۰

رایانه کوانتومی با قابلیت افزوده ابداع شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۶
رایانه کوانتومی با قابلیت افزوده ابداع شد
رایانه کوانتومی با قابلیت افزوده ابداع شد

آی‌تی‌من- در ماه مه ‌۲۰۲۲ میلادی گروهی از محققان دانشگاه‌های اینسبروک اتریش ، RWTHآخن آلمان و انستیتو تحقیقات Forschungszentrum Jülich روشی ابداع کردند که به تولید رایانه‌های کوانتومی ‌بدون اشتباه منجر می‌شد. چنین رایانه‌ای شامل عملیات‌های رایانشی ۲ بیت کوانتومی ‌است و می‌توان آنها را برای انجام هر وظیفه‌ای به کار گرفت.

اکنون محققان با کمک بودجه‌های دریافتی از بنیاد سیمونز یک فاز از ماده را تولید کرده‌اند که رفتار آن طوری است که گویی در محیط دو بعدی وجود دارد. به گفته آنها اطلاعات ذخیره شده در این فاز عجیب و جدید ماده در مقابل اشتباهاتی که در تنظیمات معمول رایانه‌های کوانتومی ‌وجود دارد، مصون است.

محققان دانشگاه اینسبورک اتریش یک رایانه کوانتومی ‌مهندسی کرده‌اند که عملکرد آن فراتر از اطلاعات دو دویی (باینری- صفر و یک) است و می‌تواند منابع رایانشی مضاعفی را فراهم کند که تاکنون در دستگاه‌های کوانتومی ‌فعلی پنهان مانده بوده‌اند.

مارتین راین بائر، فیزیکدان تجربی دانشگاه اینسبورک در این باره می‌گوید: بلوک‌های سازنده رایانه‌های کوانتومی ‌بسیار فراتر از صفر و یک هستند. محدود کردن آنها به سیستم‌های دو دویی اجازه نمی‌دهد این دستگاه‌ها از تمام پتانسیل خود بهره گیرند. محققان یک رایانه کوانتومی ‌ابداع کرده‌اند که می‌تواند محاسبات دلخواه با کیوبیت‌ها (بیت‌های کوانتومی) را انجام دهد و در نتیجه قدرت رایانش بیشتری با ذرات کوانتومی ‌کمتری را فراهم کند.

طبق اطلاعات موجود در بیانیه مربوط به این پژوهش آمده است: در رایانه کوانتومی ‌اینسبروک اطلاعات در اتم‌های کلسیوم ذخیره می‌شوند. هریک از این اتم‌ها به طور طبیعی ۸ حالت مختلف دارند که از بین آنها معمولاً فقط ۲ حالت برای ذخیره اطلاعات به کار می‌رود. در حقیقت تقریباً تمام رایانه‌های کوانتومی ‌به حالت‌های کوانتومی ‌بیشتر از آنچه برای محاسبات استفاده می‌کنند، دسترسی دارند.

محققان با مهندسی رایانه‌های کوانتومی ‌که می‌توانند از پتانسیل کامل این اتم‌ها استفاده کنند، دستگاه برتری ابداع کرده‌اند که قادر است دستاوردهای بیشتری داشته باشد و همزمان نسبت به همتایان خود قابل اطمینان‌تر است. توماس ونز مولف پژوهش جدید در این باره می‌گوید: سیستم‌های کوانتومی ‌به طور معمول بیشتر از دو حالت دارندو ما نشان دادیم می‌توان آنها را نیز کنترل کرد.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۹۳۶۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما