۰

بایدن قانون بودجه ۵۲ میلیارد دلاری تراشه را امضا کرد

تاریخ انتشار
شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۲
بایدن قانون بودجه ۵۲ میلیارد دلاری تراشه را امضا کرد
بایدن قانون بودجه ۵۲ میلیارد دلاری تراشه را امضا کرد

آی‌تی‌من- بایدن در اوایل ماه جاری میلادی لایحه‌ای را برای ارتقای تلاش‌ها و افزایش قدرت رقابت علم و فناوری آمریکا در مقابل چین امضا کرد.

هدف این لایحه آن است که با تخصیص یارانه به تولید تراشه و گسترش تحقیقات علمی‌ کمبود مداوم در این بخش را از بین ببرد. کمبود تراشه‌ها روی تولید کالاهای مختلف از خودرو گرفته تا تسلیحات یاماشین لباسشویی و بازی‌های ویدئویی تاثیر گذاشته است.

قانون «تراشه و علم» شامل سرمایه گذاری اعتبار مالیاتی به ارزش ۲۴میلیارد دلار برای واحدهای تولید تراشه نیز می‌شود. طبق بیانیهکاخ سفید، وزارت بازرگانی آمریکا وب سایتCHIPS.gov  را در همینزمینه راه‌اندازی کرده است. این وزارتخانه برای تولید تراشه سرمایهتخصیص می‌دهد. جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد اینوزارتخانه از مدت‌ها قبل برای اجرای این برنامه، آماده سازی‌هایی انجام داده است. او در این باره گفت: ما به این فرایند شفاف و عادلانه متعهد هستیم. ما با حداکثر سرعت ممکن این سرمایه‌ها را به کار می‌گیریم.

دستور بایدن شامل ۶ اولویت اصلی جهت اجرا و همچنین ایجاد شورایاجرایی «CHIPS »متشکل از ۱۶ عضو است که ریاست آن به طور مشترک برعهده برایان دیز، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و آلوندرا نلسون سرپرست دفتر سیاست علم و فناوری، خواهد بود. وزرای دفاع، امور خارجه، بازرگانی، خزانه داری، کار و انرژی عضو این شورا هستند.

هنوز مشخص نیست وزارت بازرگانی چه زمانی سرمایه مربوط به نیمهرسانا تخصیص می‌دهد یا مدت زمان اعطای بودجه چقدر است.

در همین حال، اینتل و شرکت مدیریت دارایی بروکفیلد کانادا روز سه‌شنبه توافق کردند که به طور مشترک تا سقف ۳۰ میلیارد دلار بر رویکارخانه‌های تراشه‌ساز در آریزونا سرمایه گذاری کنند.

این اقدام بخشی از برنامه جاه‌طلبانه اینتل برای تولید بیشتر تراشه در داخل آمریکا بدون تحویل هزینه‌های سرسام‌آور با توجه به تشدید تنش میان چین و آمریکاست. چین با توجه به نیروی کار ارزان قیمت و زیرساخت‌های گسترده تا پیش از این به طور گسترده نیازهایسخت‌افزاری بسیاری از شرکت‌های فناوری آمریکا را تأمین می‌کرد.

بروکفیلد تا سقف ۱۵ میلیارد دلار برای تأمین ۴۹ درصد از سهام پروژه مذکور سرمایه گذاری خواهد کرد، در حالی که اینتل مالکیت و کنترل عملیاتی دو کارخانه تولید تراشه‌های پیشرفته را در چندلر آریزوناحفظ خواهد کرد.

این سرمایه‌گذاری به معنای گسترش توافقنامه‌ای است که اینتل و بروکفیلد در ماه فوریه برای تأمین مالی کارخانه‌های تولیدی جدیداینتل امضا کردند. این دو شرکت جزئیات بیشتری از این توافق را فاش نکردند.
​​​​​​​
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۹۶۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما