیته انتصابات در دولت که وزیر و معاون رئیس جمهوری و … حضور دارند و در دولت سیزدهم‌ نیز این کمیته فعال است، افراد را ارزیابی می‌کنند و برای مسؤولیت‌های مختلف پیشنهاد می‌کنند.نکته جالب اینجاست که در این کمیته همه امور توجه می‌شود، جز حوزه ارتباطی. مگر می‌شود مدیری راه‌های ارتباطی‌اش نه تنها با مردم بلکه با مدیرانش هم بسته باشد؟

مدیرکل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژیاتمی ایران با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم روابط عمومی این است که مدیران را برنامه‌محور کند، تصریح کرد: روابط عمومی‌ها باید توجه داشته باشند که روابط عمومی رییس نباشند، بلکه روابط عمومی سازمان باشند.

لعلی: قبلا روابط عمومی تبلیغاتچی سازمان بود
سپس امیر لعلی با بیان اینکه اینکه روابط عمومی‌ها خیلی اوقات درباره حل چالش‌های مدیر ناتوان هستند، گفت: در همه سازمان‌ها‌ شاهدیم که مدیر به جای بهره‌گیری از روابط عمومی، مشاور امور رسانه‌ای دارد. اگر مدیر نخواهد که روابط عمومی فعالی داشته باشد، به طور حتم در حوزه ارتباطی کار موفقی انجام نمی‌شود. به رغم تخصصی بودن روابط عمومی، اگر مدیر تعاملی نباشد، نمی‌توان در پیشبرد اهداف به نتیجه رسید.

مدیرسابق روابط عمومی‌ بانک ‌دی با اشاره به لزوم پیگیری و مشورت روابط عمومی‌ها، گفت: اگر مدیری قائل باشد که روابط عمومی‌، بخشی از زنجیره سرمایه یک ‌سازمان است و در سودآوری شرکت به صورت مستقیم اثرگذار است، موفق خواهد بود.

ببران: روابط عمومی‌ها پویاتر شده‌اند
در ادامه نیز صدیقه ببران با بیان اینکه از سال‌های گذشته تاکنون تحولات به ما نشان می‌دهد که قبلا روابط عمومی صرفا تبلیغاتچی ومدافع سازمان بوده است که اکنون تغییر رویکرد داشته است، گفت: تحولات در روابط عمومی آن را پویاتر کرده است. روابط عمومی با برنامه‌ریزی، می‌تواند سازماندهی و‌رهبری را در دست بگیرد ودر این موقعیت سازمان کارآمد را شاهد باشیم.

شکری: روابط عمومی موفق نباید کارمند باشد
همچنین حمید شکری با بیان اینکه یک روابط عمومی موفق نباید کارمند باشد، گفت: روابط عمومی باید حرفه‌ای و‌متخصص باشد و برای همه دغدغه‌های ارتباطی سازمان، نظر و ایده داشته باشد. این ایده و نظر را به راحتی می‌توان از بیانات مقام معظم رهبری و سخنان ریاست جمهوری و وزرا و … احصا کرد. توصیه می‌کنم به روابط عمومی‌ها که کارخانه تولید محتوا را راه اندازه کرده و‌ بر اخبار عادی تمرکز نداشته باشند و به نوعی دانش ارتباطی را در سازمان پیاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز نگاه درستی از روابط عمومی ‌نداریم، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم‌ نظام ‌مدیریتی را به طرح، ‌برنامه، ‌‌اجرا و‌اثربخشی تقسیم کنیم، روابط عمومی‌ها در بخش اجرا باقی مانده‌ و متوقف شده‌اند و به همین دلیل هم ‌به نتیجه نمی‌رسند. مشکل دیگر این است که روابط عمومی‌ها دغدغه‌مند ‌نیستند؛ در حالی روابط عمومی باید دغدغه‌ داشته باشد و ‌بعد از برنامه‌ریزی و‌ اجرا، روند و‌نتیجه آن را ارزیابی کند.
 
ارتباط با مدیران روابط عمومی 2 نهاد خارجی 
پس از آن ماری پولو، مدیر ارتباطات اتحادیه بین‌المللی راه آهن‌ها (UIC) به صورت ویدئو کنفرانس در رویداد گراف‌دی به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از وظایف من این است که تیم ارتباطات را مدیریت کرده و ‌استراتژی ارتباطی این سازمان را از لحاظ درونی و بیرونی در رابطه با استراتژی کل سازمان تعریف کرده و‌ اجرا ‌کنم.

وی افزود: ‌‌مدیر کل این سازمان باور دارد که اداره ارتباطات کارکردی دارد که این امکان را فراهم‌ می‌سازد تا پیام‌های لازم را به گروه‌های هدف برساند. برای اینکه ما بتوانیم رسالت خود را به عنوان رهبر اکستر انجام دهیم‌، باید مدیر روابط عمومی ‌و‌ارتباطات مهارت‌هایی منطبق با دنیای کنونی که در حال تغییر است، داشته باشد.
نواب فیرروخان، مدیر روابط عمومی شرکت هارون برادرز پاکستان نیز دیگر سخنران خارجی بود که به صورت ویدئو کنفرتنس به نحوه تعامل روابط عمومی با مدیران ارشد پرداخت.

وی با بیان اینکه از نظر من فردی که در روابط عمومی است نمی‌تواند فردی باشد که تحت هر شرایطی کار کند، گفت: این جایگاه نیازمند رویکرد مستقل همزمان با دراختیار داشتن منابع نامحدود برای رسیدن به نتیجه است. شرکت ما ساختار مستقلی برای روابط عمومی قائل است و من به عنوان مدیر روابط عمومی ‌دسترسی در هر حوزه‌ای از شرکت را دارم.

فیروزخان با اشاره به اینکه روابط عمومی این جایگاه را به شما می‌دهد که مهارت و دانش تخصصی خود را افزایش داده و ‌‌بتوانید از محیط خود فراتر بروید، گفت: هر جایگاهی در دنیا دارای محدودیت‌هایی است. اما روابط عمومی تنها جایگاهی است که برای ارتقای کسب و‌کار می‌توانند بدون محدودیت وارد عمل شود.

جوانمردی: روابط عمومی قرار نیست جای مدیر تصمیم‌گیری کند
در ادامه نیز، شهاب جوانمردی، مدیر عامل شرکت فنآپ با اشاره به اینکه روابط عمومی خوب کمک ‌می‌کند ‌یک‌ «سازمان» دیده شود، نه «روابط عمومی»، گفت: روابط عمومی باید در کنار انعطاف‌پذیری سیاسیتی، در بحران‌ها آمادگی سیبل‌ شدن را داشته باشد. در حوزه راهبردی نیز باید به این نکته توجه شود که روابط عمومی قرار نیست جای مدیر تصمیم‌گیری کند. در حوزه اجرا شاید مدیر عامل یا مدیر ارشد نباید مداخله کرده و‌باید امور را به روابط عمومی واگذار کند. گاهی در اجرای کارها به جایی می‌رسیم که سلایق حاکم است. در این شرایط باید مدیر روابط عمومی مسایل جزئی را که مشکلاتی در روابط ایجاد می‌کند، شناسایی و رفع کند.

وی با بیان اینکه ما در سازمان‌ها خیلی اوقات با مدیرعامل دانای کل برمی‌خوریم، تصریح کرد: مدیر دانای کل تخصص دیگران را به رسمیت نمی‌شناسد و کسی که حرفش را تایید کند را متخصص می‌دهند. این امر در روابط عمومی هم صدق می‌کند. این اعتماد بنفس در ‌مقام مرجعیت در رفتارهای روابط عمومی همچون سم است. روابط عموی که نداند چطور با مخاطبان ارتباط بگیرد و ‌‌جامعه مخاطب را به روز کند، می‌تواند برای سازمان مضر باشد.

نقش روابط عمومی در ثبات یک سازمان و نهاد
پس از آن نیز علی حکیم جوادی، معاون وزیر ارتباطات دولت دهم با اشاره به اینکه در مساله صنفی یکی از آسیب‌های مدیریت دولتی این‌است که افراد لیست بلندبالایی از اقداماتی کرده یا ‌نکرده‌اند تهیه و آن را از افتخارات خود می‌دانند، تصریح کرد: برخی دائم می‌خواهند خود را اثبات کنند. اما این مردم هستند که می‌توانند مدیران را قضاوت کنند.اگر قرار است امروز دستاوردها را بررسی کنید، به راحتی این امر امکان‌پذیر است؛ چرا که یکی از ویژگی‌های سازمان‌های ما این است که مقایسه عملکرد در دوره‌های مختلف موجود است.

وی به تجربه خود از نقش روابط عمومی اشاره کرد و افزود: روزی شکاف عمیقی بین مخابرات و‌وزازتخانه بود؛ به طوری که کار سخت شد و آن دوره از آقای تقی پور، وزیر وقت ارتباطات خواستم که روبط را نزدیک کنیم تا منافع هم داشته باشیم. به وزیر گفتم به مخابرات فشار نیاورید. این امر در حالی بود که در همان برهه هم ما دو‌گروه داشتیم؛ گروه موافق و گروه ‌مخالف واگذاری مخابرات. از وزیر اجازه گرفتم تا فضا را تلطیف کنم که این امر اتفاق افتاد. همان زمان هم سازمان فناوری اطلاعات را باید راه‌اندازه می‌کردیم. آن هم در دولتی که معتقد بود وزارت ارتباطات در وزارت دیگر باید ادغام‌شود. وزارتخانه منحل شده را با کمک روابط عمومی به عنوان وزارتخانه نگه داشتیم.

معاون وزیر ارتباطات دولت دهم با بیان اینکه در سال 90 کمپینی با همکاری روابط عمومی تشکیل دادیم در حالی دولت وقت قصد داشت این ادغام انجام شود، گفت: یک بحران توسط روابط عمومی ‌مدیریت شد و مخابرات ایران که پیش از این با وزارتخانه جبهه داشت، پشت ما آمد. با این اقدام در مرحله اول مجلس رأی به انحلال داد، تا اینکه مجلس آن را اصلاح کرد و وزارتخانه ابقا شد.

در پایان این مراسم نیز کارآفرینان، استارت آپ‌ها، شرکت‌های فعال حوزه بانکی و مالی شرکت‌های فناور و دانش بنیان شرکت‌های بزرگ با عنوان «مدیر ارشدارتباط گر» معرفی و با اعطای تندیسی قدردانی شد.
کد مطلب : ۲۷۸۶۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما