۰
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران:

رونق فروش VPN به مثابه اتلاف منابع ملی است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۱
رونق فروش VPN به مثابه اتلاف منابع ملی است
رونق فروش VPN به مثابه اتلاف منابع ملی است

آی‌تی‌من- از اواخر شهریورماه که دسترسی به پیام‌رسان‌هایخارجی پرکاربرد در ایران محدود شده، اظهارات ضد و نقیضی از ادامه فعالیت یا فیلترینگ این شبکه‌ها از سویمسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شنیده شده است. البته وزیر ارتباطات در اظهارنظری در اوایل مهرماه آب پاکی را رویدست کسب‌وکارها ریخت و به طور تلویحی اعلام کرد که کسب‌وکارهای اینترنتی به فکر جایگزین کردن پلتفرم‌هایجدید برای فعالیت خود باشند و به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کنند. در روزهای اخیر نیز اظهارات دیگری از سوی برخیمسئولان بیان شده است که از تداوم فیلترینگ اینپیام‌رسان‌ها به‌رغم فعالیت بخش عمده‌ای از کسب‌وکارهایمجازی در این بسترها حکایت دارد.

حال‌ آنکه در کنار انتشار گزارش‌های متعدد از آثار اینمحدودیت‌ها بر کسب‌وکارها طی روزهای گذشته، «نگرانی فعالان اقتصادی از تبعات قطع اینترنت» در شامخ اقتصاد شهریورماهنیز انعکاس یافته و فعالان اقتصادی چنین پیش‌بینیکرده‌اند که فعالیت‌های اقتصادی در مهرماه به‌خصوص در بخش خدمات کاهش پیدا کند.

در همین رابطه، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با انتقاد از آنچه «عادی‌سازی قطع اینترنت» ‌می‌نامید، گفت: این عادی‌سازی در شرایطی در حال وقوع است که نظر کسب‌وکارها و مشتریان آنها درباره نحوه ادامه فعالیت آنها اخذ نشده است. در واقع تصمیماتی در حال اتخاذ شدن است که به میزان لازم و کافی راجع به جوانب و اثرات آن بررسی صورت نگرفته است.

شهاب جوانمردی گفت: دسترسی آزاد به اینترنت از یک جنبه به حقوق طبیعی انسان‌ها تبدیل شده و به ویژه، نسل جدید به وجود آن خو گرفته و با آن بزرگ شده است. اما چنانچه از منظر کسب‌وکارها به این محدودیت بنگریم، درمی‌یابیم که بخش جدی از کسب‌وکارهای اینترنتی و آنها که به خدمات اینترنتینیاز دارند، دچار چالش شده‌اند؛ به ویژه برای کسب‌وکارهایکوچک و خرد در حوزه بازرگانی اجتماعی یا استارت‌آپ‌هایکوچک که فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای آنها بسیارسخت و غیرقابل دسترس شده است. اما در نتیجه اعمال محدودیت در دسترسی به پلتفرم‌های پرتقاضا، یک کسب‌وکار نظیر فروش VPN رونق گرفته که این مساله به مثابه اتلاف منابع مردم و هزینه مضاعف به کشور است. 

او درباره امکان‌پذیری نقل‌مکان کسب‌وکارها به پلتفرم‌های داخلینیز توضیح داد: مساله این است که هرگاه سیاست‌گذاراناز مکانیسم بازار فاصله گرفته و تصور کرده‌اند که اهداف خود را می‌توانند با دستور محقق کنند، تبعات منفی حاصل شده است. اکنون یک سری پلتفرم‌های داخلی نظیر آپارات و نشان که مشابه خارجی آن نیز در کشور فعال بوده، به دلیل عملکرد مطلوب مورد استقبال قرار گرفته و گاه بیش از موارد مشابه خارجی در کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در مقابل برخیپیام‌رسان‌های داخلی، به رغم برخورداری از حمایت دولت، کیفیت لازم را ارائه نکرده یا نتوانسته‌اند بازاریابی خوبیداشته باشند؛ البته باید توجه داشت که جلب اعتماد عمومی‌نیزبخشی از این بازاریابی است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکهپیام‌رسان‌های داخلی بازاریابی خوبی در کشور نداشته و در نتیجه مردم به سمت پلتفرم‌های خارجی گرایش پیدا کرده‌اند، ادامه داد: البته فعالیت در این حوزه و ارائه خدمات در اینبخش به طور حتم امکان‌پذیر است اما با زور و اجبار و الزام محقق نمی‌شود.

 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۹۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما