۰

نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید ۱۳

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰
نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید ۱۳
نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید ۱۳

آی‌تی‌من- گوگل همیشه برای نامگذاری نسخه جدید اندروید به سراغ اسامی شیرینی‌ها می‌رود و امسال نام تیرامیسو را انتخاب کرده است.
 
تغییرات اندروید ۱۳
برای شروع بررسی تغییرات اندروید ۱۳ بهتر است ابتدا با ویژگی‌های ظاهری این نسخه جدید شروع کنیم.

اگر از کاربران قدیمی اندروید باشید، قابلیت Nearby Share را به یاد دارید. یک ویژگی بسیار کاربردی که با تکیه بر بلوتوث و Wifi Direct وظیفه انتقال داده‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بر عهده داشت. از امکانات اندروید ۱۳ که انتظار می‌رود در سال میلادی جاری عرضه شود، انتقال دیتا و البته متصل شدن به تمامی گجت‌های هوشمند و Homepod توسط Tap To Transfer است که هنوز مشخص نیست که از کدام سخت افزار جهت ایجاد اتصال با سایر دستگاه‌ها استفاده خواهد کرد، اما بدون شک شاهد یکی از سریع‌ترین روش‌های انتقال دیتا خواهیم بود. یکی از انتخاب‌های گوگل برای انتقال دیتا، UWB است که در ادامه این روش ارتباطی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
Opt-In Notification
یکی از برجسته‌ترین برتری‌های اندروید نسبت به Ios همواره در بخش نمایش اعلان‌ها بوده است، اما جای خالی یک قابلیت Ios اندروید به خوبی حس می‌شود، و آن Ask For Permission جهت نمایش Notifications هست، به عنوان مثال هنگامی که اپلیکیشنی را بر روی دستگاه خود نصب کنید، پس از اولین بار که این برنامه را اجرا شود، شما باید اجازه دسترسی ارسال اعلان را بدهید و حق انتخاب خواهید داشت که آیا این برنامه قابلیت نمایش اعلان‌ها را داشته باشد یا خیر. گوگل با ارائه این ویژگی اندروید ۱۳ مشکل نوتیفیکیشن‌ها را برطرف خواهد کرد تا دیگر برای غیر فعال کردن Notifications برنامه‌های مختلف نیازی به مراجعه به تنظیمات نداشته باشید.
QR Code Scanner
با توجه به اینکه امروزه اهمیت QR کد‌ها از هیچ یک از کاربران پوشیده نیست، یکی دیگر از تغییراتی که در این نسخه انتظار می‌رود مشاهده کنیم، تعبیه شدن یک آیکون اختصاصی برای QR Code Scanner در قسمت کنترل سنتر است. به کمک این قابلیت اندروید ۱۳دیگر نیازی به باز کردن دوربین گوشی نخواهید داشت و فقط کافیست آیکون QR کد را لمس کنید تا اسکنر گوشی شما فعال شود.
Panilingual Pre-app Language
یکی از مشکلاتی که در تمامی سیستم عامل‌ها مشترک بوده، این است که قادر به استفاده از دو زبان به صورت هم زمان در تلفن همراه خود نخواهید بود، اما در این نسخه پیش بینی می‌شود که علاوه بر زبان اصلی گوشی، شما توانایی استفاده از زبان دوم را نیز خواهید داشت؛ به عنوان مثال زبان اصلی گوشی شما اگر انگلیسی باشد و نیاز به داشتن زبان فارسی برای استفاده از برنامه‌هایی مانند بانک، کتاب الکترونیک و… داشته باشید جای نگرانی نیست و به لطف همین ویژگی اندروید ۱۳ به آسانی دو زبان مد نظر خود را در کنار هم خواهید داشت.
Battery Measure
شایعاتی درباره بهبود میزان شارژ‌دهی گوشی‌ها نیز با این نسخه در سراسر دنیای وب منتشر شده است. طبق اخبار منتشر شده، گفته می‌شود تمرکز جدی گوگل در این بخش، بستن برنامه‌هایست که در پس زمینه فعال می‌مانند. از جمله ویژگیهای اندروید ۱۳ که این وظیفه را بر عهده خواهد داشت، Phantom Process Killer  نام دارد. با بسته نگه داشتن اپلیکیشن‌های فعال، بدون شک میزان شارژدهی باتری به مقدار زیادی بهینه‌سازی خواهد شد و علاوه بر بهبود عملکرد و سلامت باتری، از افت سرعت گوشی نیز جلوگیری خواهند شد.
UWB
یکی از نوآوری‌هایی که بسیاری از کابران منتظر رونمایی آن هستند، Ultra Wide Band است. ساده‌ترین تعریفی که می‌شود از این قابلیت کرد این است که به شما این امکان را خواهد داد تا از اسمارت فون خود حتی به جای کلید ماشین استفاده کنید و یا گجت‌های گمشده خود را پیدا کنید.  پیش‌تر راجع به قابلیت Tap To Transfer صحبت شد که وظیفه انتقال دیتا را بر عهده خواهد داشت و باید اضافه کرد که، احتمال استفاده از UWB در انتقال دیتا نیز وجود خواهد داشت.
Bluetooth Low-energy Audio
بارها پیش آمده است که شارژ گوشی شما رو به اتمام باشد، اما نیاز به روشن نگه داشتن بلوتوث داشته باشید و گوشی شما در حال پخش موسیقی از طریق بلوتوث باشد، در این شرایط افت کیفیت صدا به خوبی احساس می‌شود. یکی از بهترین قابلیت‌های اندروید ۱۳ جهت گوش دادن به موسیقی با شارژ بسیار کم همین ویژگی‌ست که حتی در کمترین درصد‌های شارژ نیز از Google Hearing Aid Protocol‌ها پیروی خواهد کرد و دیگر خبری از افت کیفیت نخواهد بود. فراموش نکنید جهت استفاده از این قابلیت، گوشی شما باید سخت‌افزار نسبتاً قدرتمندی داشته باشد و شاید گوشی‌های ارزان قیمت اندرویدی از Bluetooth Low-energy Audio پشتیبانی نکنند.
Home Button Assistant Toggle
شایعاتی وجود دارد که android 13 تمرکز جدی بر روی پیشرفته‌تر کردن Gesture‌ها خواهد داشت و این یعنی کاربران به کمک عملکرد‌های حرکتی متفاوت، از میان‌بر‌های بسیار کاربردی، بهره مند خواهند شد، به عنوان مثال اگر بر روی شبیه ساز دکمه هوم یا Home Button Assistant انگشت خود را برای مدت زمان کوتاهی نگه دارید گوشی قفل شود. کارایی Gesture‌ها برای کاربرانی بیشتر خواهد بود که زمان کافی ندارند و نیاز به دسترسی سریع به انواع بخش‌های گوشی خود دارند. تا زمانی که این نسخه به صورت جهانی عرضه نشود اظهار نظری راجع به Gesture‌های جدید نمی‌توان کرد، اما بدون شک گوگل، کاربران سیستم عامل خود را شگفت زده خواهد کرد.
Output Picker Changes
اگر تجربه استفاده از محیط کاربری Ios را داشته باشید گفتن اینکه در این سیستم عامل به جزئیات توجه زیادی شده را رد نخواهید کرد، به عنوان مثال اگر نوار کنترل سنتر آی او اس را به پایین بکشید و وارد بخش کنترل صدا شوید، گزینه انتخاب خروجی را نیز مشاهده خواهید کرد که به کمک این قابلیت، شما قادر خواهید بود پخش کننده صدا را به عنوان مثال از اسپیکر گوشی به هوم پاد تغییر دهید. در این نسخه نیز به زودی شاهد نسخه پیشرفته‌تر این قابلیت خواهیم بود تا کاربران در کوتاه‌ترین زمان ممکن خروجی فایل صوتی خود را تغییر دهند.
Lockscreen Changes
از دیگر ویژگی‌های اندروید ۱۳ ، Lock Screen است که  دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد که علاوه بر شخصی سازی‌های ظاهری، احتمال وجود Account Switcher در صفحه قفل خواهد بود. اگر این ویژگی‌های اندروید ۱۳ رونمایی شود؛ شما قادر خواهید بود علاوه بر حساب کاربری خود دیگر اکانت‌های مورد نظر خود را نیز در گوشی خود داشته باشید و در هنگام باز کردن قفل گوشی User مورد نظر خود را انتخاب کنید. بدون شک این تغییر، مناسب خانواده‌هایی خواهد بود که از یک تبلت یا اسمارت فون جهت Home Share استفاده می‌کنند، زیرا که به لطف این نسخه هر یک از اعضای خانواده حساب کاربری خود را خواهند داشت.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۹۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما