۰

فاجعه قطع اینترنت ماهواره‌ای برای ارتش اوکراین

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۶
فاجعه قطع اینترنت ماهواره‌ای برای ارتش اوکراین
فاجعه قطع اینترنت ماهواره‌ای برای ارتش اوکراین

آی‌تی‌من- مقا‌م‌های اوکراین و سربازان این کشور گفته‌اند قطع شبکه ارتباطات اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در خطوط مقدم جنگ باعث اخلال در عملیات‌های این کشور شده و ارتباطات میان نیروها را به طرز «فاجعه‌بار» مختل کرده است.

«ایلان ماسک»، مدیرعامل شرکت فضایی «اسپیس ایکس» و خودروسازی «تسلا» هشتم اسفندماه سال گذشته، در حالی که چند روز از آغاز جنگ اوکراین می‌گذشت در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرده بود که خدمات استارلینک هم اکنون در اوکراین در دسترس است و پایانه‌‌های بیشتری در راه است.

اندکی بعدتر دولت آمریکا اعلام کرد هزاران پایانه اینترنتی استارلینک، ساخت شرکت اسپیس‌ایکس را به منظور کمک به سربازان اوکراینی جهت استفاده از پهپاد، دریافت اطلاعات به روز و برقراری ارتباط با یکدیگر  به اوکراین ارسال کرده است. این سامانه‌ها که یک آنتن کوچک را به ترمینال‌هایی به ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر وصل می‌کنند به شهروندان اوکراین نیز خدمات ارائه می‌کنند.

یک مقام ارشد دولت اوکراین امروز جمعه بدون افشای نام به روزنامه فایننشال‌تایمز گفت که قطع اینترنت ماهواره‌ای در هفته گذشته در برخی مواقع باعث اخلال «فاجعه‌بار» در ارتباطات میان نیروها شده است.

در بسیاری از موارد این قطعی‌ها زمانی رخ دادند که سربازان ارتش اوکراین با عبور از خطوط مقدم وارد اراضی تحت کنترل روسیه شده بودند. در مواردی دیگر، قطعی‌ها هنگام جنگ‌های رو در رو به وقوع پیوستند.

مطابق گزارش روزنامه فایننشال‌تایمز قطع اینترنت ماهواره‌ای در جنوب اوکراین و حوالی خرسون و زاپروژیا شدید بوده، اما این اتفاق در طول خط مقدم جنگ در شرق خارکیف، دونتسک و لوهانسک هم رخ داده است.

این ۴ منطقه، همگی در هفته‌های گذشته کانون پاتک‌های ارتش اوکراین بوده‌اند و چند هفته قبل «ولادیمیر پوتین» آنها را بعد از همه‌پرسی‌هایی که در آن مناطق برگزار شد به فدراسیون روسیه الحاق کرد.

این اخلال‌ها نقش سامانه‌های ارتباطی «ایلان ماسک» را در میدان جنگ اوکراین نشان می‌دهند. هفته گذشته او با مطرح کردن طرحی برای آتش‌بس که به واگذار کردن مناطقی از اوکراین به روسیه ختم می‌شد، مقام‌های اوکراین را عصبانی کرد.

ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس به درخواست روزنامه فایننشال‌تایمز برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداده‌اند. «اولکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین هم از اظهار نظر خودداری کرده است.

سه سرباز حاضر در خطوط مقدم جنگ هم تأیید کرده‌اند که سامانه‌های ارتباطی‌شان در خلال نبرد از کار افتاده است. یکی از این سربازان مدعی شده طی روزهای گذشته در مناطقِ تازه تصرف‌شده در نزدیکی خارکیف چندین ترمینال از کار افتاده‌اند.

دو مقام غربی گفته‌اند که از این قطعی‌ها با خبر هستند؛ با این حال، آنها هم از اظهارنظر بیشتر درباره این پدیده خودداری کرده و از جمله درباره اماکن وقوع قطعی‌ها هم اظهارنظر نکرده‌اند.

ایلان ماسک در روزهای آغاز جنگ با اعلام ورود ماهواره‌های استارلینک به اوکراین به این کشور کمک کرد با اقدام روسیه در قطع اینترنت مقابله کند. اما او در روهای گذشته با بیان اینکه مرزهای میان روسیه و اوکراین باید از طریق برگزاری همه‌پرسی جدید مشخص شود خشم مقام‌های اوکراین و متحدان این کشور را برانگیخت.

ایلان ماسک، علاوه بر این، در یک اظهارنظر جنجالی دیگر گفته بود که الحاق شبه‌جزیره کریمه به اوکراین را به رسمیت می‌شناسد و اینکه به نظر او، مناطق روس‌زبان در شرق اوکراین، روسیه را ترجیح می‌دهند. ماسک روز چهارشنبه در پیامی‌در توییتر نوشت که سال گذشته با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگو کرده است.

 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۹۹۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما