۰
همزمان با اعلام استقبال پزشکان اعلام شد!

بسترهای نسخه الکترونیکی و امضای دیجیتال پزشکان فراهم نیست

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۵
بسترهای نسخه الکترونیکی و امضای دیجیتال پزشکان فراهم نیست
بسترهای نسخه الکترونیکی و امضای دیجیتال پزشکان فراهم نیست

آی‌تی‌من- حسین ریاضی افزود: اکنون بیش از ۴۵ هزار گواهی امضای دیجیتال توسط سازمان نظام پزشکی برای پزشکان صادر می‌شود و تقریبا بیش از ۷۰ درصد جامعه پزشکی که مطب فعال دارند و خدمت ارایه می‌دهند نسبت به دریافت گواهی امضا الکترونیکاقدام کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در بحث گواهی امضای دیجیتال پزشکان ،صدور گواهیامضای دیجیتال است که توسط سازمان نظام پزشکی در حال اجرا بوده و با توجه به اینکه تاریخ انقضای گواهی امضا دیجیتال یک یا دو سال است باید پزشکان مجددا درخواست تمدید گواهی امضا داشته باشند.

ریاضی توضیح داد: مهم‌تر از صدور گواهی امضای دیجیتال، کاربردیساز آن است که این موضوع از حیطه سازمان خارج بوده و توسط سامانه‌ها و پنل‌های بیمه‌ای و سازمان‌های بیمه‌گر که رسیدگیالکترونیک به اسناد را انجام می‌دهند یا سازمان‌هایی که با وزارت بهداشت در ارتباط‌ هستند، طبق قانون باید بحث کاربردی‌سازی امضا را بر عهده داشته باشند وعلمیات اجرایی آن را انجام دهند.

وی افزود: بر اساس قانون تجارت الکترونیک برای اسنادپذیری اسناد الکترونیک مفهومی‌به نام امضای دیجیتال در نظر گرفته شده، مجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت زیر ساخت این گواهی را صادر کرده‌اند و دستگاه‌ها بر اساس نیازشان مجوز دریافت می‌کنند.

ریاضی ادامه داد: در حوزه سلامت نیز وزارت بهداشت مجوز مرکز میانی گواهی امضای الکترونیک را در حوزه سلامت پیگیر است و اینزیر ساخت را با تفاهم نامه‌ای که در سال‌های قبل با سازمان نظام پزشکیمنعقد کرده در اختیار سازمان نظام پزشکی کشور قرار داده تا اینسازمان نسبت به صدور بستر برای پزشکان اقدام کند.

مشاور سلامت الکترونیک سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: کاربردی‌سازی گواهی امضا الکترونیک صرفا صدور این گواهی امضا توسط سازمان نظام پزشکی نیست و هنوز سازمان‌های بیمه‌گر بصورتعملیاتی سرویس‌ها و پنل‌های نسخه الکترونیک‌شان را کاربردینکرده‌اند.

به گفته ریاضی، اصلی‌ترین کاربرد امضای دیجیتال، انکار ناپذیرینسخ الکترونیک است و وقتی گواهی امضای دیجیتال در اسناد دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، سازمان بهره بردار مانند بیمه‌هاکه از سند استفاده می‌کنند مطمئن می‌شوند این سند از نظر اصالت و هویت خدشه‌ای بدان وارد نیست و اگر تغییری در سند اتفاق بیفتد یاسند الکترونیک مخدوش شود از روی گواهی امضای دیجیتال مشخص می‌شود و می‌توان اصالت اسناد پزشکی را سنجید.

د رخبر دیگری بر خلاف این اظهارات رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت گفت: نمودار تحلیلی سامانه نسخه الکترونیکنشان می‌دهد مشارکت پزشکان در طرح نسخه الکترونیک رشد ۱۵ درصدیدارد.
امیر حسین حبیبیان رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: مشارکت پزشکان با طرح نسخه الکترونیک در مقایسه با پارسال با رشد ۱۵ درصدی همراه است.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت گفت: در سه ماه اول امسال ۲۱ هزار پزشک جدید در طرح نسخه الکترونیک مشارکت کردند و در مقایسه با همین مدت از سال پیش ۲ برابر افزایش داشته است.

حبیبیان با بیان اینکه ۹۸ هزار پزشک در خرداد امسال با این طرح همکاری داشته اند،گفت: از این ۹۸ هزار پزشک ۸۷ هزار نفر به صورت الکترونیک و حدود ۱۱ هزار نفر به صورت نیمه الکترونیک نسخ خود را صادر کرده‌اند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت افزود: در نمودار‌های تحلیلی شاهد افزایش مشارکت هستیم به گونه‌ای که پس از الزام قانون به اجرای نسخه الکترونیک پس از اول دی ۱۴۰۰، ۷۹ هزار نفر بود و اکنون به ۹۸ هزار نفر رسیده است.

حبیبیان گفت: به صورت ماهانه هم این افزایش مشارکت دیده می‌شودبه گونه‌ای که در خرداد پارسال ۷۸ هزار پزشک و در خرداد امسال ۹۸ هزار پزشک نسخه الکترونیک نوشتند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت گفت: پزشکانیکه به صورت نیمه الکترونیک نسحه نوشته اند هم حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش داشته است.

حبیبیان گفت: در تفکیک استانی نیز این مشارکت نسخه نویسیالکترونیک دیده می‌شود، پزشکان استان‌های بوشهر، یزد و هرمزگانمشارکت ۹۸ درصدی با این طرح داشته اند و پزشکان استان‌های خراسان رضوی و قم نیز مشارکت ۸۰ درصدی دارند.
 
مرجع : سازمان نظام پزشکی کشور
کد مطلب : ۲۸۱۲۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين