۰

افزایش تعرفه واردات گوشی صرف میکروالکترونیک می‌شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۵
افزایش تعرفه واردات گوشی صرف میکروالکترونیک می‌شود
افزایش تعرفه واردات گوشی صرف میکروالکترونیک می‌شود

آی‌تی‌من-  در بند ط تبصره ۷ بودجه مقرر شده است که حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه خارجی بالای ۶۰۰ دلار به ۱۵ درصد افزایش یابد و منابع حاصل از آن صرف حمایت از توسعه زیرساخت‌های صنعت میکروالکترونیک شود.

در بند «ط» تبصره ۷ آمده است: حقوق ورودی رویه تجاری واردات گوشی‌های تلفن همراه خارجی بالای ۶۰۰ دلار برابر ۱۵ درصد تعیین می‌شود، واردات گوشی در سایر رویه‌ها به مآخذ دو برابر محاسبه و دریافت خواهد شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) مکلف است منابع حاصل از اجرای این حکم را به ردیف درآمدی ۱۱۰۴۱۰ واریز تا صرف حمایت از توسعه زیرساخت‌های صنعت میکروالکترونیک شود. واردات این کالاها از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی، نیز مشمول این حکم می‌شود.

مسوولیت تقسیم کار نهادی وظایف و راهبری تحقق اهداف این بند بر عهده کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت قرار دارد.

 پیش بینی درآمد 1020 میلیارد تومانی 
در بخش مالیات واردات لایحه بودجه در جدول شماره ۵ درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی مالی بر حسب قسمت، بخش، بند، اجزا در سال ۱۴۰۲ برای موضوع حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل ساخته شده خارجی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار میزان ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال درآمد در نظر گرفته شده است.

 در بازار موبایل چه اتفاقی خواهد افتاد
با توجه به انتشار این خبر و افزایش تعرفه واردات گوشی، به نظر می‌رسد باید منتظر افزایش قیمت‌ها در همه رده‌ها باشیم.

افزایش دو برابری تعرفه واردات، یعنی هرج و مرج بیشتر در بازار موبایلی که هم‌اکنون همین گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به شکل قاچاق وارد و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند. حالا تصور کنید که تعرفه واردات هم بیشتر شود.

بر این أساس قطعا یک سری واردات تا پیش از اعمال تعرفه‌های جدید صورت گرفته و خواهد گرفت و پس از اعمال تعرفه‌های جدید افزایش قیمت‌ها مشمول گوشی‌هایی می‌شود که پیشتر وارد کشور شده و داخل انبارها احتکار شده است.

به این ترتیب همانند سال ۸۶ که یک‌باره تعرفه واردات گوشی از ۴ به ۶۰ درصد رسید و عده‌ای یک شبه راه چند ساله را رفتند و رقم‌های نجومی به جیب زدند، این اتفاق دوباره تکرار می‌شود و باید منتظر اتفاقات بدتری در بازار گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار باشیم. البته پیش‌بینی ما این است که این افزایش قیمت‌ها مشمول گوشی‌های دیگر هم خواهد شد.

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که از چه زمان افزایش تعرفه واردات اعمال و قیمت‌های نجومی را در بازار شاهد خواهیم بود.
 
کد مطلب : ۲۸۰۶۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما