۰

۳ رویکرد کوچاندن کسب‌وکارها به پلت‌فرم‌های داخلی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۴
۳ رویکرد کوچاندن کسب‌وکارها به پلت‌فرم‌های داخلی
۳ رویکرد کوچاندن کسب‌وکارها به پلت‌فرم‌های داخلی

آرش راهی
در این راستا به‌نظر می‌رسد این نوع حمایت از کسب‌وکارها برای کوچ به پلت‌فرم‌های داخلی یک گام رو به جلو ولی ناکافی است و باید حمایت‌ها به‌سمت تقویت "زیرساخت‌های پلت‌فرم‌های داخلی" هدایت شود، در این بین نگاه‌های مختلفی در خصوص در این بسته تشویقی وجود دارد.

بر اساس نگاه اول، بسته حمایتی کسب‌وکارهای اینترنتی که از سوی دولت ارایه شده، یک گامی‌هرچند کوچک اما رو به جلوست. اقدامی‌که دولت در حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی آغاز کرده است، می‌تواند توسعه بیابد و مطابق با درخواست‌های کسب‌وکارهای داخلی صورت بگیرد و آنها را برای کوچ به پلت‌فرم‌های داخلی تشویق کند. 

شاید این بسته برای کسب‌وکارهای مجازی که روی پلت‌فرم‌های خارجی مانند اینستاگرام، واتس‌آپ و تلگرام فعالیت می‌کردند، مطلوب نباشد، چراکه باید زیرساخت‌های پلت‌فرم‌های داخلی هم ارتقا یابد، اگر زیرساخت‌ها از نظر فنی، اینترنت و… ارتقا یابند و 5 تا 10 درصد از کسب‌و‌کارهایی که روی پلت‌فرم‌های خارجی فعالیت می‌کردند هم به بستر داخلی مهاجرت کنند، فضای چالشی اخیر اندک اندک شکسته می‌شود.

البته باید توجه داشت که از پلت‌فرم‌های خارجی خواسته‌ایم که مانند دیگر کشورها نماینده‌ای هم در کشور ما داشته باشند تا اگر مشکلات امنیتی، تبهکاری و… برای کشور و مردم در این پلت‌فرم‌ها پیش آمد بتواند کمک کند، اما آنها هنوز به این درخواست پاسخ مثبت نداده‌اند.

این درحالی است که نگاه دوم تأکید دارد که بسته حمایتی‌ای که دولت ارایه داده است مشوق‌های خوبی برای مهاجرت کسب‌وکارهایی که در پلت‌فرم‌های فیلترشده خارجی فعالیت می‌کردند، نیست. 

توجه داشته باشیم کسب‌وکارهایی که روی پلت‌فرم‌های خارجی فعالیت می‌کردند بیمه و مالیات پرداخت نمی‌کردند که دولت می‌خواهد آنها را معاف از مالیات و بیمه کند، بر این اساس دولت بهتر است به‌جای پرداختن به چنین مشوق‌های غیرجذاب، پلت‌فرم‌های داخلی را از نظر اینترنت، سرور و… توسعه دهد تا آنها زیرساخت‌های خود را از نظر فنی ارتقا دهند تا کسب‌وکارهای داخلی خود با رغبت و میل به این پلت‌فرم‌ها مهاجرت کنند.جدای از دو نگاه مذکور، برخی از صاحب‌نظران تأکید دارند که برای کوچ کسب‌وکارها به پلت‌فرم‌های داخلی، بایستی زمینه حضور حداکثری خدمت‌گیرندگان (مردم) در این فضا فراهم شود، بر این اساس اگر مردم و کاربران به فضای اینترنت داخلی متمایل شوند، به‌طور حتم کسب‌وکارهای اینترنتی نیز بی‌درنگ به‌سمت پلت‌فرم‌های داخلی متمایل خواهند شد. 

نکته مهم اینجاست که ایجاد انگیزه و زمینه‌سازی برای انتفاع کاربران عادی فضای مجازی شرط حضور حداکثری آنها در پلت‌فرم‌های داخلی است و تا زمانی که زمینه انتفاع اقتصادی کاربران فراهم نشود نمی‌توان انتظار داشت که با مشوقهای غیرواقعی تحولی در ریل‌گذاری فضای مجازی رخ دهد. 
مرجع : تسنیم
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۳۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما