۰
عضو هیات مدیره نصر تهران تشریح کرد:

حمایت‌های قانونی از فریلنسرها

تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
حمایت‌های قانونی از فریلنسرها
حمایت‌های قانونی از فریلنسرها

آی‌تی‌من- آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها در قالب 10 بند مصوب شد تا تسهیلات ویژه‌ای برای این گروه مانند ایجاد پایگاه برای اعتبارسنجی آزادکاران، دستورالعمل بیمه تامین اجتماعی و تسهیلات دیگر در نظر گرفته شود. طبق این آیین نامه، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور موظف شده با همکاری وزارت ارتباطات، معاونت علمی ‌و فناوری رئیس جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به منظور ایجاد بستر حمایتی و ارتقای مهارت‌های فعالان حوزه آزادکاری در سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به ایجاد پایگاه ثبت اطلاعات آزادکاران اقدام کند.

 جذابیت فریلنسری رو به افزایش است
محمدرضا قلعه‌نوی، عضو هیأت مدیره و رئیس رسته خدمات فناوری اطلاعات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این‌باره گفت: با توجه به دغدغه‌های آزادکاران در مواردی همچون بیمه، سازوکار تبادلات مالی و ارزی و سایر تسهیلات مورد نیاز این حوزه بر آن شدیم تا در یکی از کمیته‌های ذیل کارگروه اقتصاد دیجیتال با عنوان توسعه آموزش و مهارت سرمایه انسانی این موضوع نیز مد نظر قرار گیرد. نتیجه این تلاش به یک مصوبه حمایتی ختم شد که در قالب آن، یک سری مشوق‌ها برای آزادکاران در نظر گرفته شده است.

قلعه نوی ادامه داد: از مجموع 3.5 میلیارد نیروی کار در جهان 1.1 میلیارد یا 35 درصد را فریلنسرها تشکیل می‌دهند و پیش بینی می‌شود که تا سال 2025 این میزان به 50 درصد برسد. پس عملا با جامعه ای بزرگ توام با نیازها و دغدغه‌های جدید مواجهیم. در همین راستا قدم اول به رسمیت شناختن این حوزه به عنوان یک کسب و کار بود که بر اساس تصویب این آیین نامه محقق شده است.

 فریلنسرها می‌توانند به فعالیت معمول خود ادامه دهند
به گفته رئیس رسته خدمات و فناوری اطلاعات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، این آیین نامه تنها یک بسته حمایتی است و قرار نیست اگر فریلنسری وارد این فضا نشد دیگر نتواند به فعالیت خود ادامه دهد. اگر فریلنسری در این پایگاه ثبت نام نکند تنها از مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی مطرح شده همچون بیمه و تسهیلات و... برخوردار نخواهد شد ولی منعی برای ادامه فعالیت این قشر در کشور نیست و همچنان می‌تواند از طرق مختلفی همچون پلتفرم‌های آزادکاری، رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها، تبلیغات آنلاین، دوستان و اطرافیان و سایر روش‌ها پروژه‌ها و مشتریان خود را بیابند.

قلعه نوی ادامه داد: بر اساس ماده 3 این آیین نامه آزادکاران با ثبت نام در این پایگاه می‌توانند از مزایای ارائه خدمات مشاوره یا کارشناسی در سطح معاملات کوچک و متوسط (تا سقف یک میلیارد) به دستگاه‌های اجرایی بهره‌مند شوند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: یکی از دلایل مهاجرت آزادکاران به خارج از کشور به خصوص کشورهای همسایه فقدان سازو کارمشخص در خصوص تبادلات مالی و ارزی است که در صورت تحقق ماده 4 این آیین نامه یکی از دغدغه‌های بزرگ آزادکاران رفع خواهد شد. در این راستا پیشنهاداتی نیز وجود دارد که می‌توان در جلسات مشترک با بانک مرکزی از سوی سازمان نظام صنفی ارائه کرد.

 آمار دقیقی از فریلنسرها در دست نیست
قلعه نوی با بیان اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان مسئول اصلی ساماندهی آزادکاران حوزه اقتصاد گیگ مطرح شده، گفت: قاعدتا ایجاد این پایگاه در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت خواهد گرفت. در قالب این پایگاه می‌توان آمارهایی نزدیک به آمار پایگاه‌های جهانی فریلنسرها داشت تا در طی سال‌های آتی و در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال بتوان چتر حمایتی منسجم و منطبق بر نیازهای آزادکاران و در ادامه کوچ نشینان دیجیتالی ارائه کرد.

او تاکید کرد: بر اساس بازخورد روزهای گذشته در بین آزادکاران این نگرانی وجود دارد که اگر در این پایگاه ثبت نام نکنند، ادامه فعالیتشان با موانعی روبرو خواهد شد که لازم است این اطمینان به آنها داده شود که چنین چیزی نیست و آزادکاران در صورت عدم ثبت نام در این پایگاه نیز می‌توانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

این فعال حوزه فناوری اطلاعات افزود: یکی دیگر از مزایای ایجاد پایگاه ثبت اطلاعات و ساماندهی آزادکاران در سازمان نظام صنفی که به نوعی تنها تشکل صنفی بخش خصوصی دارای رکن اشخاص حقیقی است این است که می‌تواند به عنوان نهادی بی طرف و با استفاده از ظرفیت شورای انتظامی‌و مرکز داوری خود نسبت به رفع مشکلات و دعاوی آزادکاران در قبال کارفرمایشان و بالعکس نقش آفرینی نماید.

 اینترنت طبقاتی در راه است؟
قلعه نوی گفت: در یکی از بندهای این مصوبه شائبه اینترنت طبقاتی مطرح شده است. ضمن رد برداشت مطرح شده تنها به یک جمله می‌توان بسنده کرد: هدف از طرح و تصویب ماده 8 قطعا اینترنت طبقاتی نبوده است و شاید اگر این آیین نامه در زمان مناسب‌تری منتشر می‌شد چنین برداشتی صورت نمی‌گرفت.

او در پایان اظهار امیدواری کرد با ایجاد پایگاه نامبرده از سوی سازمان نظام صنفی و همچنین اجرای سایر مواد این آیین نامه توسط دستگاه‌های اجرایی در زمان مقتضی و به صورت مناسب، جامعه آزادکاران از نتایج مثبت این آیین نامه به نحو مطلوبی بهره‌مند شوند.

 
کد مطلب : ۲۸۰۳۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين