۰
با گذشت 3 سال از تصویب

مصوبه یکپارچه‌سازی دولت الکترونیکی محقق نشد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۸
مصوبه یکپارچه‌سازی دولت الکترونیکی محقق نشد
مصوبه یکپارچه‌سازی دولت الکترونیکی محقق نشد

آی‌تی‌من- حامد سرایی، در جلسه دیدار معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری و استخدامی‌کشور با استاندار زنجان اظهار کرد: بخشی از مشکلات ما به تعدد سامانه‌های اطلاع‌رسانیدستگاه‌های دولتی مربوط است و مردم برای دریافت خدمات یا کسب اطلاعات از نهادهای مختلف باید مراجعه جداگانه به هر سامانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید دارند که سامانه پیام ایران راه‌اندازی شود، ابراز کرد: باید پیگیری‌های لازم انجام شود که دستگاه‌های اجرایی خودشان به سامانه پیام ایران متصل شوند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکهسامانه‌های تبادل بانکی هم جامع و هم سهل‌الوصل است، عنوان کرد: اینسهولت را در مکاتبات بین سازمان‌ها نداریم، هر چند ساختار شبکه دولت ایجاد شده اما سهولت دسترسی به آن وجود ندارد و باید ساز وکاری مثل سامانه تبادلات بانکی شکل بگیرد و قابلیت تسری به سامانه‌های بانکیداشته باشد.

وی یادآور شد: سه سال پیش مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات در رابطه با یکپارچه‌سازی و انسجام شبکه دولت و شبکه ملی اطلاعات ابلاغ شد که بخش‌هایی از این مصوبه جایگاه حاکمیتی دارد اما مابقیتاکنون محقق نشده است.

سرایی با بیان اینکه تعاملات بین دولت و مردم یک سویه است و ما نمی‌توانیم از مردم بازخوردی را دریافت کنیم، افزود: هرچند به واسطه بازرسی‌ها و ملاقات‌های عمومی‌مسوولان با مردم نظرات را دریافت می‌کننداما جوابگوی تعاملات چند سویه نیست.

وی نبود ساختار یکپارچه را از مشکلات دولت الکترونیک خواند و گفت: این ساختار در سطح کلان تا سطوح پایین وابسته به مدیران و افراد است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه پروژه‌های۲۳ گانه دولت الکترونیک را داریم و پشتوانه شورای اجرایی فناوریاطلاعات را دارد، تصریح کرد: بعضی پروژه‌ها با وجود گذشت چند سال مسکوت مانده و نیاز دارد که بررسی‌های خاصی در این زمینه انجامشود.

وی با بیان اینکه تکمیل بانک‌های اطلاعاتی پایه‌ای مسکوت مانده و ارتباط بین بانک‌های اطلاعاتی برقرار نشده است، عنوان کرد: برخیسامانه‌های دولت الکترونیک با مشکل اجرایی و عملیاتی مواجه است.

سرایی ادامه داد: در بخش چارچوب معماری سازمانی در سنوات گذشته اقدامات خوبی انجام گرفته اما نیاز است که به فراخور شرایط بازنگریشود؛ چراکه در این چارچوب ساختار کلی در نظر گرفته شده اما تکالیفو برنامه‌ها در بخش‌های تخصصی ناقص است و جای کار بسیاری دارد.

وی افزود: نزدیک به دو دهه است که ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجراییرا داریم و محور پرامتیازی به نام محور دولت الکترونیک در آن گنجانده شده اما علی رغم برگزاری سالیانه و ارزیابی‌های مربوطه، جایگاه ما بر اساس استانداردهای بین المللی مطلوب نیست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان افزود: با وجود پیشرفت‌های مختلف ایران در حوزه فناوری اطلاعات اما در دولت الکترونیک در مقیاس جهانی جایگاه پایینی دارد و باید شاخص‌هایارزیابی دولت الکترونیک بازنگری و با شاخص‌های استاندارد بین‌المللیهم راستا شود.

وی با بیان اینکه یکی از این فاصله‌ها مربوط به سند حکمرانی داده است، ابراز کرد: این حوزه نقشه راه نداریم و برخی دستگاه‌ها بدون اینکهپشتوانه و طبقه‌بندی محرمانه داشته باشند، از ارایه اطلاعات خودداریمی‌کنند.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۱۳۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما