۰

پروژه تیر الکترونیک بین گمرکات ایران و هند اجرا می‌شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۶
پروژه تیر الکترونیک بین گمرکات ایران و هند اجرا می‌شود
پروژه تیر الکترونیک بین گمرکات ایران و هند اجرا می‌شود

آی‌تی‌من- معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران گفت: در راستای تسهیلترانزیت و توسعه کریدور شمال-جنوب طی روزهای آینده اولین پروژه بین المللی حمل‌ونقل مرکب تحت رویه تیر الکترونیک بین گمرکات ایران و هند با ورود محموله ارسالی از مبدا هند به گمرک شهید رجاییبندرعباس و خروج آن از طریق گمرک آستارا عملیاتی خواهد شد.
فریده زبیدی، معاون حقوقی و نظارت گمرک با تاکید بر توسعه ترانزیتکالا از کشور، تصریح کرد: فعال‌سازی مسیرهای ترانزیت را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دادیم که یکی از راه‌های فعال‌سازیکریدورهای ترانزیتی، به‌کارگیری پروژه تیر الکترونیک و استفاده از تسهیلات کنوانسیون تیر در حمل و نقل مرکب بوده که با راه اندازی کارنه تیر در گمرکات دریایی، شرایط لازم برای تحقق این موضوع فراهم می‌شود.

وی گفت: با اجرای این پروژه ضمن کاهش زمان و هزینه ترانزیت کالا، توسعه تجارت از مسیر ایران را شاهد خواهیم بود.

معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران ادامه داد: یکی از مشکلات اساسیدر ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل مرکب و بین کشورها، فقدان اسناد واحد گمرکی است که با اجرای این پروژه ضمن اینکه از کارنه تیر به عنوان سند گمرکی واحد بین کشورها و در طول مسیر استفاده می‌شود،انجام این رویه تحت تیر الکترونیک باعث تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها شده و گام موثری را در راستای تسهیل تشریفات گمرکی و در نهایت توسعه و فعال سازی کریدورها و از جمله کریدور شمال _جنوب به همراه خواهد داشت.

کلمه تیر( TIR) مخفف حمل و نقل جاده‌ای بین المللی است و تیرالکترونیک سیستمی است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکیاطلاعات بین کشورها و تضمین بین المللی معتبر منتقل می‌شود.

به گفته وی با اقدامات صورت گرفته ترانزیت کالا از مسیر ایران در ۵ماهه سال جاری با رشد ۲۵ درصدی به رقم ۶ میلیون تن رسیده است.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۹۸۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما