۰
افزایش تورم و مشکلات اقتصادی موجب شد

کاهش فروش جهانی موبایل رکورد زد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۷
کاهش فروش جهانی موبایل رکورد زد
کاهش فروش جهانی موبایل رکورد زد

آی‌تی‌من- آمار موسسه تحقیقاتی آی دی سی (IDC) نشان داد فروش جهانی تلفن هوشمند در سه ماهه دسامبر سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱، به میزان ۱۸.۳ درصد کاهش یافت و به اندکی بیش از ۳۰۰ میلیون دستگاه رسید. فروش جهانی تلفن هوشمند در کل سال میلادی گذشته، ۱۱.۳ درصد کاهش یافت که ضعیف‌ترین آمار فروش سالانه در یک دهه گذشته بود.

نبیلا پوپال، مدیر تحقیقات در موسسه آی دی سی در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: هیچ وقت چنین کاهش فروش تلفن هوشمند در سه ماهه تعطیلات را مشاهده نکرده بودیم. علاوه بر تورم و ابهامات اقتصادی، قرنطینه کرونا در چین عامل دیگری بود که به صنعت تلفن هوشمند از جمله فروش آیفون اپل ضربه زد. فروش سنگین و تبلیغات در طول این سه ماهه بیشتر از این که به رشد فروش کمک کند، به کاهش موجودی انبار شده شرکت‌های سازنده کمک کرد.

مشکلاتی که در پایگاه تولید اصلی چینی شرکت اپل وجود داشت، نیز روند عرضه آیفون به بازار در سه ماهه دسامبر را مختل کرد. اعتراضات گسترده کارکنان کارخانه فاکسکان در شهر ژنگژو به محدودیت‌های کووید و شرایط زندگی، روند تولید این کارخانه را به مدت چند هفته مختل کرد و با اعتراضات خشونت آمیز در دسامبر به اوج خود رسید.

تلفن هوشمند یکی از بزرگ‌ترین اقلام صادراتی کره جنوبی و منبع مهم درآمد برای ویتنام به شمار می‌رود که سامسونگ الکترونیک، در هر دوی این کشورها، کارخانه‌هایی را اداره می‌کند.

سامسونگ در سه ماهه گذشته، بزرگ‌ترین کاهش سود این شرکت در بیش از یک دهه اخیر را گزارش کرد که عمدتا ناشی از کاهش تقاضا برای نیمه رسانه‌ها بود. نقشی که این شرکت به عنوان تامین کننده بزرگ تراشه حافظه و نمایشگر برای صنعت تلفن هوشمند دارد، باعث شده است از رکود این صنعت آسیب بیشتری ببیند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش دستگاه‌های موبایل همواره معیار سنجش تقاضا برای تراشه‌ها محسوب می‌شود.

بانک توسعه کره پیش بینی کرد فروش تلفن هوشمند کره جنوبی پس از کاهش ۲.۱ درصدی در سال میلادی گذشته، احتمالا امسال تنها ۰.۷ درصد رشد می‌کند.

صادرات تراشه از این کشور احتمالا در سال ۲۰۲۳، به میزان ۹.۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا خواهد کرد و روند بهبودی تقاضا تا پیش از پایان امسال پیش بینی نمی‌شود.

اپل پس از مدت‌ها توانست با عبور از سامسونگ به صدر جدول برترین برندهای بازار موبایل تکیه بزند. شیائومی پس از اپل و سامسونگ در رتبه سوم جای گرفت.

بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقاتی IDC، فروش گوشی‌های هوشمند در فصل تعطیلات ۲۰۲۲ به‌میزان تقریبا ۲۰ درصد افت سالانه تجربه کرد.

افت فروش گوشی به کاهش تقاضا از سوی مشتریان در پی افزایش تورم و مشکلات اقتصادی نسبت داده می‌شود. به ادعای IDC، این نخستین بار در تاریخ است که فروش فصلی گوشی هوشمند تا این حد افت می‌کند.

عملکرد ضعیف در فصل تعطیلات باعث شد حجم عرضه گوشی در سال ۲۰۲۲ به کمترین حد از سال ۲۰۱۳ برسد.

بر اساس گزارش IDC سال گذشته ۱٫۲۱ میلیارد گوشی هوشمند روانه بازار شد، اما برای نخستین بار در تاریخ، حجم عرضه در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۲ نسبت‌به فصل تعطیلات ۲۰۲۱ کاهش یافت.

IDC می‌گوید شرکت‌های فعال در بازار موبایل رویکردی محتاطانه در قبال عرضه دستگاه‌های جدید دارند. در کنار کاهش تقاضا از سوی مردم، گوشی‌های امروزی تا حد زیادی پیشرفت‌های لازم را تجربه کرده‌اند و در نسل‌های جدید قابلیت‌های اضافه زیادی ارایه نمی‌دهند.

IDC می‌گوید مردم در اکثر بازارهای بزرگ ۴۰ ماه از گوشی خود استفاده می‌کنند و سپس سراغ تهیه دستگاهی جدید می‌روند.

سال‌ها است که این ترند در بازار موبایل دیده می‌شود.

اپراتورهای AT&T و ورایزن در سال ۲۰۱۹ هشدار دادند که نرخ ارتقاء محصول به کمترین حد در تاریخ رسیده است.

حجم عرضه تمام برندهای بازار موبایل در فصل تعطیلات افت کرد، اما این اپل بود که توانست پس از مدت‌ها در رتبه نخست قرار بگیرد و از سامسونگ عبور کند.

حجم عرضه گوشی‌های اپل و سامسونگ در بازه زمانی موردبحث ۱۵ درصد پایین آمد. احتمالا نتایج این اتفاق را هفته آینده در گزارش مالی اپل خواهیم دید.

سامسونگ مدتی پیش نسبت‌به کاهش سوددهی واحد موبایل هشدار داده بود.

اپل موفق شد در فصل چهارم ۲۰۲۲ بیش از ۷۲٫۳ میلیون گوشی هوشمند روانه بازار کند و سهم خود را در بازار به ۲۴٫۱ درصد برساند.

این موفقیت اپل در نتیجه عرضه جدیدترین آیفون‌ها است، اما این بار این شرکت توانست بالاترین سهم بازار خود را ثبت کند یعنی 25% از محصولات عرضه شده در بازار.

سامسونگ با 20 درصد در همین بازه زمانی، ۵۸٫۲ میلیون گوشی عرضه کرد، شیائومی با 11 درصد در رتبه سوم با عرضه ۳۳٫۲ میلیون گوشی، اوپو با 10 درصد در رتبه چهارم و vivo با 8 درصد از بازار در رتبه پنجم قرار گرفتند، در حالی که دیگر برندها، همه با هم تنها 26 درصد از فروش را به خود اختصاص داده‌اند، یعنی تقریبا به اندازه سهمی که اپل به تنهایی در این دوره داشته است.

در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2021، سهم اپل 2 درصد، سامسونگ و اوپو 1 درصد، vivo ثابت ماند و شیائومی 2 درصد کاهش یافت. ظاهراً افت شیائومی تا حد زیادی به دلیل چالش‌های پیش آمده در کشور هند است.

اما در مقایسه آنچه که در کل یک سال گذشته است، سامسونگ با 22 درصد از بازار، اپل با 19 درصد و شیائومی با 13 درصد در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. Oppo و vivo هر دو 9 درصد از سهم بازار را داشتند. در مقایسه با سال 2021، سامسونگ و اپل 2 درصد به سهم خود در بازارهای جهانی اضافه کرده‌اند و اوپو 2 درصد از سهم خود را از دست داده، در حالی که شیائومی و vivo تنها 1 درصد کاهش را تجربه‌ کرده‌اند.

برای سال 2023، Canalys “رشد ثابت تا حاشیه‌ای” را برای کل بازار پیش بینی کرده است. به گفته تحلیلگر لی ژوان چیو، گفته می‌شود که فروشندگان با احتیاط به سال جدید نزدیک می‌شوند و سودآوری را در اولویت قرار می‌دهند و با تمام قوا از سهم بازار خود محافظت می‌کنند و این یعنی کاهش هزینه‌ها “برای انطباق با واقعیت جدید بازار” کاهش می‌دهند.

اما باید دید آیا شرکت‌هایی مانند شیائومی و OPPO هم برای کاهش هزینه و افزایش سود به سمت حذف لوازم جانبی از روی گوشی‌های خود می‌روند یا خیر.
 
مرجع : ايسنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۰۶۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين