۰

مصرف انرژی فاوا دو برابر می‌شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۵
مصرف انرژی فاوا دو برابر می‌شود
مصرف انرژی فاوا دو برابر می‌شود

آی‌تی‌من- سامی ارول گلنبه برگزیده جایزه مصطفی(ص)، در وبینار مشترک بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) و کامستک مساله مصرف انرژی توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را مورد بررسی قرار داد.

گلنبه در ابتدای جلسه بیان کرد: پیشرفت از طریق بررسی حقایق و استدلال به دست می‌آید، سپس راه حلی به مردم ارائه می‌شود که آنها بتوانند آن را درک کنند، با آن موافقت کنند و به اشتراک بگذارند.

به گفته این دانشمند رایانه، مصرف انرژی توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات یک مساله حیاتی است؛ زیرا فناوری اطلاعات و ارتباطات اثرات زیست محیطی قابل توجهی، چه خوب و چه بد، از جمله اتلاف حرارت دارد.

گلنبه اظهار داشت: استخراج و حمل و نقل انرژی پرهزینه است و تأثیرات زیست محیطی دارد. از آنجا که تولید ICT به انرژی نیاز دارد اثرات زیست محیطی مانند افزایش گاز کربن دی اکسید و گرمایش زمین را به همراه دارد.

برگزیده جایزه مصطفی افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات یک سیستم فیزیکی است و عملکرد آن بیشتر به فیزیک، نانوتکنولوژی مربوط می‌شود. این واقعیت فیزیکی بر مصرف انرژی تأثیر می‌گذارد.

گلنبه ادامه داد: همه ما به صورت ناخودآگاه مقداری زیادی انرژی مصرف می‌کنیم. به عنوان مثال این جلسه آنلاین Zoom به داده‌های زیادی نیاز دارد که توسط برق تأمین می‌شود.

وی با بررسی آمار و ارقام مربوط به سال ۲۰۱۹ (سال­های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل همه گیری کووید- ۱۹ «سالهای غیرعادی» بودند) اظهار داشت:  ۸ تا ۹ درصد از برق در سراسر جهان توسط ICT یعنی مراکز داده، شبکه‌ها، کاربران نهایی و تولیدکنندگان استفاده شده است. مصرف انرژی توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات روند ثابتی ندارد، بلکه پیوسته در حال رشد است.

گلنبه افزود: حدود یک دهه پیش این رقم چهار درصد بود، اما حالا دو برابر شده است. بنابراین، افزایش نسبی در انرژی وجود دارد و این مساله واقعاً حیاتی است.

وی همچنین عقیده دارد مفهوم بازده یا کارآیی انرژی (energy efficiency) به طور منصفانه برای مردم تعریف نشده است. به عنوان مثال، تماس Zoom در مقایسه با یک تماس تلفنی به انتقال داده بسیار بیشتری نیاز دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال افزایش سهم و همچنین حجم خود از مصرف انرژی است.

 گلنبه هشدار داد تا ۱۰ سال دیگر درصد مصرف انرژی توسط ICT دو برابر خواهد شد.

برگزیده جایزه مصطفی خاطرنشان کرد: اپلیکیشن‌های جدید مانند ارزهای دیجیتال بسیار پرمصرف هستند. در سال ۲۰۲۰، مصرف انرژی بیت کوین با مصرف انرژی کل کشور هلند برابری کرد.

وی یادآور شد: سیستم‌های ICT پیچیده و بسیار به هم مرتبط هستند، همچنین، با پیچیده تر شدن، مصرف انرژی آن نیز افزایش می‌یابد. برای کاهش مصرف انرژی ICT و اثرات زیست محیطی باید از راهکارهای مدیریت تطبیقی استفاده شود.

سامی ارول گلنبه استاد موسسه انفورماتیک نظری و کاربردی آکادمی‌علوم لهستان است. گلنبه برگزیده دومین دوره اعطای جایزه مصطفی در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اختراع شبکه عصبی تصادفی و شبکه‌های نامشخص G است. وی به دلیل پیشگامی‌در زمینه مدل سازی و ارزیابی عملکرد سیستم‌ها و شبکه‌های رایانه ای در سراسر اروپا شناخته شده است.

 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۶۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما