۰
برای اجرا نکردن قانون به‌کارگیری ایثارگران در شرکت مخابرات

وزیر ارتباطات اولین کارت زرد را دشت کرد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۹
وزیر ارتباطات اولین کارت زرد را دشت کرد
وزیر ارتباطات اولین کارت زرد را دشت کرد

آی‌تی‌من- در جلسه علنی روز قبل مجلس شورای اسلامی‌سوال عباس مقتدایینماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی‌از عیسی زارع پور وزرارتباطات در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در ابتدا حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس سوال مقتداییاز زارع‌پور را در صحن مجلس قرائت کرد.

لطفی در تشریح سوال مقتدایی گفت: خلاصه سوال این است که دلیلعدم تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات چیست؟

• زارع پور: مخابرات شرکت دولتی نیست
عیسی زارع‌پور در پاسخ به این سوال بیان کرد: ما در وزارت ارتباطات پس از تصویب قوانین برای تبدیل وضعیت ایثارگران اقدامات گسترده‌ای را شروع کردیم و در بخش‌های مختلف این وزارتخانه تبدیلوضعیت صورت گرفته است، در ۹ دستگاه تابعه وزارتخانه تا به امروز بالغ بر ۲۳۷۳ نفر مشمول قانون شده و تبدیل وضعیت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در وزارت ارتباطات ۹۰ نفر، در شرکت ارتباطات زیرساخت۷۸۸ نفر، در شرکت ملی پست ۷۳۰ نفر، در سازمان فضایی ۴۱ نفر، در پژوهشگاه فضایی ۹۵ نفر، در پست بانک ۳۷۴ نفر و در شرکت پیام ۳۶ نفر که در مجموع بالغ بر ۲۳۰۰ نفر تبدیل وضعیت شدند.

وزیر ارتباطات در ادامه اظهار کرد: اما در خصوص شرکت مخابرات ایران،مساله به گونه دیگری است؛ شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده و دیگر سهامدار عمده آن دولت نیست. طبق قانون تجارت اکنون شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است و بنده به عنوان وزیر ارتباطات دو نقش در برابر این شرکت دارم یکی تنظیم‌گری همه اپراتورها و دیگری پاسخگویی در برابر کوتاهی این شرکت در ارایه تلفن یااینترنت. اما در امور داخلی شرکت مخابرات ایران و عزل و نصب در اینشرکت و به کارگیری نیروی انسانی در آن دولت نقشی ندارد.

زارع پور گفت: در ترکیب هیات مدیره این شرکت تنها یک عضو از طرف دولت وجود دارد که ۲۰ درصد سهام آن در دست دولت است. تصمیمات کلان در این شرکت با نظر سهامدار عمده صورت می‌گیرد و طبق قانون تجارت شرکت مخابرات یک شرکت خصوصی است.

• مخابرات به تکالیف خود عمل نکرد
عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز در این جلسه در سوالیاز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه «علت عدم اجرای قانون در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات از سوی جنابعالیو شرکت مخابرات چیست؟»، با بیان اینکه «بیش از یک‌سال تلاش شد تا موضوع مورد سوال به صحن مجلس نرسد»، اظهار کرد: الان درباره اینکهمخابرات متعلق به چه کسی است صحبت نمی‌کنیم؛ وزیر محترم در جلسات متعددی که داشتیم بر این نکته تاکید می‌کند که مخابرات یکمجموعه خصوصی است و به عنوان وزیر نمی‌توانم یکسری کارها را انجام دهم که ما این را پذیرفتیم.

وی افزود: معتقدیم که یک مجموعه‌ای که بر اساس قانون تکالیفی را بر عهده دارد، به تکالیف خود نسبت به کسانی که باید برای آنها کاری انجام دهد عمل نمی‌کند و در پشت موضوع خصوصی بودن، سنگر گرفته و هرچه پیگیری می‌کنیم به ما می‌گویند که «در دست بررسی است.»

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: موضوع مورد سوال، موضوعی مربوط به سال ۱۴۰۰ است که بر اساس قانون مصوب مجلس شرکت مخابرات بایدنسبت به تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر اقدام می‌کرد که در ابتدا گفتند که انجام نمی‌دهیم؛ من به مجموعه‌های مختلف مکاتبه کردم و در راستای رعایتاخلاق ابتدا در ماه‌های آبان و اسفند به وزیر و رییس جمهوری محترم تذکر دادم و سپس با دستگاه‌های مربوطه نامه نگاری‌هایی انجام دادم و سپس به طرح سوال رسیدم که در پاسخ به من گفته شد که این شرکت خصوصیاست و مشمول قانون مصوب مجلس نمی‌شود.

مقتدایی ادامه داد: از اداره قوانین مجلس درباره موضوع مورد سوال تقاضای اظهار نظر کردم که در پاسخ به من اعلام کردند که این شرکت مشمول بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور قرار گرفته و مکلف است که مشمولینی که در زمان تصویب قانون ۱۴۰۰ بصورت تمام وقت در دستگاه خدمت می‌کنند را با رعایت شرایط قانونی تبدیل وضعیت کند.

وی تاکید کرد: «در دست بررسی است» پاسخی است که همواره به مطالبه، مکاتبات و پرسش من از وزیر ارتباطات داده شده‌ است.

مقتدایی در ادامه تشریح سوال خود گفت: سوال من این است آیا شما کمک کردین آبونمان‌ها اضافه شود و درآمد مخابرات افزایش پیدا کند؟ اینجا حمایت کردید؟ تلاش کردید؟ بعد می‌گویید من اختیار ندارم؟ مردم ایران الان سوال می‌پرسند آقای وزیرارتباطات کمک کرد افزایشقیمت پیدا کند چرا اصرار نمی‌کند قانون اجرا شود؟

وی افزود: آیا از وزیر توقع نیست که اختیارات را برای اجرای قانون به کار بگیرد؟ دوستان می‌گویند که شرکت مخابرات خصوصی است. آیافقط این شرکت است که قانون را رعایت نکرده است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس به تمامه رای به این داد که مخابرات باید به کارش عمل کند. نمایندگانخوزستان و شمال کشور و نمایندگان هرمزگان و بوشهر و خراسان و تاکستان و گیلان می‌گویند از یک مجموعه ای که روحیات اثارگرای در او هست خواهشمی‌کنیم قانون را برای اجرای مصوبات مجلس و رسیدگیبه ایثارگران توجه کند
مقتدایی عنوان کرد: ما جلوی بی قانونی را می‌گیریم. بنا بر این نیتما این است که کسانی که مسالمت آمیز می‌خواهند صدایشان بلند شود را صیانت کنیم. فراکسیون ایثارگران مجلس هم پای این کار بوده و هست و من اعمال ماده 234 برای مستنکفین را مطالبه کردم. اگر اینسوال پاسخ دقیق نگیرد ما ابزارهای دیگری هم در اختیار داریم. از معاون پارلمانی می‌خواهم پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس نیز در ادامه خطاب به مقتدایی گفت: 80 درصد شرکت مخابرات به بخش صخصوص واگذار شده است و 20 آن به وزیر ارتباطات مربوط است. البته وزیر باید از آن‌ها پیگیری کند و یکصحبتی هم در این زمینه شده است. من فکر می‌کنم یک هماهنگیمی‌خواهد.

در ادامه سوال از وزیر به رای گذاشته شد و نهایتاً نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند و او نخستین کارت زرد خود را دشت کرد.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۸۰۶۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين