۰

وضعیت ایران در اشتراک اینترنت ثابت: یک سوم میانگین جهانی

تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۷
وضعیت ایران در اشتراک اینترنت ثابت: یک سوم میانگین جهانی
وضعیت ایران در اشتراک اینترنت ثابت: یک سوم میانگین جهانی

آی‌تی‌من- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اینتوصیف که توسعه ارتباطات ثابت، بیش از آنکه یک پروژه باشد، یک پروسه و نقشه راه است که رضایت و رفاه شهروندان ایرانی هدف نهایی آن خواهد بود، آخرین آمار از شاخص‌هایکلان ارتباطات ثابت ایران را منتشر کرده و به این سوال پاسخ داده که در پایان سال ۱۴۰۰، ایران کجای میانگین جهانیایستاده است.
 
۵ اشتراک به ازای هر ۱۰۰ نفر
بر اساس آخرین داده‌ها، تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۰، حدود ۹۱میلیون کاربر پهن باند سیار و کمتر از ۱۱ میلیون مشترک پهن باند ثابت در کشور وجود داشته است. حال با توجه به اینکه۹۰ درصد از خدمات بخش ثابت را اشتراک‌های خانگی تشکیلمی‌دهند و فرض بر آن است که هر خانواده از یک مودم استفاده می‌کند، میانگین دسترسی خانوار ایرانی به شبکه اینترنتپهن باند ثابت حدود ۴۰ درصد اعلام می‌شود.

در آمارهای جهانی، میزان اشتراک اینترنت نسبت به جمعیتکشورها سنجیده می‌شود. بر این اساس میانگین جهانیاشتراک اینترنت ثابت هم اکنون حدود ۱۵ اشتراک به ازای هر یکصد نفر است. این در حالی است که در ایران با حدود ۸۵میلیون نفر جمعیت، این شاخص به ۵.۱۲ مشترک به ازای هر یکصد نفر جمعیت می‌رسد.
 
ADSL دیگر فناوری پهن باند نیست
نکته مهم در این شاخص، نادیده گرفته شدن تفاوت فناوری‌هایپهن باند ثابت است. زیرا عمده فناوری‌های مورد استفاده در بخش ثابت ایران که به ADSL متکی است، دیگر پهن باند محسوب نمی‌شود و قادر به انتقال دیتا با سرعت‌های بالا نیست.

به این ترتیب کمتر از ۵ درصد از ظرفیت کنونی شبکه ارتباطات ثابت در ایران، قادر به ارائه خدمات پهن باند با سرعت بالای ۲۵ مگابیت بر ثانیه است.

در حالی که در بخش پهن باند سیار آمارها نشان می‌دهد که اشتراک ۱۰۷ کاربر به ازای هر یکصد نفر جمعیت در کشور ثبت شده است.
 
دلایل پیاده سازی طرح ملی فیبرنوری
بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارتباطات ثابت می‌تواند کیفیت و پایداری مطلوب‌تری در تأمین پهنای باند را تأمین کند، ضمن آنکه در سبد هزینه‌های خانوار نیز در مقایسه با بخش سیار،سهم کمتری خواهد داشت.

علاوه بر آن در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، دولت حضور فعالی در توسعه شبکه پهن باند ثابت دارد.

در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور و حجم سرمایه گذاری موردنیاز از یکسو و هماهنگی‌هایمیان‌بخشی از دیگر سو، حضور و همراهی حاکمیت در توسعه این بخش، ضروری به نظر می‌رسد.

از این رو وزارت ارتباطات از بهمن ماه طرح ملی فیبر نوریمنازل و کسب و کارها را کلید زده است.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۸۷۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما