۰
مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی سازمان فناوری اطلاعات تشریح کرد:

6 برنامه برای ارایه تسهیلات به کسب‌وکارهای نوپا و غیرنوپای حوزه فاوا

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۳
6 برنامه برای ارایه تسهیلات به کسب‌وکارهای نوپا و غیرنوپای حوزه فاوا
6 برنامه برای ارایه تسهیلات به کسب‌وکارهای نوپا و غیرنوپای حوزه فاوا

آی‌تی‌من- فرهاد سنجری در این جلسه گفت: وزارت ارتباطات از محل منابعی که از طریق قانون بودجه در اختیار دارد می‌تواند تسهیلاتی به حوزه کسب وکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات اعطا کند که این تسهیلات در دو بخش وام وجوه اداره شده (بند د تبصره 18) و بند الف تبصره 18 تقسیم می‌شود.

وی افزود: در حوزه وام وجوه اداره شده تا حد زیادی آشنایی وجود دارد؛ اما در خصوص بند الف تبصره 18 که نخستین بار در سال 1400  منابع آن جذب شد، تفاوت معناداری که داریم این است که سقف تسهیلات را به شدت افزایش داده‌ایم تا شرکت‌ها بتوانند از آن بهره‌مند شوند و در این راستا 6 برنامه طراحی شده است.

 برنامه اول: اشتغالزایی
سنجری برنامه اول را حمایت از توسعه کسب و کارهای نوپا و غیرنوپای حوزه فاوا (اشتغال زایی) عنوان کرد و توضیح داد: برنامه اول در مورد حمایت از اشتغال‌زایی کسب وکارهای نوپا و غیرنوپا و نیز دفاتر پیشخوان است. این وام بدین صورت است که به ازای هر نفر اشتغال 200 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود. کلیه وام‌های تخصیص یافته، به جز در موارد طرح‌های ملی، حدود یکسال تنفس و36 ماه بازپرداخت دارد و سود این وام 10 درصد.

وی افزود: در مورد اشتغالزایی در این طرح، شرکت‌ها 50 درصد نیروی تعهد شده را باید در یک سال اول و 50 درصد مابقی را نیز در حین اجرای طرح توسعه به‌کار بگیرند. به این ترتیب، به ازای هر نفر 200 میلیون تومان تا سقف 2 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌ها اعطا می‌شود.

 برنامه دوم: حمایت از توسعه پلتفرم‌ها
برنامه دوم، حمایت از توسعه پلتفرم‌های ارائه خدمات بر بستر فناوری اطلاعات است. سنجری درباره این طرح گفت: به پلتفرم‌های برترحوزه ارتباطات هر کدام 3 میلیارد تومان تسهیلات اعطا می‌شود و 7 میلیارد تومان نیز به عرضه کنندگان پلتفرم اختصاس می‌یابد. باتوجه به وجود محدودیت و اینکه به 10 شرکت تسهیلات اعطا می‌شود بایستی هر پلتفرم بالای یک میلیون نصب فعال یا ثبت نامی ‌داشته باشد. 

وی افزود: در مورد وام 3 میلیارد تومانی نیز همان شرط 200 میلیون تومان به ازای هر نفر ایجاد اشتغال عمل می‌شود. یعنی 50 درصد اشتغال‌زایی در یک سال اخیر و تعهد  50 درصد در حین اجرای طرح توسعه.

 برنامه سوم: توانمندسازی و هدایت شغلی
به گفته سنجری، برنامه سوم، حمایت از آموزش، توانمندسازی و هدایت شغلی نیروی انسانی است.

در این برنامه، 62 میلیون تومان تسهیلات برای هر نفر که اشتغالزایی، به علاوه 18 میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص می‌یابد. بدین صورت است که اگر شرکتی یک نیروی انسانی تازه وارد را به کار گیرد و به مراکز آموزش حرفه‌ای معتبر و شناخته شده یا مورد تایید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معرفی کند و فرد مشغول به کار شده و او را بیمه کند، این تسهیلات در اختیارش قرار خواهد گرفت. مثلا تفاهمنامه با شرکت یا قرارداد کارورزی با فرد داشته باشد 50 درصد تسهیلات را در مرحله نخست و 50 درصد دیگر را در سه ماه بعدی که بیمه را ارائه کرد به شرکت می‌دهیم.

به گفته وی، هدف ما این است که در کل کشور 5 هزار نیروی انسانی از این طریق آموزش داده شوند.

 برنامه چهارم: توسعه بسترهای آنلاین صنفی
برنامه چهارم، حمایت از توسعه بسترهای آنلاین ارائه محصولات و خدمات در واحدهای صنفی و کسب و کارهای متداول و سنتی است که سنجری درباره آن توضیح داد: قصد داریم 50 هزار واحد صنفی سنتی را بر بستر آنلاین هدایت کنیم. به ازای هر 20 واحد صنفی، کسب و کارها باید یک نفر پشتیبان استخدام کنند و به ازای هر پشتیبان 200 میلیون تومان تسهیلات می‌گیرند. سقف حمایت‌های این طرح نیز 10 میلیارد تومان است.

 برنامه پنجم: سرمایه در گردش
سنجری درباره تامین سرمایه درگردش نیز گفت: در این طرح اگر قراردادی با بخش عمومی‌ و دولتی داشته باشید تا سقف 2 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است. مثلا اگر قرارداد سه میلیارد تومان باشد ما 2 میلیارد تومان را پرداخت می‌کنیم. اما مابه التفاوت پیش پرداخت با کل قرارداد است. حتما باید یک فاز از قرارداد را دریافت کرده باشید. این سقف برای قرارداد با شرکت‌های دولتی و عمومی‌و سازمان‌های دولتی و عمومی‌است. اما اگر شما با یک بخش خصوصی قرارداد دارید که خدمات به آنها ارائه دهید به شرطی آن که قرارداد را سازمان نظام صنفی تایید کند ما تا سقف 600 میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم. وام سرمایه در گردش یک جا پرداخت می‌شود و باید بعد از یکسال برگردانده شود.

 برنامه ششم: حمایت از طرح‌های ویژه ملی
تسهیلات طرح‌های ویژه و ملی به میزان 50 میلیارد تومان است که به گفته سنجری، یکسال تنفس و یکسال مشارکت را شامل می‌شود و بازپرداخت آن 3 ساله است.

وی افزود: برای طرح‌های ملی تفاهمنامه یا قراردادی با یکی از دستگاه‌های تابع وزارت ارتباطات یا معاونت‌های وزارت ارتباطات بیزینس پلن تایید شده باشد که به ما ارسال می‌کنند و بعد از ارزیابی تسهیلات را پرداخت می‌کنیم. باید این نکته را متذکر شد که شرکت آورده نقدی و غیرنقدی داشته باشد. تلاش‌مان این است که حداکثر استفاده از این منابع که اعتبارش تا تیرماه است صورت پذیرد. برای سال 1401 نیز چنین اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

سنجری تاکید کرد که عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یا اتحادیه کسب و کارهای مجازی پیش نیاز استفاده از طرح‌های شش‌گانه مذکور است.
 
کد مطلب : ۲۷۸۹۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين