منشور تحول روابط عمومی ایران منتشر شد
تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۴۳
آیتیمن- این منشور که شامل ۹ ماده است، چارچوبی جامع برای ارتقای عملکرد، اثربخشی و مدیریت نظام ارتباطات سازمانها (اعم از دولتی، نیمه دولتی و خصوصی) ارایه میدهد.
محورهای ۹ گانه منشور تحول در روابط عمومی ایران :
* تحول در فرآیند جذب و آموزش نیروی انسانی: جذب نیروهای متخصص و متعهد، ارایه برنامههای آموزشی بهروز و ایجاد فرصتهای یادگیری و رشد فردی برای کارکنان.
* بازنگری در ساختار و تشکیلات سازمانی: طراحی ساختار سازمانی منعطف و چابک، تعریف مشاغل تخصصی و تامین تجهیزات و فناوریهای نوین.
* استقلال رأی و مشارکت در تصمیمگیریهای استراتژیک: حضور فعال روابط عمومی در تصمیمگیریهای کلان سازمان و برخورداری از بودجه مستقل.
* رویکرد مسئلهمحوری و برنامهریزی راهبردی: شناسایی و تحلیل مسائل سازمان و تدوین برنامههای راهبردی با هدف دستیابی به اهداف کلان.
* نظاممندی فرایندهای نوین ارتباطی و نوآوری: استفاده از فناوریهای نوین و ابزارهای دیجیتال، بهویژه هوش مصنوعی، برای ارتقای ارتباطات.
* ارزیابی و اندازهگیری اثربخشی فرایندها: تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) و سنجش مستمر اثربخشی اقدامات روابط عمومی.
* ایفای نقش روابط عمومی در توسعه ملی و مسئولیت اجتماعی: مشارکت در پروژههای ملی، ترویج فرهنگ سازمانی و ارزشهای اخلاقی و رفتارهای مسئولانه.
* مدیریت ارتباطات راهبردی و اخلاق حرفهای در بحران: تدوین برنامههای مدیریت بحران، رعایت اصول اخلاق حرفهای و اطلاعرسانی شفاف و بهموقع.
* اصلاح فرآیندهای ارتباطی سازمان ها با مردم: تسهیل و تسریع ارتباطات، حذف پیچیدگی های اداری و کاهش فساد اداری.
* منشور تحول روابط عمومی ایران نقشه راهی نو برای اعتلای نظام ارتباطات یکپارچه کشور و دغدغه های متخصصان و کارشناسان روابط عمومی در خصوص جایگاه روابط عمومی در کشور است.
تدوینکنندگان این منشور آقایان دکتر حمید شکری خانقاه، دکتر داود زارعیان، دکتر حمید ضیایی پرور و دکتر احمد یحیایی ایله ای هر کدام با سه دهه تجربه موثر در حوزه علمی و دانشگاهی، مدیریت روابط عمومی سازمانی و انتشار آثار علمی و کتاب های کاربردی در حوزه روابط عمومی و رسانه بر این باورند که با اجرای کامل آن و همراهی و مشارکت سازمانها، ارگانها و انجمن های متولی میتوان شاهد تحولی چشمگیر در روابط عمومی ایران بود.
مدیران، متخصصان و اساتید معتقدند که روابط عمومی در صورتی کارآمد است که متحول شود و بتواند در نقش یک روابط عمومی مدرن و راهبردی به ارتقای سطح آگاهی، افزایش اعتماد عمومی، ارتقای مشارکت جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی کمک کند.
برای تدوین این منشور جلسات و هم اندیشی های متعددی صورت گرفته و معتقدیم این سند راهبردی میتواند به عنوان نقشه راهی برای تحول روابط عمومی در ایران مورد استفاده همه سازمانها، انجمن های تخصصی و دانش پژوهان قرار گیرد.
دکتر حمید شکری خانقاه دبیر کارگروه تخصصی منشور تحول روابط عمومی ایران در این خصوص گفت: "ما با التزام به این اصول و تلاش برای بهبود مستمر نظام ارتباطات یکپارچه کشور ، خواهیم توانست شاهد تحولی چشمگیر در راستای تعالی سطح آگاهی، افزایش اعتماد و ارتقای مشارکت عمومی و در نهایت ایجاد سرمایه اجتماعی پایدار با ایجاد روابط عمومی راهبردی مردممدار و سازمانمحور در ایران باشیم."
فایل اصلی این منشور در اختیار تمامی سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی قرار گرفته است تا با بومی سازی و اجرای آن، گامی مهم در جهت توسعه پایدار کشور و تحول بنیادین روابط عمومی مدرن در جامعه برداشته شود.
محورهای ۹ گانه منشور تحول در روابط عمومی ایران :
* تحول در فرآیند جذب و آموزش نیروی انسانی: جذب نیروهای متخصص و متعهد، ارایه برنامههای آموزشی بهروز و ایجاد فرصتهای یادگیری و رشد فردی برای کارکنان.
* بازنگری در ساختار و تشکیلات سازمانی: طراحی ساختار سازمانی منعطف و چابک، تعریف مشاغل تخصصی و تامین تجهیزات و فناوریهای نوین.
* استقلال رأی و مشارکت در تصمیمگیریهای استراتژیک: حضور فعال روابط عمومی در تصمیمگیریهای کلان سازمان و برخورداری از بودجه مستقل.
* رویکرد مسئلهمحوری و برنامهریزی راهبردی: شناسایی و تحلیل مسائل سازمان و تدوین برنامههای راهبردی با هدف دستیابی به اهداف کلان.
* نظاممندی فرایندهای نوین ارتباطی و نوآوری: استفاده از فناوریهای نوین و ابزارهای دیجیتال، بهویژه هوش مصنوعی، برای ارتقای ارتباطات.
* ارزیابی و اندازهگیری اثربخشی فرایندها: تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) و سنجش مستمر اثربخشی اقدامات روابط عمومی.
* ایفای نقش روابط عمومی در توسعه ملی و مسئولیت اجتماعی: مشارکت در پروژههای ملی، ترویج فرهنگ سازمانی و ارزشهای اخلاقی و رفتارهای مسئولانه.
* مدیریت ارتباطات راهبردی و اخلاق حرفهای در بحران: تدوین برنامههای مدیریت بحران، رعایت اصول اخلاق حرفهای و اطلاعرسانی شفاف و بهموقع.
* اصلاح فرآیندهای ارتباطی سازمان ها با مردم: تسهیل و تسریع ارتباطات، حذف پیچیدگی های اداری و کاهش فساد اداری.
* منشور تحول روابط عمومی ایران نقشه راهی نو برای اعتلای نظام ارتباطات یکپارچه کشور و دغدغه های متخصصان و کارشناسان روابط عمومی در خصوص جایگاه روابط عمومی در کشور است.
تدوینکنندگان این منشور آقایان دکتر حمید شکری خانقاه، دکتر داود زارعیان، دکتر حمید ضیایی پرور و دکتر احمد یحیایی ایله ای هر کدام با سه دهه تجربه موثر در حوزه علمی و دانشگاهی، مدیریت روابط عمومی سازمانی و انتشار آثار علمی و کتاب های کاربردی در حوزه روابط عمومی و رسانه بر این باورند که با اجرای کامل آن و همراهی و مشارکت سازمانها، ارگانها و انجمن های متولی میتوان شاهد تحولی چشمگیر در روابط عمومی ایران بود.
مدیران، متخصصان و اساتید معتقدند که روابط عمومی در صورتی کارآمد است که متحول شود و بتواند در نقش یک روابط عمومی مدرن و راهبردی به ارتقای سطح آگاهی، افزایش اعتماد عمومی، ارتقای مشارکت جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی کمک کند.
برای تدوین این منشور جلسات و هم اندیشی های متعددی صورت گرفته و معتقدیم این سند راهبردی میتواند به عنوان نقشه راهی برای تحول روابط عمومی در ایران مورد استفاده همه سازمانها، انجمن های تخصصی و دانش پژوهان قرار گیرد.
دکتر حمید شکری خانقاه دبیر کارگروه تخصصی منشور تحول روابط عمومی ایران در این خصوص گفت: "ما با التزام به این اصول و تلاش برای بهبود مستمر نظام ارتباطات یکپارچه کشور ، خواهیم توانست شاهد تحولی چشمگیر در راستای تعالی سطح آگاهی، افزایش اعتماد و ارتقای مشارکت عمومی و در نهایت ایجاد سرمایه اجتماعی پایدار با ایجاد روابط عمومی راهبردی مردممدار و سازمانمحور در ایران باشیم."
فایل اصلی این منشور در اختیار تمامی سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی قرار گرفته است تا با بومی سازی و اجرای آن، گامی مهم در جهت توسعه پایدار کشور و تحول بنیادین روابط عمومی مدرن در جامعه برداشته شود.