۰

اعلام آمادگی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای رفع موانع فعالیت کسب‌وکارها

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۹
اعلام آمادگی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای رفع موانع فعالیت کسب‌وکارها
اعلام آمادگی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای رفع موانع فعالیت کسب‌وکارها

آی‌تی‌من- در جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی که با حضور مسوولان مرکز تتا، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی و کسب‌وکارهای برتر حوزه سلامت برگزار شد، موضوع سازوکار فعالیت سکوهای حوزه سلامت و رفع موانع آن‌ها طبق صورتجلسه اخیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه علاوه بر مسوولان مرکز تتا، نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن تجارت الکترونیک تهران (رئیس و دبیر کمیسیون سلامت)، انجمن داروسازان ایران (دبیر و نایب رئیس سابق) و کسب‌وکارهای مرتبط شامل دکتردکتر، دکتر ساینا، درمان‌کالا، دیجی‌کالا، با سلام، دیوار و شیپور حضور داشتند.

محمدجواد‌هادی، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز تتا، ضمن اشاره به سابقه موضوع طی چند سال اخیر، به دستور دو سال قبل رئیس‌جمهور اشاره کرد که بر اساس آن، اقدام حقوقی دستگاه‌ها نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی صرفاً از طریق کارگروه کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی معاونت حقوقی ریاست جمهوری قابل انجام است.

در این جلسه، نمایندگان انجمن داروسازان به بیان دغدغه‌های مرتبط با کالاهای سلامت‌محور به ویژه دارو و پیشنهادات خود درباره نحوه همکاری داروخانه‌ها با سکوهای اینترنتی و لزوم همراه‌سازی سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع صدور مجوز و نظارت بر داروخانه‌ها پرداختند.

 تشکل‌ها و کسب‌وکارها نیز نقطه نظرات خود را مطرح کردند که از آن جمله می‌توان به لزوم تسریع در تدوین دستورالعمل موضوع تبصره ۲ ماده ۸ مصوبه هیات وزیران با مشارکت بخش خصوصی، تأکید بر لزوم تعیین سازوکار ایجابی با توجه به عدم موفقیت نگاه سلبی و ممنوعیت مطلق عرضه کالاهای سلامت در فضای مجازی، گزارش پیاده‌سازی سامانه امتا توسط سکوهای بزرگ و دستاوردهای همکاری داروخانه‌ها با سکوهای اینترنتی پرداختند و بر ضرورت ثبات در مقررات و ضوابط تاکید کردند.

در پایان جلسه نیز به عنوان جمع‌بندی مطرح شد که سکوهای خدمات سلامت (نوبت‌دهی، مشاوره برخط) منوط به احراز صلاحیت پزشکان و با پیاده‌سازی وبسرویس سامانه امتا، مشکلی برای دریافت اینماد و فعالیت ندارند. همچنین سکوهای درج آگهی در بخش مربوط به آگهی خدمات سلامت، منوط به احراز صلاحیت پزشکان به طور مستر مشکلی برای دریافت اینماد و فعالیت ندارند. فروش مستقیم کالاهای سلامت‌محور نیز صرفاً توسط داروخانه‌های دارای مجوز داروخانه آنلاین از سازمان غذا و دارو طبق دستورالعمل مربوط امکان‌پذیر است که این مجوز در سامانه اینماد از طریق استعلام سیستمی ‌کنترل خواهد شد.

همچنین فروش غیرمستقیم کالاهای سلامت‌محور (دارو و مکمل) از طریق سکوهای واسط صرفاً توسط داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو امکان‌پذیر است که با پیاده‌سازی وب‌سرویس سامانه امتا توسط سکو به طور سیستمی‌کنترل خواهد شد. فروش غیرمستقیم کالاهای سلامت‌محور (تجهیزات پزشکی) از طریق سکوهای واسط صرفاً توسط داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو یا واحدهای صنفی دارای پروانه کسب معتبر امکان‌پذیر است که هر دو مورد با پیاده‌سازی وب‌سرویس سامانه امتا توسط سکو به طور سیستمی‌ قابل کنترل خواهد شد.
مرجع : مرکز تتا
کد مطلب : ۲۸۱۴۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما