۰

استارت‌آپ استرالیایی در جمجمه بیمار آمریکایی تراشه کاشت

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۶
استارت‌آپ استرالیایی در جمجمه بیمار آمریکایی تراشه کاشت
استارت‌آپ استرالیایی در جمجمه بیمار آمریکایی تراشه کاشت

آی‌تی‌من- طبق گزارش‌ها،سینکرون(Synchron) یک استارت‌آپتوسعه دهنده رابط مغز و رایانه در اوایل ماه جاری میلادینخستین تراشه خود را در مغز یک بیمار آمریکایی ایمپلنتکرده است. به این ترتیب از شرکت نورالینک ایلان ماسک جلو زده است.

استارت‌آپ مذکور در روز ۶ ژوییه و در بیمارستان مانت سینایی در نیویورک یک ابزار ۱.۵ اینچی را در مغز بیمارمبتلا به ALS ایمپلنت کرده است. این تراشه به بیمار کمک می‌کند با وجود از بین رفتن توانایی حرکت، با استفاده از افکارش ایمیل و پیامک ارسال و با دیگران ارتباط برقرار کند.

بلومبرگ در گزارشی نوشته سینکرون هم اکنون این تراشه را در مغز ۴ بیمار استرالیایی کاشته و آنها می‌توانند با استفاده از ایمپلنت مغزی در واتس اپ پیام بفرستند و آنلاین خرید کنند.

سال گذشته این استارت‌آپ استرالیایی از سازمان غذا و دارو آمریکا اجازه انجام آزمایش‌های انسانی روی ۶ بیمار فلج در این کشور را دریافت کرد. همچنین سینکرون در سال ۲۰۱۹میلادی در ملبورن استرالیا برای نخستین بار تراشه ای در مغز یک انسان ایمپلنت کرد.

این درحالی است که نورالینک هنوز نتوانسته تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا برای ایمپلنت تراشه در مغز انسان را دریافت کند. هرچند ماسک پیش بینی کرده بود آزمایشبالینی این فناوری از اوایل ۲۰۲۰ میلادی آغاز می‌شود.

تراشه‌های سینکرون و نورالینک کاربردهای مشابهی دارند. هردو آنها برای ترجمه افکار انسانی به دستورات رایانشی و کمک به بیماران مبتلا به بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و ALS طراحی شده‌اند.

البته تراشه‌های این دو شرکت از چند لحاظ مانند اندازه و شیوه‌ایمپلنت متفاوت هستند. محصول استارت‌آپ استرالیاییرا می‌توان بدون بریدن جمجمه و با استفاده از یک کاتتر که از طریق سیاهرگ گردن وارد جریان خون می‌شود، به جمجمه رساند. این فرآیند نیاز به دو عمل جراحی جداگانه دارد.
در مقابل نورالینک تصمیم دارد از یک دستگاه کوچک تر و قدرتمندتر استفاده کند که برای کاشت آن باید قسمتی از جمجمه فرد برداشته شود. این عمل جراحی به وسیله یک روباتانجام خواهد شد.
​​​​​​​
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۹۳۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما