۱
۰
مدیر مارکتینگ هلدینگ نیک‌اندیش:

بازار رمزارزها جسارت نه؛ تجربه می‌خواهد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۷
بازار رمزارزها جسارت نه؛ تجربه می‌خواهد
بازار رمزارزها جسارت نه؛ تجربه می‌خواهد

در یک سال اخیر شاهد تداوم بلاتکلیفی فعالان صنعت و صرافی‌های رمزارزی بوده‌ایم و هر روز دستورات جدیدی در این زمینه صادر شده است. آخرین وضعیت این بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در رابطه با قانونگذاری حوزه رمز ارز، در دولت قبل و به خصوص در کمیسیون اقتصادی مجلس اقدامات خوبی داشت صورت می‌گرفت که ناتمام و بی‌نتیجه ماند. اما در دولت جدید کارگروه رمزارزش‌ها زیر نظر ستاد تحول دولت سیزدهم و با ریاست محسن رضایی تشکیل شد که اواخر دی ماه ۱۴۰۰ سیاست‌ها و احکام پیشنهادی جامع ساماندهی زیست‌بوم رمزارزش‌ها را جهت تصویب هیات وزیران ارائه کرد. طرح مذکور در ۵ فصل و ۳۰ ماده تنظیم شده که به مضامینی همچون تعیین ساختار ساماندهی، بحث استخراج و ایجاد رمزارز، تبادل و نگهداری رمزارزها و بحث پرداخت با استفاده از این ارزهای دیجیتال می‌پردازد. از انجمن‌های مختلف در این حوزه نیز درخواست شد تا نظرات‌شان را اعلام کنند و با وجودی که اکثریت بند‌های سند تحول رمزارزش‌ها با مصوبه‌ای که خود هیات دولت خواهد داشت آماده است، ولی کماکان خبری از قانونگذاری نیست و فعالان این عرصه در سردرگمی ‌به سر می‌برند.

به عنوان یکی از شرکت‌هایی که در زمینه تبادلات رمزارزی فعالیت می‌کنید، مهم‌ترین مشکلات شما چیست؟
بزرگترین مشکل شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز همین بلاتکلیفی و فقدان قانون است. شرکت نیک اندیش ثبت شده و مالیات پرداخت می‌کند؛ اما قانونی در این حوزه وجود ندارد که از فعالیت شرکت‌هایی مثل ما محافظت کند. فقدان قانون موجب شده تا همواره دست و دل‌مانبلرزد که به یکباره با یک بخشنامه کسب و کارمان نابود شود. هم در بدنه دولت و هم NGO‌های خصوصی بسیاری خود را متولی این حوزه می‌دانند و این منجر به یک سردرگمی و آشفتگی در این حوزه شده است. تعداد انگشت شماری شرکت بزرگ در حوزه رمزارز تاسیس شده و در حال فعالیت هستند که در کنار آنها شرکت‎های کوچک‌تری هم کار می‌کنند و همه در تلاشند خود را به دولت نشان دهند تا از این بلاتکیفی دربیایند. 
 
با توجه به سقوط قیمت رمزارزها و به ویژه بیت‌کوین، کسب و کار شما و شرکت‌های مشابه در چه وضعیتی است؟ چه اقداماتی برای حفظ روند فعالیت خود پیش‌بینی کرده‌اید؟
با توجه به اینکه شرکت نیک اندیش یک هلدینگ بزرگ است، منبع اصلی درآمد آن از رمزارز نیست. نیک اندیشدر حوزه‌های مختلفی مانند خودرو، املاک، پرداخت‌هایبین‌المللی و غیره فعالیت می‌کند. بخش رمزارز و صرافیپلتفرمی‌ است که به دید استارت‌آپ و یک کار جدید به آن نگاه می‌کنیم. در این حوزه تمرکز ما بیشتر روی بحث فرهنگ‌سازی است و در این رابطه دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران هم گذاشته‌ایم. در هر صورت اگر در این حوزه قانون‌گذاری صورت نگیرد فعالان این حوزه نمی‌توانندروی سرمایه گذاری و درآمد بالا فکر کنند چراکه واقعانمی‌توان پیش بینی کرد که فردا چه پیش می‌آید.
 
 
به عنوان یک فعال رسانه و مارکتینگ، چه اقداماتی برای آشنایی بیشتر مردم و آگاهی رسانی به آنها انجام داده‌اید یا در دستور کار دارید؟
همانطور که اشاره کردم عمده فعالیت و تمرکز ما فعلا در حوزه رمزارزها فرهنگسازی است و در این راستا با انجمن‌ها و سازمان‌های مختلف همکاری داریم. کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم که هزینه آن را بابت خیریه می‌دهیم. کلاس‌های آموزشی رایگان نیست زیرا معتقدیم مردم برای چیزی که رایگان به‌دست بیاورند ارزش قائل نیستند و وقتی هزینه می‌کنند برای آن زمان می‌گذارند.
 
به نظر شما نقش شرکت‎هایی مثل نیک اندیش در شفاف‌تر شدن این بازار چیست و تا چه حد این نقش را ایفا کرده‌اند؟
اطلاعات در این حوزه بسیار کم است و ما همواره تلاش کرده‌ایم که در این حوزه روشنگری کنیم تا کاربران ضرر نکنند. به طور مثال بارها تاکید کرده‌ایم که بازار رمزارزهانیز مانند هر بازار سرمایه‌ای ریسک پذیر است بنابراین همه سرمایه خود را وارد این بازار نکنند. ضمن اینکه به پکیج فروشانی که در کانال‌های تلگرامی ‌فعالیت می‌کننداعتماد نکنند. همچنین نکته مهم دیگر این است که باید به سرمایه‌گذاری در این حوزه با دیدی بلندمدت نگاه کرد.
 
با توجه به نبود قوانین و مقررات متناسب برای تنظیم‌گری حوزه تبادلات رمزارزی و شیوع انواع‌ کلاهبرداری‌ها در این بازار، چه اقداماتی را باید برای جلوگیری از ضرر مردم و جلب اعتماد آنها به پلتفرم‌های تبادل رمزارزی به اجرا گذاشت؟
متاسفانه نبود قانون در این حوزه باعث شده شرکت‌هایزیرزمینی بسیار شکل بگیرند که هیچ‌گونه نظارتی بر فعالیت آنها وجود ندارد و به این ترتیب شاهد کلاهبرداری‌های زیادی هستیم. بازهم تاکید می‌کنم تمام این مشکلات هم برای مردم و هم شرکت‌ها فقط عدم قانون است و تا زمانی که قانونگذاری صورت نگیرد این مشکلات به قوت خود وجود دارد. آنچه مسلم است جلوی تکنولوژی را نمی‌توان گرفت. رمزارز هم تکنولوژی جدیدی است که طرفداران زیادی دارد و اگر بازار داخلی بسته شود به سمت بازارهای خارجی می‌روند که این یعنی خروج ارز از کشور. مردم باید به شرکت‌هایی که در وهله اول ثبت شده‌اند و اسم و رسم دارند، اعتماد کنند و خریدهای خود را به صورت حضوری انجام دهند. به دنبال پکیج فروشان نباشند. مثالی بین خلبان‌ها داریم که می‌گویند خلبان پیر با تجربه داریم ولی خلبان پیر جسور نداریم،چون جسارت زیاد در خلبانی باعث سقوط هواپیمامی‌شود. بازار رمز ارز ریسک پذیر است جسارت نمی‌خواهد، تجربه می‌خواهد.
کد مطلب : ۲۷۹۴۷۶
نظرات شما
احسان
Iran, Islamic Republic of
خلبان پیر با تجربه داریم، ولی خلبان پیر جسور نداریم 👌🏼

مرسی از خانم سیار و مرسی از مصاحبه خوبتون.
امیدوارم خیلی زود وضعیت قانونگذاری رمزارزها مشخص بشه
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين