۰
در نشست کمیسیون صادارت و توسعه بازار بین‌الملل نصر تهران با معاونان وزیر ارتباطات مطرح شد

صنعت بدون صادرات راکد می‌شود

تاریخ انتشار
شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۴
صنعت بدون صادرات راکد می‌شود
صنعت بدون صادرات راکد می‌شود

آی‌تی‌من- در ابتدای این نشست حسین زارعان، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون صادرات با تاکید بر ضرورت ایجاد گفت‌وگو در حوزه بین‌الملل به عنوان اکوسیستمی ‌که دارای 130 شرکت است، گفت: ما به عنوان یک سازمان تشکیلاتی تخصصی، بی‌نسبت با امر سیاست نیستیم و شرایط سیاسی کشور نیز دال مرکزی ذهنمان است؛ چراکه این موضوع شرکت‌ها و پرسنل‌مان را درگیر کرده است. او همچنین به تبعات فنی و بازرگانی اتفاقات اخیر و قطعی اینترنت نیز اشاره کرد.

حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره نصر تهران نیز با تاکید بر اهمیت تعاملات و تبادلات بین‌المللی بیان کرد: در سال جدید دلایلی برای امید بیشتر وجود دارد؛ انتخاب نام سال از سوی رهبری به نام «دانش‌بنیان‌ها»، اقدام برای تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌ها، تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال و ورود تپسی به بازار سرمایه از جمله این دلایل است.

اسلامی با اشاره به اینکه به‌دلیل بسته شدن واتس‌اپ ارتباطات خارجی دچار مشکل شده، گفت: این پیام‌رسان به حوزه بین‌الملل بسیار کمک می‌کند و باید با حساسیت زیاد درباره فیلترینگ آن تصمیم‌گیری می‌شد.

 برای خروج از بازار سازوکار مشخصی نداریم
در ادامه رضا باقری‌اصل، معاون امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به خلق ابزارهای جدید و ایجاد نگرش تسهیلگری در دولت برای کسب‌وکارها تصریح کرد: شکل گیری کارگروه اقتصاد دیجیتال یکی از ابزارهای جدیدی است که در راستای تبدیل ایده‌ها به مصوبات موثر است.

او با اشاره به مصوبه‌ای مربوط به فریلنسرها گفت: این مصوبه یکی از اقدامات مهمی ‌بود که امیدوارم به زودی ابلاغ شود. در حال حاضر معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاون اول رییس جمهور و شخص رییس جمهور باید تاییدیه دهند تا بتوانیم آن را ابلاغ کنیم. البته حدود یک ماه بیشتر فرایند ابلاغ طول نمی‌کشد.

باقری‌اصل خاطرنشان کرد: همچنین طی این مدت در کمیسیون راهبری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال تلاش کردیم مصوباتی به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های اصل ۱۳۸ داشته باشیم. در خصوص اولویت‌های وزارت ارتباطات 9 محور فعالیت تعیین کرده و 9 کمیته نیز تشکیل دادیم.

او با بیان اینکه سه کمیته ارتباطات زیرساخت، تامین مالی سرمایه گذاری و پلتفرم مصوبات خوبی داشتند، تصریح کرد: یکی از فعال‌ترین کمیته‌ها در حال حاضر کمیته سرمایه‌گذاری است. همچنین کمیته داوری دیجیتال نیز چند طرح خوب مثل سند تحول رمز ارزش‌ها دارد. مصوبه تسهیل فضای کسب و کار نیز از مصوبات خوبی بود که در این مدت داشتیم.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه اولویت ما تجاری‌سازی بین‌المللی است، گفت: تلاش می‌کنیم در حوزه تجاری سازی نیز به دست‌آوردهای خوبی با کمک اعضای صنف برسیم.

او با اشاره به اینکه متأسفانه برای خروج از بازار هیچ سازوکار مشخصی نداریم و باید این مشکل را رفع کنیم، افزود: یکی از ضعف‌های ما پیشرفته نبودن در حوزه قانون ورشکستگی است. متاسفانه در چند حوزه هنوز جواب خوبی نگرفته‌ایم که باید تلاش بیشتری کنیم.

باقری اصل ادامه داد: نباید این یک ماه را مبنای کل تصمیم گیری قرار دهیم، اگر انتظار دارید نماینده‌ای از دولت بیاید و پیوسته مشارکت کند، از سمت صنف هم باید تعامل وجود داشته باشد. خوشبختانه من آمادگی و قدرت پیشبرد مسأله را دارم تا هر مصوبه‌ای که تصمیم بگیریم را در سطح اختیارات کارگروه تعامل پذیری در مجلس شورای اسلامی پیش ببرم.

 ضرورت حضور در بازارهای جهانی
در بخش دیگری از این نشست، محمدامین آقامیری، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه اگر صادرات نباشد، صنعت راکد می‌شود، بیان کرد: اگر محصول داخلی در سطح جهانی مقبول نباشد، صنعت راکد و دچار افول می‌شود و امیدواریم بتوانیم صادرات در حوزه آی سی تی را پیگیری کنیم.

او خطاب به حاضران در نشست، گفت: هر کدام از دوستان حرفی دارند بگویند و ما نیز وظیفه داریم بشنویم و مسائل را حل کنیم. محصولات ایرانی ما در حوزه توسعه نرم افزار و برخی حوزه‌های سخت افزاری در حوزه صادرات ظرفیت خوبی دارد. باید سعی کنیم فرصتی ایجاد کنیم تا محصول عرضه شده در بازار بزرگتری ارائه شود.

آقامیری خاطرنشان کرد: اگر دسترسی‌ها بسته است، اعلام کنید تا وزارتخانه این مساله را پیگیری کند. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز می‌تواند مشکلات را تجمیع کند و ما نیز خود را مسوول می‌دانیم که پیگیری کنیم. در حال حاضر کشور از شرایط معمول خارج است و باید سعی کنیم مشکلات را حل کنیم. امیدواریم به کمک صنف بتوانیم از خانواده فاوا حفاظت کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مراکز تجاری در خارج از کشور می‌توانند به عنوان جایگاه هدف برای شرکت‌های آی‌تی باشند، تصریح کرد: ایجاد برنامه‌های تخصصی و پذیرش هیات‌های تجاری و رفتن به بازارهای جهانی از جمله اقداماتی است که در وزارتخانه پیگیر آنها هستیم.

او با اشاره به مشکلات اقتصاد دیجیتال بیان کرد: یکی از معضلات شرکت‌های آی‌تی نداشتن برگه اظهارنامه صادراتی است و وزارتخانه تلاش می‌کند این مساله را نیز پیگیری کند.

بازار دچار مشکل است
در ادامه فرزین فردیس، عضو اتاق بازرگانی نیز با اشاره به تشکیل جلساتی برای دریافت نظرات تشکل‌ها و اصناف و گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: متاسفانه قطعی اینترنت برای فعالان صنعت آی‌تی مشکل ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری در کشور را دچار اختلال کرده است. بدون ارتباط و تعامل معنادار نمی‌توان اقتصاد را به جایی رساند. ما در بخش خصوصی دنبال رانت نیستیم، می‌خواهیم محدودیت‌های اینترنتی برای همه مردم رفع شود.

او ادامه داد: وقتی مشتری دسترسی ندارد، بازار هم نداریم؛ بازار را مردم می‌سازند. بدون مردم بازار مردم معنایی ندارد. 

 دولت دچار فعالیت‌های جزیره‌ای است
روح‌الله استیری، مدیرکل توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه باید به کمک وزارتخانه مستر پلنی در حوزه توسعه بین‌المللی تنظیم کنیم، گفت: متاسفانه از سال‌های ۹۵ و ۹۶که بر این موضوع تاکید کردیم، هنوز این اقدام عملی نشده است.

استیری خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت و وزارتخانه دچار فعالیت‌های جزیره‌ای شده است اما به حد کافی جریان سازی برای این حوزه مهم اتفاق نیفتاده است. لذا اهمیت دارد که برنامه مشخصی داشته باشیم.

او با اشاره به اقدامات فعلی معاونت علمی و فناوری تصریح کرد: در مسیر حل مشکلات شرکت‌هایی که در حوزه آی تی ذیل کمیته ماده نوزده و پنج سازمان توسعه تجارت قرار می‌گیرند، اقداماتی انجام دادیم.

او ادامه داد: اتاق بازرگانی چندین سال به دنبال صدور پروانه صادراتی برای شرکت‌های آی تی بود که تا حدی سازمان توسعه تجارت در این مورد در حال همراهی بوده است. به اعتقاد من وزارت ارتباطات باید تلاش کند تا از کارهای جزیره‌ای و پراکنده بکاهد.

 انعقاد 30 قرارداد در ونزوئلا
حسین ملازاده، دبیر ستاد فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست با اشاره به اینکه تاکنون جلسات زیادی با دغدغه صادرات داشتیم اظهار داشت: ایجاد نگاه منطقه‌ای و بین‌المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و ما اعتقاد داریم که بومی‌سازی بدون این نگاه معنایی ندارد.

او با اشاره به اینکه طی این مدت گواهینامه‌های صادراتی در حوزه آی‌تی را پیگیری کردیم، بیان کرد: خوشبختانه توانستیم بالغ بر 30 قرارداد با شرکت‌های آی‌سی‌تی در ونزوئلا و 20 قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری ببندیم. دوستان وزارت نفت ونزوئلا به ایران آمدند و با شرکت‌های حوزه آی‌سی‌تی که در سفر بودند، جلساتی برگزار کردیم. امیدواریم بتوانیم تا سه ماه آینده 12 قرارداد هم با کشورهای ونزوئلایی ببندیم.

 فراخوان احصای مشکلات
علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر نصر تهران در این نشست با تاکید بر تعاملات صنف و اتاق بازرگانی گفت: اگر دولت بتواند علاوه بر بسته‌های تشویقی در حوزه صادرات برای حوزه اقتصاد دیجیتال مکانیزمی ‌برای تضمین سرمایه برای شرکت‌های صادراتی داشته باشد، کمک بسیاری خواهد داشت.

او همچنین به اهمیت استفاده دولت از ظرفیت کارشناسی در سازمان نظام صنفی اشاره کرد.

در بخش دیگری از این نشست، برخی از اعضای کمیسیون صادرات و توسعه بازار بین‌الملل برخی مشکلاتی که با آن مواجه هستند را طرح کردند. از جمله افزایش مهاجرت نیروی کار و ارسال دعوت‌نامه برای شرکت‌ها، نبود تعریف مشخص حقوقی برای پیام‌رسان‌ها، وجود نداشتن شرایط لازم برای پیام‌رسان‌های داخلی برای جلب اعتماد عمومی‌و شرکای خارجی و مشکلات شرکت‌ها در حوزه نیروی انسانی.

همچنین حاضران پیشنهاداتی همچون ایجاد دیتا دیکشنری برای پتانسیل‌های صادراتی شرکت‌ها و لزوم تلاش دولت برای جلوگیری از فیلترینگ واتس‌اپ ارائه کردند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۰۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما