۰

سقوط ۴۰۰ میلیارد دلاری ارزش صنعت فناوری اروپا

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۲
سقوط ۴۰۰ میلیارد دلاری ارزش صنعت فناوری اروپا
سقوط ۴۰۰ میلیارد دلاری ارزش صنعت فناوری اروپا

آی‌تی‌من- بررسی شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر«اتومیکو» نشان داد مجموع ارزش شرکت‌های فناوریعمومی ‌و خصوصی در اروپا، از ۳.۱ تریلیون دلار در اواخر سال ۲۰۲۱، به ۲.۷ تریلیون دلار سقوط کرده است. نرخ‌های بهره بالاتر، جنگ در اوکراین و کاهش نیروهای بااستعداد، از جمله دلایل این کاهش بوده است.

فشار بازار، شماری از شرکت‌های سرشناس اروپا را وادار کرد تامین مالی بسیار پایین‌تر از ارزش بسیاربالایی که زمانی داشتند، داشته باشند. به عنوان مثال شرکت پرداخت سوئدی کلارنا بانک، ۸۰۰ میلیون دلار با ارزش ۶.۷ تریلیون دلار، جذب کرد که در مقایسه با ارزش ۴۶ میلیارد دلار این شرکت در سال ۲۰۲۱، افت ۸۵ درصدی نشان می‌دهد.

به گفته یکی از شرکای اتومیکو، اکوسیستم فناوریاروپایی با چالش برانگیزترین فضای اقتصادکلان از زمان بحران مالی جهانی روبه‌رو شده است.

طبق آمار گردآوری شده از ۴۱ کشور، تامین مالی توسط صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر در اروپا، امسال به ۸۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که در مقایسه با ۱۰۰ میلیارد دلار که در سال ۲۰۲۱ جذب شده بود، ۱۸درصد کاهش داشته است.

شمار شرکت‌های جدیدی که ارزش آنها یک میلیارددلار یا بیشتر بوده است، در سال میلادی جاریکاهش پیدا کرد و به ۳۱ شرکت، در مقایسه با ۱۰۵شرکت در سال ۲۰۲۱ رسید.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود این چالش‌ها، اتومیکو متوجه شد که اهالی این صنعت اشتیاق خود را حفظ کرده‌اند. در نظرسنجی از موسسان و سرمایهگذاران اروپایی، ۷۷ درصد اعلام کرد درباره آیندهصنعت فناوری اروپا، اشتیاق بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۱ دارند.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۰۴۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما