۰
بیمه بسیاری از پزشکان پس از اجرای نسخه الکترونیکی لغو شد

گرانی دارو با اجرای نسخه الکترونیکی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۴
گرانی دارو با اجرای نسخه الکترونیکی
گرانی دارو با اجرای نسخه الکترونیکی

آی‌تی‌من- روزنامه جمهوری اسلامی ‌با انتقاد از طرح دارویی دولت نوشت: بسیاری از داروها در زمان حاضر تحت پوشش بیمه نیستند و هنگامی‌که پزشک یک داروی خاص (شربت معده آلومینیوم ام‌جی‌اس) را در نسخه الکترونیکی ثبت می‌کند بیمار به زعم آنکه این دارو تحت پوشش بیمه است به داروخانه مراجعه می‌کند تا دارو را تهیه کند.

اما بعد از انتظار طولانی مدت در صف و پرداخت هزینه متوجه می‌شود که اولاً این دارو تحت پوشش بیمه نیست و ثانیاً اگر این دارو را خارج از بیمه تهیه می‌کرد ارزان‌تر درمی‌آمد! توضیح اینکه چون در هنگام تهیه داروهای خارج از پوشش بیمه و ثبت شده در نسخه الکترونیکی حق فنی داروخانه نیز به قیمت دارو اضافه می‌شود لذا داروی آزاد با نسخه پزشک گران‌تر از همان دارو بدون نسخه است!

 لغو بیمه بسیاری از پزشکان پس از اجرای طرح
در خبر دیگر در همین رابطه معاون نظارت و فنی سازمان نظام پزشکی با بیان وجود برخی اشکالات در نسخه‌نویسی الکترونیکی، از عدم تعهدات بیمه‌ها نسبت به پرداخت‌های به روز به پزشکان خبر داد.

علی سالاریان در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه ابزاری برای رصد اینکه چه تعداد از پزشکان از نسخه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، گفت: بیمه‌ها می‌گویند که 90 درصد پزشکان از نسخه الکترونیکی استفاده می‌کنند اما تفکیک نکرده‌اند این پزشکان چه کسانی هستند.

وی افزود: در واقع 90 درصد از پزشکانی که با بیمه‌ها قرارداد دارند از نسخه الکترونیکی استفاده می‌کنند. بسیاری از پزشکان پس از اجرای طرح نسخه الکترونیکی از قرارداد با بیمه‌ها خارج شدند. لذا به نظر نمی‌رسد که 90 درصد ارایه دهندگان خدمت از نسخه الکترونیکی استفاده کنند.

سالاریان در ادامه با بیان اینکه اجرای نسخه الکترونیکی در ابتدا به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها دارای اشکلات مختلفی بود، گفت: برخی از این اشکالات رفع شد اما یکسری از اشکالات دیگر هنوز پابرجاست. بیمه‌ها در مورد پرداخت به روزی که قرار بود به پزشکان، داروخانه‌ها و .. داشته باشند هنوز نتوانسته‌اند به تعهد خود عمل کنند و در نتیجه بدعهدی‌ها هنوز ادامه دارد. تاخیرهای یک ماهه، دو ماه و سه ماهه در پرداختی‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: هنوز اشکالات در زمینه کدینگ‌های دارویی و مساله ارتباطات پزشک و داروخانه و تعامل آن‌ها هنوز باقی است، با این حال به نظر می‌رسد که پزشکان کم‌کم در حال پذیرش نسخه‌نویسی الکترونیکی هستند باید هم استفاده از تکنولوژی را پذیرفته و همزمان حقوق بیماران را نیز رعایت کنند. سالاریان همچنین در ادامه با بیان مشکلات برخی از مردم با داروخانه‌ها و فروش آزاد برخی از داروها به بهانه قطعی و اختلال سیستم نسخه‌نویسی الکترونیکی نیز گفت: اگرچه هنوز شکایتی به سازمان نظام پزشکی ارجاع نشده است، اما در صورت بروز چنین اتفاقی و پا گذاشتن روی حقوق مردم این وضعیت قابل پیگیری است. با این حال نبود سرعت لازم در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیکی و اختلال در این سیستم ممکن است، تقصیر متوجه همکار داروخانه نباشد لذا با توجه به اتفاقاتی که رخ داده است باید در این رابطه قضاوت کرد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی یادآور شد: ارایه خدمات در فضای مجازی نیازمند این است که صحت، اصالت و انکار ناپذیری نسخه مورد تایید قرار بگیرد، این از جمله حقوقان پزشکان است که افراد غیر پزشک با سوءاستفاده از نام و عنوان آنها نتوانند به فعالیت بپردازند.

وی تاکید کرد: امضای الکترونیکی که دقت و صحت بالایی دارد می‌تواند اصلی‌ترین پایه برای ارایه خدمات الکترونیکی در فضای مجازی باشد، بر همین اساس سازمان نظام پزشکی آن را طراحی و کاربردی کرده است. امضای الکترونیکی تضمین کننده امنیت نسخه‌های الکترونیکی بوده و امیدوارم پزشکان بتوانند به سهولت از آن استفاده کنند و قابل دسترسی برای آنها باشند.

 زیرساخت‌ نسخه الکترونیکی در همدان مهیا نیست
و در خبر دیگری در خصوص مشکلات اجرای این طرح، رییس سازمان نظام پزشکی همدان با بیان اینکه نزدیک به دو سال از اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در همدان می‌گذرد، گفت: هنوز زیر ساخت‌های لازم اجرای این طرح فراهم نشده است.

علیرضا مدرکیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نسخه‌نویسی الکترونیکی علاوه بر اینکه مدت زمان انتظار بیماران را در مطب‌ها افزایش داده،  برای پزشکان تبدیل به یک معضل شده و درد سرهایی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

وی گفت: قطعی سامانه، ضعیف بودن اینترنت، قطعی برق در بعضی مواقع و اختلال در سامانه نسخه‌نویسی، از مشکلاتی است که نسخه‌نویسی الکترونیکی را با مشکل مواجه کرده و این مشکل از دو سال پیش تاکنون برقرار است. رییس نظام پزشکی همدان با تاکید بر اینکه مدت زمان ثبت نسخه الکترونیکی نسبت به نسخه دستی طولانی‌تر است، عنوان کرد: این موضوع سبب معطلی بیماران و شلوغی سالن انتظار مطب‌ها شده است.  مدرکیان با بیان اینکه معطلی بیماران تنها مربوط به مطب‌ها نیست، گفت: مدت زمان تحویل دارو در داروخانه‌ها هم طولانی‌تر شده و حتی برخی مواقع بیماران به داروخانه مراجعه می‌کنند می‌بینند دستور دارویی آن‌ها ثبت نشده و مجبور به مراجعه مجدد به مطب پزشک می‌شوند. وی با بیان اینکه ما مخالف اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی نیستیم، گفت: اما انتظار داریم پیش از اجباری شدن هر طرحی، زیرساخت‌های مربوط به آن فراهم شود. بسیاری از همکاران ما برای سرعت در خدمات‌رسانی و کاهش مدت زمان انتظار بیماران، یک نفر را برای ثبت  سیستمی‌نسخه‌ها، استخدام کرده‌اند.

رییس سازمان نظام پزشکی همدان با بیان اینکه همکارانی که از نسخه‌نویسی الکترونیکی استفاده نکنند، خدمات بیمه‌ای به بیمار تعلق نمی‌گیرد، افزود: وقتی سامانه نسخه نویسی به هر دلیلی  قطع می‌شود، بیماران باید تا زمان اتصال سامانه در انتظار بمانند.
 
کد مطلب : ۲۷۹۷۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين