۰
رییس کمیسیون سلامت الکترونیکی نصر تهران مطرح کرد:

مشکلات جدی «پلتفرم‌های آنلاین سلامت»

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۴
مشکلات جدی «پلتفرم‌های آنلاین سلامت»
مشکلات جدی «پلتفرم‌های آنلاین سلامت»

آی‌تی‌من-  ناصر شاکر حسینی با اشاره به اینکه سرویس نسخه‌نویسی در چند محیط ارائه می‌شود، گفت: این محیط‌ها شامل سازمان‌های بیمه‌گر از جمله تامین اجتماعی و بیمه سلامت، نرم‌افزارهای کاربردی شرکت‌های حوزه سلامت الکترونیکی و سرویس‌دهندگان استارتاپی حوزه سلامت است.
او درباره مشکلات نرم‌افزارها و خدمات بخش خصوصی در حوزه سلامت در پی اختلال اینترنت، بیان کرد: پرتال‌های سازمان‌های بیمه‎گر چون از شبکه انتقال داده داخلی موسوم به اینترنت ملی استفاده می‌کنند، در زمان قطعی اینترنت مشکل نداشتند. کاربران نرم‌افزار و خدمات بخش خصوصی که عمدتاً از طریق اینترنت خدمات نسخه را ارائه می‌کنند، مشمول محدودیت‌های ناشی از اختلال در اینترنت شدند.

شاکرحسینی ادامه داد: به دلیل اینکه اینسپکشن برخی پکت‌های شبکه از طریق واکاوی درخواست‌های DNS است و اینکه بنا به دلایل نامعلوم برخی DNSهای معروف مثل گوگل غیر قابل دسترسی می‌شدند، کاربران ما امکان دستیابی به دامنه‌ها را از دست داده و سرویس نسخه نیز مختل می‌شود.
رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سلامت الکترونیکی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه فعلاً اکثر قریب به اتفاق سرویس‌دهندگان پزشکی از پورتال‌های دو سازمان بیمه‌گر اصلی برای سرویس نسخه استفاده می‌کنند، تصریح کرد: اکنون سرویس نسخه با اختلال جدی و بحران مواجه نشده است.

او افزود: از نظر وارد آمدن ضرر و زیان به تامین‌کننده خدمات نسخه الکترونیکی هم جای نگرانی چندانی وجود ندارد، اکثر تامین‌کنندگان خدمات نسخه الکترونیکی در بخش خصوصی، این خدمات را به طور رایگان تامین می‌کردند و اختلال در اینترنت و از دست دادن کاربر، برایشان موجب زیان مالی نشده است. فقط همکارانی که در انتخاب راهکار “رایگان”، به افزایش تعداد کاربران به عنوان انباشت سرمایه در آینده کسب‌وکارشان می‌نگریستند، در جریان اختالات اینترنت و رانده شدن اجباری مشتریان به پرتال‌های سازمان‌های بیمه‌گر، بسیاری از این مشتریان را از دست دادند.

 پرونده الکترونیکی سلامت از ارکان مهم دولت الکترونیکی
شاکرحسینی با بیان اینکه «پلتفرم‌های آنلاین سلامت» افزون بر اشکالات ناشی از محدودیت اینترنت، با مشکلات جدی‌تری در حوزه ضوابط و مقررات خدمات دورا پزشکی مواجه‌اند، تاکید کرد: علیرغم این محدودیت‌ها، این سرویس‌دهندگان در دوران شیوع کرونا، خدمات شایانی به نظام درمان کشور کردند و با تفوق نیازهای عینی جامعه به قوانین و مقررات، موقعیت قابل اعتنایی در نظام درمان کشور یافتند. در حال حاضر با همگرایی و همکاری نهادهای ذیربط و ذینفع از جمله کمیسیون سلامت الکترونیکی سازمان، ضوابط و مقررات حاکم بر این حوزه در حال تدوین است.

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سلامت الکترونیکی با تاکید بر اینکه تحقق برنامه‌های سلامت الکترونیکی به ویژه پرونده الکترونیکی سلامت از ارکان مهم دولت الکترونیکی و از اهداف کلان نظام در برنامه‌های توسعه است، گفت: این امر تابع سیاست‌های دولت‌ها نیست. با توجه به ملاحظات بسیار، از جمله اهمیت امنیت اطلاعات سلامت شهروندان و برخی موانع عملیاتی دیگر، توسعه کاربری فناوری اطلاعات در حوزه سلامت در قیاس با سایر حوزه‌ها از سرعت مطلوب برخوردار نبوده است و نسبت به اهداف برنامه‌های چهارم و پنجم و ششم توسعه عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که امیدواریم با همکاری تمام نهادی مسوول در برنامه هفتم توسعه جبران شود.

شاکرحسینی ادامه داد: به لحاظ زیر ساخت، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل اعتنا و اتکایی برای تحقق اهداف توسعه‌ای حوزه سلامت الکترونیکی در کشور تدراک دیده شده است. شرکت‌های حرفه‌ای و مجربی هم برای تامین نیازهای نظام سلامت کشور در صحنه حضور دارند. با توجه به اهمیت این موضوع، در کمیسیون بهداشت و درمان این دوره مجلس شورای اسلامی، کمیته ویژه‌ای برای سلامت الکترونیکی تشکیل شده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: این کمیته به طور مستمر با نخبگان و فعالان این حوزه در ارتباط است و مصمم به ایفای نقش موثر تقنینی و نظارتی در حوزه سلامت الکترونیکی است. کمیسیون سلامت الکترونیکی سازمان در ارتباط مستمر با همه این ارکان می‌کوشد به وظایف خود در چارچوب اهداف کلان توسعه‌ای کشور و تامین منافع متقابل ذینفعان حوزه سلامت الکترونیکی عمل کند.
 
کد مطلب : ۲۸۰۳۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما