۰
وزیر ارتباطات:

ماهواره ناهید ۱ به زودی پرتاب می‌شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۸
ماهواره ناهید ۱ به زودی پرتاب می‌شود
ماهواره ناهید ۱ به زودی پرتاب می‌شود

آی‌تی‌من-  این ماهواره، بهمن سال ۱۳۹۵ در مراسم روز فناوری فضا رونمایی شد. ناهید ۱ برای اولین بار در کشور، در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده و ماموریت‌های آن در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است.

ماهواره ناهید۱ راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است و فناوری‌های به کار گرفته شده در آن، پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است.

رسیدن به دانش فنی ماهواره‌های مخابراتی زمین آهنگ از دیرباز از آرمان‌ها و اهداف ملی کشور بوده است. اما پیچیدگی‌های فنی و تکنولوژیکی بسیار زیادی پیش روی توسعه چنین فناوری قرار داشته است. از آنجا ‌که توانمندی‌ها و تجربیات موجود کشور در زمینه طراحی، ساخت و پرتاب ریزماهواره‌های آزمایشی در مدار LEO(مدار پایینی زمین) بوده، ماهواره ناهید۱ راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است.

باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار، تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی، ماموریت‌های اولیه ماهواره ناهید ۱ است.

فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیزم‌های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش‌های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن، از اهداف ثانویه پروژه ناهید است.

طراحی، ساخت و تست پین پولر رهایش آرایه‌های خورشیدی، ساخت پنل‌های خورشیدی با سلول‌های گالیم آرسنایدی، ساخت محموله مخابراتی باند K، توسعه داده پردازی ماهواره با قابلیت افزونگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تصویربرداری با سرعت و نرخ فشرده سازی بالا مطابق شرایط لینک مخابراتی و نرم‌افزار تخمین نرخ گسترش پانل‌ها از جمله دستاوردهای این ماهواره مخابراتی است.

سری ماهواره‌های «ناهید» ماهواره‌های مخابراتی هستند که در کشور توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده‌اند. اکنون هفت ماهواره در صف پرتاب یا در مرحله تکمیل شدن فرآیند ساخت قرار دارند. نمونه دوم ماهواره «ظفر» ساخته شده و دانشگاه «علم‌و صنعت» طبق قراردادی که دارد متعهد است در مدت کوتاهی با نصب و آزمایش محموله سنجشی مربوط به ماهواره، نمونه دوم ماهواره را تکمیل و به سازمان فضایی تحویل دهد. ماهواره دیگر، نمونه دوم ماهواره «پارس ۱» است که یک ماهواره از کلاس مینی و با قابلیت‌های بسیار خوب در این کلاس به حساب می‌آید و در حال آماده شدن برای پرتاب است. 
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۰۲۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما