۰
در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت

26 کسب‌وکار اینترنتی خواستار برگزاری انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی شدند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۱
26 کسب‌وکار اینترنتی خواستار برگزاری انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی شدند
26 کسب‌وکار اینترنتی خواستار برگزاری انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی شدند

آی‌تی‌من- این شرکت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی در نامه خود به وزیر صمت که روز 29 مردادماه ارسال شده، تعلل در برگزاری انتخابات را موجب ضعف این تشکل و مانع جدی بر سر پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان دانسته‌اند و برگزار نشدن انتخابات اتحادیه را استنکاف هیات عالی نظارت بر تشکل‌های صنفی عنوان کرده‌اند.

متن نامه کسب‌وکارها به وزیر صمت به این شرح است: 
«جناب آقای دکتر سید رضا فاطمی‌امین وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ‌ایران؛

با سلام و احترام؛ جامعه صنفی کسب و کارهای فضای مجازی یک سالی می‌شود که چشم انتظار برگزاری انتخابات اتحادیه مربوطه است و پیش از این نیز به بهانه‌های مختلفی همچون شیوع کرونا، شروع ماه رمضان و تفکیک اتحادیه، به تعویق افتاده بود. این اتحادیه، متشکل از ۷۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان فعال در سطح کشور است. مسلما تعلل در برگزاری انتخابات نتیجه‌ای جز ضعف این تشکل به همراه ندارد و مانع جدی بر سر راه پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان محسوب می‌شود. فرای تمامی‌ مباحث عدم برگزاری انتخابات توسط دبیر هیات عالی نظارت در مهلت مقرر به دلایل غیر قابل انکار زیر، استنکاف از وظیفه قانونی است: 
اولا؛ مستحضر هستید پس از گذشت ۱۰ ماه از زمان قانونی برگزاری انتخابات، هیات عالی نظارت در جلسه مورخ ۲۲ خرداد 1401 مقرر کرده که انتخابات باید ظرف یک ماه آینده برگزار شود. متاسفانه بعد از گذشت دو ماه، هنوز این مصوبه توسط دبیرخانه ابلاغ نشده چه رسد به اینکه انتخابات برگزار شود. مشخص نیست که چرا دبیرخانه نه تنها به دستور قانون بلکه به دستور موردی نهاد عالی نظارت بی توجه است و بعد از گذشت مدت طولانی از آن مصوبه، هنوز تاریخی برای انتخابات تعیین نشده است.

ثانيا: بر اساس «قانون نظام صنفی» و «آیین نامه اجرایی نحوه تشکیل و برگزاری انتخابات اتحادیه‌های کشوری» دبیرخانه موظف است شش ماه قبل از پایان عمر قانونی اتحادیه، دستور برگزاری انتخابات اتحادیه مزبور را به هیات اجرایی صادر نماید تا انتخابات در مهلت مقرر برگزار شود. همانطور که مشخص است برگزاری به موقع این انتخابات مورد تاکید قانون گذار قرار گرفته است و تعلل در انجام آن غیرقانونی است. بر اساس آیین نامه مذکور، تنها در صورتی امکان تاخیر در انتخابات وجود دارد که در زمان برگزاری انتخابات، به دلیل تنش، عدم امنیت و یا بروز حوادث غیرمترقبه برگراری انتخابات غیر ممکن باشد. در این صورت تنها هیات اجرایی انتخابات می‌تواند با تهیه صورتجلسه، انتخابات را به تاخیر اندازد. پس از آن تنها بیست روز فرصت دارد که زمان جدید انتخابات را اعلان کند. آنچه از صراحت بند بند مواد مذکور و مصوبه هیات بر می‌آید، لزوم برگزاری انتخابات در زمان پایان دوره تصدی هیات مدیره قبلی است. عدم برگزاری انتخابات به دلیل تفکیک اتحادیه، شیوع کرونا یا ماه مبارک رمضان امری نیست که در قانون پیش بینی شده باشد و عدم برگزاری، استنکاف بارز از وظیفه قانونی است. تنها در صورتی می‌توان از برگزاری انتخابات یک اتحادیه جلوگیری کرد که اتحادیه مذکور منحل شود. در این صورت به دلیل انتفاء موضوع اتحادیه، برگزاری انتخابات عقلایی نیست. اما در حال حاضر اتحادیه بعد از مهلت قانونی در حال فعالیت است. مع الأسف با انتصابات جدید وزارت متبوع در اتحادیه، بیشتر اعضای فعلی اتحادیه را اشخاص علی البدل و ترمیمی‌تشکیل می‌دهند که قاعدتا نمی‌توانند نماینده واقعی صنوف کسب و کارهای دیجیتال باشند.

نهایتا از جنابعالی درخواست می‌کنیم تا به عنوان رئیس هیات عالی نظارت، با الزام دبیرخانه هیات عالی نظارت به برگزاری انتخابات بر اساس مر قانون و همین‌طور توجه به مصوبات هیات عالی نظارت مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات از بروز اختلاف میان اعضای صنف که نتیجه‌ای جز کاهش قدرت اتحادیه به همراه ندارد، جلوگیری به عمل آورید. قاعدتا با ادامه فعالیت هیات مدیره کنونی در اتحادیه مذکور ادعاهای مختلفی در مورد مشروعیت تصميمات این اعضا شکل گرفته و در ادامه نیز اختلافات میان اعضای اتحادیه و همین‌طور اعضای هیات مدیره دردسرساز خواهد شد. 

از وزیر محترم و دبیرخانه انتظار می‌رود با سیاست گذاری‌های صحیح، خردمندانه و قانونمدار از ایجاد موانع پیشرفت شرکت‌های مولد و دانش بنیان شرکت‌های نوآور خودداری کنند. حوزه کسب و کارهای فضای مجازی در حال حاضر بیش از هر چیز نیازمند جوی آرام و بدون تنش هستند و امیدوارند با بازگشت روند عادی و قانونی به صنف خود، بدون نگرانی از بروز اختلاف میان اعضا به مسیر توسعه  قبلی خود بازگردند. بدیهی است اعضای اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی حق پیگیری و اعتراض از طرق مختلف قانونی و صنفی را تا زمان برگزاری انتخابات برای خود محفوظ می‌دانند.»

امضاکنندگان نامه مذکور عبارتند از: اسنپ، دیجی‌کالا، سفرمارکت، دیوار، کافه‌بازار، بلد، مدیانا پیشگامان، انجمن تجارت الکترونیک، پذیرش 24، دکتر نکست، فلایتیو، شهر سرویس، اپزا، پتروتجارت شایان، اسپرینگ، یکتانت، لیان، شیپور، باما، امرتون، چهارباغ، جاجیگا، تریبون، هلدینگ مکس، واجارو، اسنپ‌باکس.

گفتنی است که اخیرا و پس از پذیرش استعفای حمید محمدی از ریاست، فرشاد وکیل زاده که نایب رییس اتحادیه بود، به سمت ریاست انتخاب شد و پس از آن، برخی موضع‌گیری‌های وی موجب نارضایتی اعضا بوده است. از جمله انتشار مطلبی با عنوان « قانون پذیری گروه اسنپ در مقابل قانون گریزی گروه دیجی کالا» موجب موضع‌گیری اسنپ در حمایت از دیجی‌کالا شده بود و در نهایت نیز دو نایب رییس این اتحادیه، یعنی حمیدرضا اعتدلال مهر و میلاد منشی پور شد.
 
کد مطلب : ۲۷۹۵۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما