۰
مرکز تحول و نوآوری اتاق بازرگانی تهران برگزار کرد

رویداد جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های حوزه لجستیک

تاریخ انتشار
شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۶
رویداد جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های حوزه لجستیک
رویداد جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های حوزه لجستیک

آی‌تی‌من- در این رویداد، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به فعالیت‌هایاین مرکز گفت: در پی تغییراتی که در دهه‌های اخیر در اکوسیستم نوآوری کشور اتفاق افتاد، اتاق بازرگانی تهران با هدف همسویی با فضای نوآوری حاکم بر کشور اقدام به تاسیسکمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال کرد.

سحر بنکدارپور گفت: به‌همرسانی عرضه و تقاضای فناوری و نفوذ نوآوری در دل کسب‌وکارهای سنتی و صنایع بزرگ که از اهداف تاسیس این کمیسیون بود نیاز به نقشه راهی داشت که برای تحقق آن مرکز نوآوری و تحول دیجیتال تهران تاسیسشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به سرفصل‌های تعریف شده در مرکز نوآوری و تحول دیجیتال برای تحقق اهداف مذکور به سرفصلیتحت عنوان «یکسوسازی نیازهای بازار و تحقیقات علمی»اشاره کرده و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در اتاق تهران و در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تیم‌های فناورپایه دارای سطح تکنولوژی پیشرفته، اقدام به برگزاری سلسله رویدادهای پیوند با محوریت تبادل فناوی و جذب سرمایه کرده‌ایم.

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران پیرامونروال رویداد گفت: این رویداد از تاریخ 20 فروردین ماه کلیدخورد و نخستین فراخوان در تاریخ 25 اردیبهشت در سایتاتاق تهران منتشر شد. در پی این فراخوان حدود 90 تیم و 35 سرمایه‌گذار جهت حضور ثبت‌نام کردند. از میان 90 تیمثبت‌نامی، طی غربالگری که صورت گرفت 20 تیم برگزیده شدند که در تاریخ 10 مرداد جلسه منتورینگی با حضور منتورهایبرجسته اکوسیستم نوآوری برگزار شد و بر اساس شاخص‌هاییکه مد نظر قرار گرفته بود 9 تیم جهت ارائه در روز نهایی انتخاب شدند.
بنکدارپور خاطرنشان کرد: در رویدادهای پیشین بیشتر به مقوله فناوری توجه داشتیم، اما در این رویداد از سمت فناوریبه سمت بازار حرکت کردیم. به قول آقای دکتر روزبهانه «در قلب لجستیک جهان انبار خوابیده» و این بزرگترین ارزش است و چنانچه کسی بتواند در این حوزه نوآوری داشته باشد شاخص خواهد شد. دسترسی به بازارهای بزرگ از طریق اصلاح روش‌های لجستیک شکل خواهد گرفت و برای بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی هم روش‌های لجستیک بهینه و برایسرمایه‌گذار نیز جذاب است.

وی افزود: با این حال، وضعیت زیرساختی کشور در حوزه لجستیک مطلوب نیست و برای رفع این مشکل و زنجیرهتامین و بهبود لجستیک اقدام به برگزاری این رویداد کردیمتا گامی‌هرچند کوچک برای بهبود این حوزه بزرگ برداریم.

بنکدارپور ضمن تشکر از هیات رییسه اتاق تهران برایحمایت‌های مستمری که از مرکز نوآوری و تحول دیجیتالدارند، تصریح کرد: امیداریم در این رویدادسرمایه‌گذاری‌های خوبی اتفاق بیفتد و منجر به رشد تیم‌ها و در پی آن رشد اقتصادی کشور شود.
 
حوزه لجستیک جای رشد بسیاری دارد
در ادامه مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری وستا در رابطه با جابه‌جایی و لجستیک و اهمیت توجه به این حوزه گفت: اینحوزه می‌تواند اقیانوس آبی باشد برای استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران کشور روی آن فعالیت می‌کنند. من معتقدم اینحوزه فضای خوبی برای فعالیت استارت‌آپ‌هاست، ممکن است فکر کنید با توجه به برندهای معتبری که در این حوزه در کشور فعالیت می‌کنند، این حوزه اشباع شده است. اما واقعیت‌هاییوجود دارد که با استناد به آنها ادعا می‌کنم این‌گونه نیست.
امیر قدیری تاکید کرد: با توجه به آمارهای موجود در دنیا و منطقه می‌توان گفت این حوزه بسیار جای رشد دارد؛ استارت‌آپ‌ها می‌توانند در زنجیره ارزش Mobility & Logistics فعالیت کنند و سرمایه‌گذاران هم می‌توانند در کنار آنها باشند.

وی ضمن ارائه آماری از حجم جذب سرمایه در حوزه لجستیکدر دنیا و منطقه گفت: این حوزه در سراسر دنیا در حال گسترش است و به همین دلیل است که معتقدیم استارت‌آپ‌ها و تیم‌ها می‌توانند در این حوزه رشد و توسعه داشته باشند.
 
آینده در گرو توسعه فناوری
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از دیگرسخنرانان این رویداد، ضمن اشاره به تعریف استارت‌آپ گفت: استارت‌آپ به دنبال کسب‌وکاری است که مقیاس پذیر و قابل تکرار است و تمرکز آن روی خلاقیت است.

سیاوش ملکی‌فر با بیان اینکه تمام تیم‌هایی که در اینجمع حضور دارند قطعا در مدل کسب‌وکار خود مزیت دارند، گفت: استارت‌آپ‌ها اغلب دو ریسک دارند، نخست ریسکتحقیق و توسعه و دیگر ریسک تبدیل محصول به بازار؛ اکثر استارت‌آپ‌ها فقط نوآوری در مدل کسب‌وکار را مدنظر داشته و در نتیجه عمدتا فقط با ریسک دوم سروکار دارند.

وی در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: اما شکلی از استارت‌آپ‌ها به وجود آمدند که فناوری توسعه می‌دهند و با ریسک تحقیق و توسعه هم مواجه هستند. بنابراین، اگر این دو ریسک را کنار هم بگذاریم با چهار مدل استارت‌آپ مواجه هستیم

ملکی‌فر ادامه داد: گروه اول با شدت کمی‌با هر دو ریسکمواجه هستند، استارت‌آپ‌های نسل اولی که مدل استارت‌آپ‌هایبزرگ و مطرح دنیا را کپی و بومی‌سازی می‌کنند در این دسته جای دارند. گروه دوم بیشتر در مدل کسب‌وکار خود نوآوری کرده و مدل‌های جدیدی ایجاد می‌کنند. گروه سوم نیز مزیتی در مدل کسب‌وکار خود ندارند و تنها روی توسعه فناوری تمرکز می‌کنند و با ریسک فنی مواجهند.

وی بیان داشت: اما، آینده و حاشیه سود از آن گروه چهارم استارت‌آپ‌هاست که هر دو ریسک را در حد اعلای خود دارند. چراکه، هرکس ریسک بیشتری دارد حاشیه سود بیشتریهم برمی‌دارد. ویژگی‌های رایج این گروه از استارت‌آپ‌ها مبتنی بر تحقیق و توسعه بوده و دارای ویژگی‌هایی هستند.

بنا به گفته ملکی‌فر اغلب این استارت‌آپ‌ها صاحب پروانه ثبت اختراع بوده و چند رشته ای هستند، به این معنا که رشته‌ها را به هم گره زده‌اند. بیش از 70 درصد آنها صاحب محصول فیزیکی هستند.

وی با اشاره به اینکه اغلب تیم‌هایی که در این رویداد حضور دارند قطعا هر دو ریسک را به هم پیوند زده و تیم‌های خوبیهستند، خاطرنشان کرد: مراقب باشید! چراکه، در بلندمدت برد با کسانی است که در کنار مدل کسب‌وکاری خود، فناوری را هم توسعه می‌دهند. نمی‌شود به تنهایی به مزیت مدل کسب‌وکاری دل بست چون توسعه فناوری قطعا ارزش‌هایی را به کسب‌وکارها اضافه می‌کند.

ملکی‌فر در ادامه اضافه کرد: سرنوشت استارت‌آپ‌های فعال در کشور و تمرکز آنها بر هوش مصنوعی نشانگر آن است که گردش به سمت فناوری وجود دارد و تحولات آینده نشان می‌دهد که آینده از آن فناورپایه‌هاست.

بر اساس این گزارش، در ادامه این رویداد تیم‌ها ی منتخب در مقابل سرمایه‌گذاران و داوران به ارائه طرح خود پرداخته و به سوالات مطرح شده از سوی داوران رویداد پاسخ دادند. فرزینفردیس عضو هیات رئیسه و عضو شورای راهبردی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، شهره ناصری مدیر پایشو کنترل پروژه‌های راهبردی شرکت فناپ و علی ناظمی‌مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از داوران این رویداد بودند.

در پایان این رویداد، تیم‌های منتخب به تعامل و تبادل نظر با سرمایه‌گذاران جهت جذب سرمایه و انجام فرآیندهای مربوط به آن پرداختند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۶۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما