۰
عضو شورای شهر: چاره‌ای جز قلع و قمع نداریم

جمع‌آوری دکل‌های بی‌مجوز و احتمال کاهش سرعت اینترنت در تهران

تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۴
جمع‌آوری دکل‌های بی‌مجوز و احتمال کاهش سرعت اینترنت در تهران
جمع‌آوری دکل‌های بی‌مجوز و احتمال کاهش سرعت اینترنت در تهران

آی‌تی‌من-با وجود این که توسعه نصب آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی می‌تواند به بهبود آنتن دهی و افزایش سرعت اینترنت در سطح شهرها کمک کند، اما با توجه به آسیب‌هایی که ازدیاد نصب این دکل‌ها برای سلامت شهروندان پدید می‌آورد، محدودیت‌هایی برای نصب دکل‌های مخابراتی در تمام شهرهای جهان وضع شده است و در پایتخت کشورمان نیز این محدودیت‌ها توسط کارگروه صدور مجوز آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی متشکل از نماینده شورای شهر تهران، معاون خدمات شهری شهرداری، معاون شهرسازی شهرداری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری، نماینده وزارت ارتباطات و نماینده سازمان محیط زیست، تعیین می‌شود و اپراتورها باید پیش از نصب دکل‌های مخابراتی از این کارگروه مجوز بگیرند.

بنابراین تمام اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه برای نصب دکل‌های مخابراتی در سطح شهر تهران باید از این کارگروه که زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می‌کند، مجوز بگیرند، اما در سال‌های اخیر تعدادی زیادی دکل بدون طی مراحل قانونی در گوشه و کنار شهر نصب شده است؛ به نحوی که آمارهای کمیسیون ماده صد شهرداری تهران نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰ دکل مخابراتی بدون مجوز در کلانشهر تهران نصب شده‌اند و این کمیسیون نیز حکم قلع و قمع این دکل‌ها را صادر کرده است. 

البته با توجه به نقش مهم این دکل‌ها در بهبود وضعیت آنتن دهی موبایل و سرعت اینترنت همراه در مناطق مختلف تهران، هنوز این حکم اجرا نشده و این مساله به کلافی پیچیده در سطح شهر تهران تبدیل شده است.

با این وجود، تعدد نصب دکل‌های مخابراتی غیرمجاز در سطح پایتخت، موضوعی است که صدای اعضای شورای شهر تهران را نیز درآورده است و مهدی چمران، رییس شورا در صحن علنی پارلمان شهری پایتخت در تذکری تاکید کرده بود «متاسفانه در هر فضایی در تهران دکل مخابراتی نصب شده و شهر ما پر از دکل است، اما در شهرهای دیگر چنین نیست. ما در این صورت ناچار می‌شویم که مصوبه‌ای را تصویب کنیم که دکل‌های بدون مجوز جمع‌آوری شوند.»

در همین راستا، مهدی بابایی، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران درباره چگونگی نصب دکل‌های غیرمجاز در سطح شهر توضیح داد: با وجود این که اپراتورها از قواعد نصب دکل‌های مخابراتی آگاه هستند، اما در برخی موارد، اپراتورها ابتدا دکل‌ها را نصب می‌کنند و بعد برای دریافت مجوز آن در کارگروه صدور مجوز آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی درخواست می‌دهند، البته در این شرایط چون اپراتورها اغلب دکل‌ها را براساس ضوابط تعیین شده نصب می‌کنند، کارگروه برای بیشتر دکل‌ها مجوز صادر می‌کنند، اما بازهم در بعضی موارد، اپراتورها هنگام نصب دکل‌های مخابراتی، ضوابط تعیین شده توسط کارگروه صدور مجوزها را رعایت نمی‌کنند و در چنین شرایطی نیز کارگروه به آن‌ها مجوز نمی‌دهد.وی افزود: وقتی اپراتورها پیش از این که یک دکل مخابراتی را نصب کنند، برای دریافت مجوز آن اقدام نمی‌کنند، ماموران شهرداری‌های مناطق تهران تا قبل از نصب یک دکل روی یک ساختمان، متوجه آن نمی‌شوند و وقتی که دکل نصب‌شده را می‌بینند، به ساختمان مربوطه اخطار می‌دهند و اگر مجوزی برای آن دکل ارایه نشود، پرونده را برای رسیدگی به کمیسیون ماده صد شهرداری ارجاع می‌دهند. در کمیسیون ماده صد نیز چون دکل‌ها مجوز ندارند، اغلب برای آن‌ها رای قلع و جمع‌آوری صادر می‌شود. وجود چنین فرآیندی باعث شده است که در حال حاضر برای صدها دکل مخابراتی در تهران رای قلع صادر شده باشد. دکل‌های بدون مجوز در تمام سطح شهر پراکنده هستند و این طور نیست که صرفا در برخی نواحی یا محلات تهران دکل غیرمجاز وجود داشته باشد.

 تاثیر جمع‌آوری دکل‌های غیرمجاز بر اینترنت
بابایی در پاسخ به این سوال که جمع‌آوری دکل‌های بدون مجوز، چه تاثیری در آنتن دهی موبایل و سرعت اینترنت همراه در مناطق مختلف تهران دارد، گفت: در سطح شهر تهران پوشش تقریبا صد درصدی آنتن دهی وجود دارد و تعداد نقاط کور موجود در پایتخت بسیار محدود است. بنابراین هدف اپراتورها از نصب دکل‌های جدید در سال‌های اخیر بهبود وضعیت آنتن دهی نبوده است، بلکه آن‌ها به دنبال مطلوب نگه داشتن سرعت اینترنت در مناطق مختلف شهر بوده اند؛ بخصوص که در چند سال گذشته بیشترین حجم مصرف اینترنت در تهران مربوط به تلفن‌های همراه بوده است و برای این که سرعت اینترنت همراه با وجود افزایش فشار ناشی از اتصال موبایل‌های بیشتر به آن کاهش نیابد، اپراتورها ناچارند که دکل‌های بیشتری نصب کنند.
نایب رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: صرف نظر از اپراتورهای اصلی تلفن همراه، بعضی اپراتورهایی که دکل‌های بدون مجوز نصب کرده‌اند، صرفا اپراتور اینترنت هستند. بنابراین جمع‌آوری دکل‌های غیرمجاز باعث کم شدن میزان آنتن دهی نمی‌شود، اما ممکن است روی کاهش سرعت اینترنت همراه تاثیر بگذارد. البته شهروندان باید توجه داشته باشند که چاره‌ای جز قلع و قمع دکل‌های غیرمجاز وجود ندارد، زیرا وقتی یک اپراتور بدون دریافت مجوزهای قانونی اقدام به نصب دکل مخابراتی می‌کند، نهادهای نظارتی طبق قانون حکم جمع‌آوری دکل مربوطه را صادر می‌کنند و ماموران شهرداری نیز باید طبق قانون این دکل‌ها را قلع و قمع کنند.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به این که ضوابط نصب دکل‌های مخابراتی به صورت دقیق توسط سازمان تنظیم مقررات، سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست تعیین شده است، اپراتورها حتی در هنگام نصب دکل‌های غیرمجاز، اغلب این ضوابط را رعایت می‌کنند، ولی بازهم دکل‌هایی در سطح شهر مشاهده می‌شود که ضوابط ایمنی و بهداشتی در آن‌ها رعایت نشده است و در این شرایط برای حفظ سلامت شهروندان، حتما باید این دکل‌ها بدون اغماض جمع‌آوری شوند. البته در صورت نیاز ضروری یک ناحیه از شهر به وجود یک دکل مخابراتی، تلاش می‌شود که به جای جمع‌آوری آن دکل، نسبت به جابه‌جایی آن اقدام شود، اما مهم این است که این فرآیند زیر نظر کارگروه صدور مجوز آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی انجام شود.

 کسب درآمد شهرداری از دکل‌های مخابراتی
بابایی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه کسب درآمد شهرداری از نصب دکل‌های مخابراتی در سطح شهر تهران، توضیح داد: شهرداری تهران مبلغ محدودی را برای صدور مجوز دکل‌های مخابراتی دریافت می‌کند که این مبلغ بابت هزینه‌های اعزام کارشناس، نظارت بر نصب دکل‌ها و بازدیدهای بعدی است، اما درآمد اصلی شهرداری از دکل‌های مخابراتی مربوط به اجاره‌بهایی است که بابت نصب دکل‌های مخابراتی در مکان‌های عمومی‌سطح شهر تهران از اپراتورها دریافت می‌کند.

رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران ادامه داد: همان طور که وقتی یک اپراتور هنگام نصب یک دکل مخابراتی روی یک ساختمان خصوصی به آن ساختمان اجاره می‌پردازد، اگر یک دکل در مکان‌های عمومی‌زیر نظر شهرداری مانند بوستان‌های موجود در سطح شهر تهران نصب شود، اپراتورها باید اجاره بهای مربوط به آن دکل را به شهرداری بپردازند. بنابراین دریافت مبلغ محدود برای صدور مجوز دکل‌های مخابراتی، درآمد زیادی را برای شهرداری به همراه ندارد و درآمد اصلی شهرداری بابت نصب این دکل‌ها، ناشی از هزینه‌ای است که برای اجاره بها می‌گیرد.

وی افزود: درآمد شهرداری از اجاره بهای دریافتی بابت نصب دکل‌های مخابراتی در مکان‌های عمومی‌سطح شهر تهران مستقیما وارد خزانه شهرداری می‌شود و ضمن لحاظ شدن در بودجه عمومی‌شهرداری، زیر نظر شورای شهر تهران در موارد مختلف برای توسعه شهر هزینه می‌شود.
 
مرجع : ایلنا
کد مطلب : ۲۸۰۸۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما