۰

هوش مصنوعی جلوی جاسوسی دستگاه‌های هوشمند را می‌گیرد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۵
هوش مصنوعی جلوی جاسوسی دستگاه‌های هوشمند را می‌گیرد
هوش مصنوعی جلوی جاسوسی دستگاه‌های هوشمند را می‌گیرد

آی‌تی‌من- تقریبا همه دستگاه‌ها امروزه میکروفن دارند از گوشی‌هاگرفته تا ساعت‌ها و تلویزیون‌ها و دستیارهای مجازی هوشمند. رایانه‌ها در حال استفاده مستمر از شبکه‌های عصبی مصنوعیو هوش مصنوعی هستند تا صحبت‌های شما را پردازش کرده و اطلاعاتی از شما به دست آوردند.

حالا گروهی از محققان مدرسه علوم کاربردی و مهندسی دانشگاه کلمبیا بر همین اساس سیستم جدیدی را توسعه داده‌اند که صدایی نجوا مانند و قابل پخش در هر اتاقی و هر شرایطیتولید می‌کند.

این صدا مانع از جاسوسی دستگاه‌های هوشمند از جمله لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های تلفن همراه می‌شود. اجرای این سیستمروی سخت‌افزارها مانند رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند آسان است و به افراد کمک می‌کند مانع از جاسوسی از صدایخصوصی آنها شود.

کارل وندریک استادیار رشته علوم رایانه در دانشگاه کلمبیادرمورد این تحقیق گفت: یک چالش کلیدی فنی ما این بود طوری آن را طراحی کنیم که به سرعت کار کند. الگوریتم ما که شنود دقیق کلمات را در ۸۰ درصد مواقع مسدود می‌کند، سریعترین و دقیق ترین سیستم توسعه‌یافته و در حال آزمایشاست.

وی افزود: این سیستم حتی وقتی ما اطلاعات دقیق از میکروفن جاسوس نداریم؛ مانند محل آن کار می‌کند و به طور اساسی صدای فرد را در برابر سیستم‌های شنود مخفیمی‌کند بدون اینکه تداخلی در گفت وگوی این افراد ایجاد شود.

این محقق یادآور شد: در حالی که نتایج کار این گروه در مخدوش کردن سیستم‌های بازشناسی گفتار خودکار از نظر فرضیه‌ای پیشتر در زمینه هوش مصنوعی ممکن شناخته شده بود، رسیدن به این دستاورد با سرعت کافی تا از آن در نرم افزارکارهای کاربردی استفاده شود هنوز دشوار بود. مشکل اینبود که وقتی یک صدا سخن گفتن فرد را در یک زمان مشخص مختل می‌کرد، یک ثانیه بعد این کار را نمی‌کرد. در  حالی که افراد حرف می‌زدند، صدای آنها به شکل مستمر تغییر می‌کند زیرا از کلمات متفاوتی استفاده می‌کنند و سریع حرف می‌زنند. این تغییرات باعث می‌شود هیچ دستگاهی نتواند با سرعت سریع سخن گفتن یک فرد خود را همراه کند.

میا چیکوییر محقق ارشد این گروه و دانشجوی دکتری در دانشگاه کلمبیا هم گفت: الگوریتم ما می‌تواند با پیش بینیچگونگی حرف زدن فرد در آینده به زمان کافی برای تولیدنجوای مناسب داشته باشد، روش ما فعلا در مورد بسیاری از کلمات انگلیسی موفقیت آمیز بوده است و قصد داریم اینالگوریتم را در مورد زبان‌های بیشتر توسعه دهیم همچنین در نهایت صدای نجوامانند را کاملا نامحسوس کنیم.
وی افزود: محققان باید الگوریتمی‌طراحی می‌کردند که در یکلحظه بتواند شبکه‌های عصبی مصنوعی را از بین ببرد، به صورت مستمر بازتولید شود چون سخن گفتن مستمر ادامه دارد و قابل اجرا برای اکثریت کلمات یک زبان باشد. حالیکهتلاش‌های قبلی به طور موفقیت آمیزی یکی از این سه مولفه را در خود داشت، هیچ کدام هر سه مولفه را داشتند.

میا و چاکوییر و کارل وندریک گزارشی از این دستاورد را در همایش بین المللی بازنمایی‌های یادگیری (۲۵ اوریل۲۰۲۲/ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) ارایه می‌کنند.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۸۶۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما